tisdag 8 mars 2011

SMS

I staden där jag jobbar, det är viktigt att poängtera att det inte är i stan där jag faktiskt bor eftersom det är skillnad, finns det massor av grejer man kan betala med SMS numera. Stadsbussbiljett (men även kommunbiljetter och länsbiljetter), parkering, godis i godisautomaten. Bara för att nämna några exempel. Sedan kan man ju numera deklarera med SMS och en hel massa annat. Man behöver snart inte prata med en enda levande person för att få det man behöver.
I går läste jag på nätet att Posten funderar ut en lösning så att man inom en snar framtid ska kunna betala porto med SMS, i alla fall ett vanligt brevporto på 6 kr. Det är ju strålande! Nuförtiden är det svårt att veta var man kan köpa frimärken, trots att Posten "finns överallt". Och man slipper stå i kö, slipper betala med kort eftersom man aldrig ändå har kontanter (ibland får man inte ens betala med kortet för en summa under 50 kr typ så frimärket kan bli dyrt). Spännande saker på gång i teknikens värld alltså.
Det öppnar ju också möjligheter för andra saker att betala via SMS. Som hyran :p Bensin kanske?
Till slut kanske man till och med kan skotta snö med SMS! Skicka iväg ett meddelande och vips så skottas det. Hur, det vågar jag inte ens tänka på, men på nåt sätt. Lite ironisk är jag nog allt, som ni kanske förstått.

Jag undrar lite hur äldre människor känner inför det här. De som kanske är pensionärer och har mycket annat att hålla reda på, men som ändå måste hitta ett försäljningsställe att köpa bussbiljett på för att de inte vill/kan/har möjlighet att betala med SMS eller kort. Och hur kommer vi, vi som nu är vana vid sånt här, att ha det på ålderns höst. Finns SMS kvar då, eller är det nåt alldeles nytt på gång då? Det är ju lite spännande att tänka på ibland!


11 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Ja, det är inte lätt för gamla människor. Min far är 88 år och han blir galen på alla telefonsvarare med knapptryckningar innan han kommer fram till en "levande" person. Inte har han någon dator heller, vilket alla förväntas ha nuförtiden, för där ska man betala räkningar och sköta sitt sociala liv... Eller?
Kul att läsa om din dotters glädje när hon badade!
Ha en riktigt skön vecka!
Kram Kim

Saltistjejen sa...

jag gillar att man kan använda tekniken till att förENKLA för folk. Och på många vis blir ju saker lättare och mer tillgängliga när man gör såhär. MEN precis som du säger så är det inte enklare för ALLA! Det är inte alltid lätt för den äldre generationen när man MÅSTE ha en mobil och MÅSTE ha en dator för att kunna sköta vardagsaker. Min mamma sa att hon en gång ville ringa Reningsverket och fråga om något hon skulle slänga. Hon slog upp telefonnumret i katalogen och ringde men blev då endast hänvisad av en dataröst till deras hemsida för frågor om sådant. DÅLIGT!!! Sådant ska inte ske tycker jag! Man ska väl kunna få information via telefonen. Alla har faktiskt inte en dator! ATT det finns bra info på nätet är väl EN sak, men att skulle vara TVINGAD att använda enbart den tycker jag är förskräckligt!
Här i USa är det dock fortfarande värsta U-landet vad gäller internet etc tycker jag!!! SÅ EFTER! Fast nu har man börjat vänja sig och blir mer förvånad och imponerad åt andra hållet istället. Alltså av alla bra lösningar i Sverige. :-)
Kram!!

Unknown sa...

Utvecklingen är hisnande och även om saker och ting förenklas tack vare nätet, sms och annat, så är banne mig inte lätt för den äldre generationen att lära om, ändra från något som "alltid varit".
Ha en bra dag.

Katarina sa...

Precis som du skriver finns det fördelar och nackdelar. Jag tycker SVerige är långt framme när det gäller massor av dessa tjänster, men å andra sidan är det rätt opersonligt sätt att ge service.

Carro's Blogg sa...

Hehe, jag vet inte om man måste vara pensionär för att inte klara av detta med SMS... Jag hatar SMS, folk skickar och tror att man sedan har stenkoll på saker. Nä ett gammalt hederligt telefonsamtal är att föredrag tycker jag.

