torsdag 7 april 2011

Språket

Kursen som jag precis avslutat har varit bra tycker jag. Jag har lärt mig en hel del om hur det fungerar att lära sig ett andraspråk och hur barn utvecklas i de olika språken. Dessutom har vi gått igenom en historisk del där man gått igenom hur synen på språk och språkinlärning har förändrats. Det har varit extra intressant.
Här kommer några av de punkter som jag fann väldigt intressanta och användbara:

  • alla barn har samma joller i början, oavsett vilket land de föds i. När de är ungefär 6 månader gamla (!) försvinner vissa ljud som de inte behöver i det eller de språk de växer upp i. Även de barn som blir adopterade runt 2-3 års ålder från andra delar av världen uppnår inte 100% infödd språkbehärskning i det nya landet. 
  • det finns vissa teorier om kritiska perioder för språkinlärning. Det betyder att förmågan att lära sig ett nytt språk till 100% avtar efter en viss ålder. Man kan lära sig språket, men har inte lika stor chans att uppnå infödd nivå. Undantag finns, men de är få. Man brukar säga att det är viktigt att starta språkinlärningen före puberteten.
  • de barn som kommer till, t ex Sverige, måste också få stöd i sitt modersmål i skolans alla ämnen (inte bara som en timme i veckan som hemspråk) för att kunna utveckla hjärnan fullt ut. Annars  stannar utvecklingen och blir inte lika stark.
  • när man lär sig ett nytt språk, framförallt som ung eller som barn, tar det ca 5-7 år innan de når i fatt jämnåriga infödda. Barnen måste skapa sig en grund i språket samtidigt som de också måste bygga på med nya ord när de läser olika ämnen i skolan. De infödda barnen har redan grunden säkrad och behöver bara koncentrera sig på att ta in nya ord. Invandrarbarnen måste alltså jobba dubbelt så hårt under många års tid för att ta igen det de "missat". Hårt arbete!
  • det går att lära sig ett språk informellt, dvs utan skolgång, dock visar studier att det tar mycket längre tid att lära sig. Går man i formell undervisning hör man språket mer och hör vissa delar upprepade och tar då till sig språket snabbare. 
Det finns så mycket intressant att säga om ämnet att det förmodligen kommer fler inlägg om detta! Eftersom alla barn jag undervisar har svenska som andraspråk är det väldigt nyttigt för mig. Nu vet jag mer om hur det fungerar konkret och hur man kan hjälpa barnen mer i sin språkinlärning.

Sista arbetsdagen för veckan. Well, inte riktigt. Imorgon är jag ju på läskonferens. Då är jag ju inte på jobbet direkt.
Ha en fin torsdag!

9 kommentarer:

Anna sa...

Intressant!
Ha en fin torsdag du oxå och hoppas konferensen blir givande imorgon.

Martina sa...

Vad intressant läsning. Även om jag faktiskt anat och förståt en del av det, då jag som ung under 3 år lyckades lära mig ett nytt språk genom att lyssna och få sångtexter översatta åt mig. Tyvärr ledde ju detta till att jag inte övade talet så det var ju bara lagom användbart.
Sen efter den där perioden har jag inte använt språket alls så det har försvunnit. Dock kan jag "ana" vad folk pratar om fortfarande.

Tack för dina ord hos mig förresten. De har hittat cancer på ett flertal ställen på min mamma (lunga, skelett och sköldkörtel) så ja...vi vet inte än hur de ska ta tag i det här.

Camilla sa...

Intressant!
Jag tycker det är så spännande hur barn (och vuxna) lär sig saker. Jag har mest funderat kring matte eftersom jag ett tag var påväg att bli mattelärare, men även språket är ju jättespännande.

my sa...

Gud vad intressant! :) Vilken bra kurs!!!

Tack för grattiset förresten! :)
Och ang det försvunna paketet härifrån så har jag förberett ett nytt att skicka nu. Har varit en massa post som inte kom fram tack vare strejken så man får väl gilla läget. haha.

Ha en bra dag! :)

Leles värld sa...

Tack för att du delade med dig. Intressant att läsa.

Det är otroligt häftigt att se hur snabbt storebror snappar upp engelskan här. Lite kul också när han börjar rätta mina uttal:).

Kram

sara sa...

Sv: tatueringen tar ju några gånger att få klar, men den är på god väg. Jag är jättenöjd hittills. Lägger väl upp en bild på bloggen sen när den är klar.

Monica sa...

Det är jätteintressant med språk och inlärning, Anna har ju gymnasielärarexamen och en master i engelska och svenska, samtidigt läste jag neuroscience på KI och vi kunde jämföra mycket gällande hjärnornas fysiologi, det var minst lika svårt att studera vetenskapen språk som det var att studera med medicinsk inriktning och det var nytt för mig. Och allt går till slut i varandra, alla områden och ämnen överlappar och berör varandra. Maken som också är gymnasielärare brukar säga att de bästa och mest välutbildade lärarna ska förstaklassarna ha, det är sååå viktigt med grunden för alla barn, att det är kvalitet i undervisningen, senare kan de lära sig mycket själva. Jättebra du studerar detta men jag undrar hur många av dina kollegor som gör det? Och lite i förlängningen att en del rektorer tänker att till de små barnen kan man sätta in vem som helst. Är glad du satsar och hoppas du får en bra dag imorgon. Är ju ännu roligare att gå en kurs när man har lite mer "kött på benen".

Anneli sa...

Mycket intressant! Tack för att jag fick ta del av den informationen. Det är jättespännande med språk.

Trillingnöten sa...

Anna; Tack!

Martina: Vad häftigt att lära sig bara så där! Jag är ledsen att höra om din mamma!! Verkligen! Jag skickar lite goda tankar!

Camilla: ja, det är intressant! Och ganska häfigt när man tänker efter :)

My: Vad du är go! Dethade du inte behövt vännen :)

Lele: Haha, barn är så ärliga också!

Sara: Supersnyggt! Såg den idag på bloggen!

Monica: Jadu, jag har ju bara en kollega :) Vår skola är så liten, men han är lite stenålders. Jag försöker föra vidare kunskap till både honom och förskolan, men det går in och sen ut!

Anneli: Sannerligen!

Follow by Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...