söndag 27 mars 2011

Inte bara en utan två

Städningen gick över förväntan igår. Hann bara med köket tyvärr. Men då blev det verkligen HELA köket. Lite trist är det att göra vårstädningen redan nu eftersom jag vägrar tvätta fönstren. De har inte ens börjat sopa vägarna rena från sand och grus ännu. Och när de väl börjar blir fönstren dammiga igen. Undrar när de ska ta bort sanden? På många ställen nu är det verkligen mycket sand. Det börjar kännas lite som en strand där man går till affären. Bra träning i om man vill springa. Lite Baywatch-varning faktiskt.

Jag hittade en väldigt rolig lista på flera ställen på nätet som jag tänkte dela med mig av nu. Tyvärr kan jag pricka för varenda grej i princip. Pinsamt?

You know you are from Sweden when: 

  • Everytime you see a swedish Brand/actor/company/phone/car/furniture store you feel compelled to point that out to your Non-Swedish friends (with barely hidden pride in your voice)
  • You seriously want to HURT Non-Swedes who ask 'how's life in SWITZERLAND?
  • People ask you if you have polar bears on the streets and you try to spread the myth further by saying it is true
  • You go seriously sentimental when entering an IKEA store, outside the borders of Sweden.
  • You love complaining about Sweden when you are there and state "it's much better in Sweden" when you are abroad
  • You know at least 10 Abba songs by heart
  • Whenever discussing international problems you always, without exception state that "why don't you do it like we do it in Sweden?"
  • You take your shoes off when entering a house, and don't get why non-Swedes find that funny
  • You don't consider a congregation of trees being a "real" forrest unless it takes at least 20 minutes to drive through it
  • It annoys the hell out of you that there is no good translation for the word "lagom" in any language
  • You don't mind walking instead of taking the car
  • Generally, you prefer writing in pencil, so you get thoroughly confused and insecure when told to write in pen during exams in schools abroad
  • You answer the phone by saying your first name and not just "hello"
  • You actually miss “Knäckebröd” when you are abroad but never eat it in Sweden since it's too dry
  • You insist that Swedish chocolate is the best in the world, despite what the Belgians and the Swiss might say.
Jag avslutar inlägget med min måndagslista så klart!

Idag är det måndag och jag är glad för att:
  • jag haft en jättefin helg och fått mycket gjort
  • jag vårstädat köket och i helgen blir jag klar med resten också
  • målaren är försvunnen och dammet borta
  • jag har tenta i helgen som kommer. Då blir den äntligen klar : )
  • jag är så gott som frisk från min förkylning och kan träna ikväll!
  • det är mycket bra som händer på jobbet och med eleverna
  • pappa äntligen håller på att fixa bilen min
  • jag har en helt fantastisk familj som jag älskar mer än nåt annat här i livet!


10 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaha jag gillar din lista!!!! :-)
Och du, ABBA är med på den ja.... vi började ju som sagt smygträna på detta hemma igår hahaha!
Stor Kram och hoppas veckan blir riktigt bra och att de kommer och sopar gatorna snart!

Ida-www.lippstick.se sa...

Ha en fin måndag!
/ Kram Ida-www.lippstick.se

Monika Häägg sa...

Blir lite avundsjuk på dig som har vårstädat köket. Här omkring är det så igengrott att jag nästan får ha solglasögon på mig för att slippa se det. Men, jag får väl ta någon slags ryck inför påsken. fast det är ju ganska lååååångt dit!

sara sa...

Sv: Jodå jag går på det gymmet. Det är samma här. Har oftast musik i öronen och fokuserad på mig själv så jag märker inte av andra, om inte syrran pladdrar öronen av mig förstås. :) Hälsa nästa gång.
Jag har alltid tyckt att springa är ganska tråkigt, och det gör jag nog fortfarande. Nöjet ligger i att se resultaten, som, som du säger, kommer ganska snabbt.

Monica sa...

Kul lista:-) och vad skönt att ha det fint till en måndag, mycket energi frigörs när man inte behöver tänka på att de och de ska göras:-)

Trillingnöten sa...

Saltis: Måste också börja träna N lite mer i ABBA- kunskap :)

Ida: tack detsamma!

Monika: Inte så långt som du tror :) hehehe...i alla fall inte när det kommer till städningen :)

Sara: Men vad kul! Då ska jag minsann hälsa om jag ser dig igen! Kram

Monica: Ja, det är sant! Skön start på veckan :)

Martina sa...

Haha älskade din "swedish"-lista!
Så sann. Speciellt det där om IKEA, knäppt!

Estella sa...

Känner också igen mig i din Sverige-lista, tror särskilt att den är sann kontra amerikaner...

Trillingnöten sa...

Martina: Eller hur, nästan läskigt!

Estella: Hahaha, det tror jag med!

Anonym sa...

Gingko Biloba has been used by the Chinese for centuries to treat various ailments and is now thought to be an effective natural treatment for tinnitus.
Elderly patients tend to benefit from this treatment program but
it can cover the gaps that are left by the
alternatives which are unable to restore hearing.
The Tinnitus Miracle is accessible in PDF format and can be
downloaded on both pc and on your Mac.

Visit my page :: untreated hemorrhoids - drag.oloid.ru,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...