Men om man kunde SMSa bort snön i stället för att skotta, så lovar jag att överväga min nuvarande inställning.

Steel City Anna sa...

Jag är redan pensionär i sinnet och jag avskyr telefonsvarare med en massa knappval! Sms-frimärken ger jag inte mycket för heller. Här i England kan man köpa frimärken på nätet och printa ut, men det gillar jag inte heller. Jag tycker om att gå till posten!

Stef sa...

Haha hoppas man kan sms fika snart också så slipper man göra det också! Vad ska det bli av alla som jobbar som biljettförsäljare? Som jag? Och vart tar den personliga servicen vägen? kramar

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

Min farmor (krutgumma "snart" 90 år) ringde och var totalförvirrad. Hon hade hört att min bank "slutat med kontanter" och var så förvirrad över hur hon skulle sätta in mina födelsedagspengar när hon inte har samma bank som jag. Hon bor mitt emot bankkontoret och brukar alltid gå dit och sätta in pengar.

Sen visade det sig att banken försöker "hålla nere kontanthantering" och vill ha avisering när man tar ut större summor än 5000 kr, och även alla dessa kontroller vid kontantinsättningar (personnummer osv) så det var ingen fara.

Bara där fick hon lite panik. Krutgumman kan nu BETALA MED KORT, det var en revolution för henne!

Mobilen hon fått av pappa låg i en låda hemma. Kontantkortet stängdes dessutom av, efterosm hon aldrig laddade det.

Monica sa...

Sms är kanske lösningen på alla problem i Sverige? Man kan smsa iväg gamla farfar till nåt boende och barnen till nån annan inrättning:-). Visst står det ibland att internet befaras krascha inom en inte så avlägsen framtid? Fast jag tror kineserna har nåt i skjortärmen att plockar fram då;-). På tal om USA som Saltistjejen skriver om så sa Anders Wall, fyllt 80 år nu, finans-affärsmannen ni vet, att han åker ofta till Kina och New York liknar han vid en bondby i jämförelse med Shanghai;-), vad säger amerikanarna om det tro? För övrigt gillade jag att köpa bussbiljett PÅ bussen, post och bank gillade jag också, särskilt banker som hade pengar, alltså kontanter. Och maken stoppade tågremsan bak-och fram i automaten så den förbrukades vips! De trodde han åkt som en galning hela dan på den;-). Kan inte var lätt då för 90-åringarna i detta samhälle, men de går nog snart inte ut. Det var också mycket annorlunda för äldre i Kina, pensionärerna fick mycket respekt, roade sig hela dagarna, pratade, gick på opera, konserter, gympa och åt gott.

Trillingnöten sa...

Kim: Visst är det så! Jag förstår inte varför allt ska bli så opersonligt!

Saltis: Eller hur! FÖRENKLA för alla, inte försvåra för många. Datorer är ett nödvändigt ont. Det är ju fortfarande dyrt med både dator och internet så det är inte lätt för alla att skaffa heller...

Anna: Nej, verkligen inte!

Anna: Är de inte rädda för att det ska bli en massa förfalskningar av frimärken om man kan printa ut dem? Jätteskumt!

Stef: Hahaha, vill också ha det :) Ja, personlig serice är verkligen underskattat...någon som kan fundera och tänka ut hur man kan komma fram på bästa sätt är ovärderligt!

Skrotis: Du ser hur förvirrande det kan vara!! Det är strongt att hon kör med kort för sjutton!

Monica: Hahahaha, jättebra idé det där med att sms:a farfar till nåt boende :) Ja, jag tycker nog att vi måste visa mer respekt för de äldre. Tyvärr verkar de vara mest ivägen för oss andra. Det är så som vi behandlar dem. Istället för att ta tillvara på erfarenheter och vishet...

Trillingnöten sa...

Katarina: Javisst är vi långt framme, men samtidigt behöver vi nästan aldrig möta någon för att få en tjänst..

Carro: SMS gillar jag, men inte till allt :) Jag är nog skadad! Jag meddelar om skottningen kommer på SMS :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...