torsdag 5 maj 2011

Min bästa vän

Min allra bästa vän när förkylningen slår till är nässprayen. Utan den skulle jag gå under totalt. Att vara täppt i näsan är något av det värsta jag vet. Särskilt när man ska sova. Något jag beundrar maken för är hans förmåga att sova utan nässpray. Han tar aldrig en enda spray när han är förkyld. Till skillnad från mig som "badar" i det. 
Den som uppfann nässprayen förtjänar ett Nobelpris och en helgonförklaring av påven. Så mycket älskar jag nässpray.
Ibland kan man dock få för mycket av det goda. När jag var gravid med N (känns som för hundra år sen, har hon faktiskt växt i min mage?) jobbade jag i slutet av graviditeten på en förskola. Ni som har eller har haft barn på förskola vet ju vilka baciller som huserar där och hur lätt de sprids. Som gravid har man ju också sämre immunförsvar och jag drabbades givetvis av ett gäng förkylningar (var gravid på hösten och vintern så klart). Till slut var jag förkyld konstant och nässprayen var återigen min bästa vän. En dag insåg jag att jag inte längre var förkyld men täppt. Yikes. Beroende av nässpray alltså. Guld. Så jag fick köra en egen avvänjning hemma. Tänk er själva att vara höggravid, täppt i näsan och i panik att behöva vakna klockan 05.00 för att gå och jobba en hel dag med busiga små barn (när man ändå inte sover så bra på natten för man måste kissa typ en miljon gånger i timmen)...men där satt jag några nätter med täppt näsa och kuddar i ryggen för att stötta upp. It was hell för mig. Jag lyckades till slut, efter mycket svordomare och många trötta dagar och kunde fortsätta leva utan mitt beroende. Tack och lov. Nu används sprayen sporadiskt när jag är förkyld. 

Jag insåg igår också att den nässpray jag använt hittills faktiskt gick ut i maj 2009. Hm. Jag tror till och med att jag minns att jag köpte den när jag var gravid, när jag kom hem till Sverige igen. Dubbel-hmm. Vilket betyder att jag köpte den hösten 2007. Trippel-hmmm. Undrar om det är farligt att använda gammal nässpray? 
Tur att den tog slut igår kväll. Får köpa en ny idag. Jag uppdaterar er igen 2015 och berättar om min nässpray från 2011. Som jag fortfarande använder då.

Love (nässprayen alltså, inte kvinnan).

10 kommentarer:

Katarina sa...

Usch, hoppas din blir av med den där nästäppan. Roligt att läsa om den där nässprayen, bäst före datumet.


Ha en bra dag! Krya på dig nu!

Freedomtravel sa...

Så fort jag blir förkyld (t.ex. nu) börjar jag använda nässpray, och varje gång blir jag beroende... Fast jag har upptäckt att jag kan komma ur beroendet genom att använda kortisonnässpray regelbundet under en vecka eller så...

Duktiga Tjejen sa...

Jag tror faktiskt att jag själv skrev ett liknande inlägg för ett par år sedan med samma titel - om alltså just nässpray. Efter det insåg jag att jag var tvungen att ta en paus från min bästa vän, och efter några veckors avvänjning funkade det faktiskt. Nu behöver jag bara få besök av henne extremt sällan, och då jag verkligen, verkligen är förkyld. Jag har typ fobi mot att vara täppt i näsan, fyyy!

Ps. Jag skulle nog införskaffa en ny bästis om den du har nu gick ut för två år sedan, de kostar ju faktiskt bara drygt 30 spänn och det är inte alltid man kommer över en bästis så billigt ;)

Duktiga Tjejen sa...

Ps 2. Ser att du läser Anna Karenina nu också! Jag började på den i typ december och har läst kanske 200 sidor, men jag orkar knappt hålla upp den i sängen för att den är så tung! Och så är den seg, tycker jag...Målet är att läsa ut den i år iallafall, men det finns ju liksom så många andra bra böcker att läsa så Tolstoj kommer alltid i kläm. Ds 2.

mintekopp sa...

Ja, jag håller verkligen med dig om att det är hemskt att vara täppt i näsan. Däremot är jag raka motsatsen till dig och kan absolut inte tänka mig att använda nässpray. Jag får nämligen panik av att jag blir så torr i näsans slemhinnor och kan inte sova av det... Ja alltså dessa förkylningar! Tror absolut inte att det gör något med utgånget datum, istället för bäst före skulle de haft ett sämst efter datum :-) Det hade varit grejer det.

Monika Häägg sa...

Den verkar vara dryg och varar länge, den där nässprayen. Om inte min son får nässpray vid förkylning så blir det nästan alltid bihålsinflammation. Jag själv tar däremot nästan aldrig nässpray. Har också använt gammal nässpray. Tror den varar mycket längre än slutdatum!

Carro's Blogg sa...

Ja själv är jag också nässpraysberoende. Hattar att sova med nästäppa.

Däremot tror jag inte det är farligt att använda gammal spray, däremot tror jag inte blir lika effektiv efter ett tag.

Hoppas du kryar på dig snart!

Mrs Clapper sa...

Haha! Ja det är ett gissel det där! :) Själv knaprade jag allergitabletter från 2009 häromdagen. Är man smålänning så är man!

Anneli Stålberg sa...

Jag tycker också att nässprayen är en fantastisk uppfinning. Innan den fanns hade jag det superjobbigt när jag var förkyld. Numera, med nässpray, är det mycket lättare att vara sjuk. Fast jag är hellre frisk :)
Krya på dig!

Trillingnöten sa...

Katarina: tack!

Freedom: Usch, vad jobbigt att bli beroende varenda gång! Bra tips du hade!

Duktiga tjejen: Jag behöver bara använda den lite nu tack och lov, vill inte bli beroende igen :) Anna Karenina är lite lång och lite seg, men helt okej so far...har kommit 150 sidor i alla fall...ska försöka att inte läsa nåt annat tills den är utläst, annars blir det som du beskriver, annat kommer emellan!

mintekopp: jösses! Hur klarar du dig? Jag är imponerad :)

Monika: Ja, den är sannerligen dryg och tydligen superbra att förhindra bihålsinflammation :) Toppenbra.

Carro: Skönt att inte vara ensam :)

MrsC: hahahahahaha, jag skrattar så jag dör :)

Anneli: Haha, jag med! Men när man väl är sjuk är det fantastiskt att den finns :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...