onsdag 7 april 2010

Nyfrissad

Igår gick jag till frisören. Jag har inte varit där på väldigt länge. För mig är den nästan lika ångestfyllt att gå till frisören som till tandläkaren. Ni vet när man går till tandläkaren och man vet att man kan göra ett bättre jobb med tänderna som tandtråd, borsta, 17 gånger om dagen, inte dricka te eller kaffe, ja såna saker. Man ligger där i stolen med munnen öppen och liksom bara väntar på att tandläkaren ska kommentera och fråga vad i helvete man gjort med tänderna egentligen. Man lovar dyrt och heligt att tänderna ser tandtråd så gott som varje dag (egentligen kanske det är så gott som varje ÅR). Och inte småäter man heller. Gud nej! Så ligger man där och skäms och är livrädd att man ska ha hål och måste komma tillbaka och laga (och betala den hutlösa räkningen).
Samma sak är det med frisören för mig. Mitt hår är bångstyrigt och jobbigt och uppkäftigt. Det känns slitet och tunt (jag har tappat en del hår på sistone. Shit asså.) Det är nästan som att man ber om förlåtelse för alla gånger man misshandlat sitt älskade hår. Jag skulle inte använt plattången mer än en gång i veckan, jag skulle inte använt hårfönen eller färgat håret. Jag skulle inte ha tvättat med ett billigt schampoo och hur är det egentligen med hårinpackningarna som borde göras minst två gånger i veckan?
Sen sitter man där i den där stolen med det horribla ljuset (som bara finns på hårsalonger) som visar minsta skavank med en enorm spegel framför sig. Där får man en lång titt på sig själv ur det minst smickrande ljuset man kan åstadkomma. Huden ser ut som livlös deg, rynkorna flockas som zebror kring ett vattenhål i öknen och minsta hudfläck syns tydligt. Där måste man sitta i en timme och försöka undvika att se på sig själv i spegeln. Det är som en lättnad när man slipper därifrån.
Oftast har man lite snyggare hår än när man kom in. Men det är liksom lite falsk marknadsföring. För man kan aldrig få håret att se ut exakt som när man varit hos frisören. Det spelar ingen roll om man har exakt samma produkter, exakt samma utrustning - det går inte. Omöjligt. Man vill nästan inte tvätta håret på en vecka för att fortsätta se bra ut i håret.

Obs! Bilden ovan är ingen faktiskt bild av mig. Ni som trodde det :p Det är inte jag. Jag är mycket snyggare. Har mycket mer fladdrande hår.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...