söndag 13 november 2011

Det man inte hinner före jul

Det finns ett uttyck bland vissa lärare som går något så här: Det man inte hinner före jul, det hinner man aldrig. Jag tror det stämmer ganska väl. När läsåret börjar känns det som om man har all tid i världen. Det är mycket som ska avhandlas och tränas, planeras. Ja, massor av saker som ska klämmas in. Sen står man plötsligt där, veckorna innan jul, och har hunnit med en bråkdel av det man skulle. Det är helt galet. Vårterminen brukar rulla väldigt snabbt. Det är sport- och påsklov, lite andra röda dagar, Nationella Prov som tar en evighet att göra och rätta, utvecklingssamtal, utvärderingar...Galet!

Idag är det måndag och jag är glad för att:

  • det blev en slapparhelg i helgen. Så slappt att några muskler säkerligen förtvinat.
  • jag kom på att man kan lyssna på cd-böcker via mobilen (om man laddar hem eller för över från cd-skivor). Smart man är ibland!
  • det inte finns snö ännu. Förra året hade det redan snöat vid den här tiden och snön stannade kvar till mars! Gah! Fortfarande livrädd.
  • jag fick gå på den där föreläsningen i fredags. Den gav verkligen mycket.
  • vi har en ny rektor som börjar idag. Nu hoppas vi att det går framåt.
  • jag har en fantastisk familj som finns där för mig i vått och torrt!
Måndag, get ready to rumble!

12 kommentarer:

Marina sa...

Jag förstår hur du tänker, men jag hoppas innerligt att jag hinner en del efter jul också ;) Kan ju tala om att jag har lyckats ta bort din kommentar hos mig (allt blir inte alltid som jag har tänkt mig...!!), men jag håller med - vi väntar på att någon annan smakar!

Saltistjejen sa...

Ja tiden rusar ofta iväg och det är något man tänker än mer på i slutet av året helt klart. Allt man vill hinna och allt man inser att man faktiskt inte kommer att hinna....
Hoppas att du får en riktigt bra vecka nu!
Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag å andra sidan drömde att det hade snöat flera decimeter och var överlycklig för det ;)
Visst är det mycket i skolans värld, men på nåt sätt är det det som gör det så trivsamt tycker jag (än så länge).
Ha en fin dag.

Min plats i solen sa...

Härlig måndagslista! Ett perfekt sätt att börja denna vecka på. En vecka jag börjar med dotter nerbäddad i sängen med hosta, halsont och allmänt zombiebeteende. Stackarn!

Ja, det är inte många veckor kvar av denna termin nu och det börjar bli snårigt att hinna med allt som ska hinnas. Men förhoppningsvis hinner man med det som är det viktiga. Lite så är det ju med julförberedelserna också. Snart jul och jag har inte köpt en julklapp ännu. Jag som brukar ha full koll vid detta laget. Men i år höll värmen i sig så länge att jag sköt det där med jul framför mig. Men det blir jul iallafall och jag lär hinna med det viktigaste. ;)

Ha nu en fantastisk vecka vännen!

Kram Lotta

Duktiga Tjejen sa...

Säkert sant! Ursh vad mycket man ska ha jämt, varför?

Hoppas det går bra med nya rektorn!

Unknown sa...

Ja den där känslan kommer jag ihåg. Paniken över allt man hade tänkt göra men inte hinner med. Det är väl så det ska vara. Man har ambitioner men hamnar någonstans mitt emellan.

Fin måndagslista du skrivit idag!

kram, dorro

Mariah sa...

jag gillar dina måndagslistor :)

Monica sa...

Lite spännande med ny chef, förändringar kommer nog men om de blir till det bättre eller sämre är svårt att veta, i vilket fall blir det något nytt med en ny person, kan vara uppiggande i novembermörkret;-)

Steel City Anna sa...

Det är en ganska varm höst, får se hur länge det varar :) Det är extremt kort tid kvar till jul. När dagarna blir så här korta och mörka så känns det som tiden rinner iväg ännu snabbare än vanligt.

Alexi sa...

Åh vilken härlig lista =D. Man behöver sina slapparhelger med. Så man hinner med allt annat mys man kan hitta på =D

Anonym sa...

Det låter lite pessimistiskt med "Det man inte hinner till jul hinner man aldrig". Får verkligen inte hoppas att det är så. Annars är det ju lika bra att lägga ner. ;)

Vi brukar köra med: "Det man inte hinner till påsk är kört". :)

Anneli Stålberg sa...

Som vanligt en härlig måndagslista! Fast på vårterminen är det öändligt många utflykter, och med dem, matsäckar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...