tisdag 29 november 2011

Husmorstips från Trillingnöten och ett från N

Jag och dottern verkar numera vara ett sammansvetsat team när det gäller städning. Inte nog med att N har idéer om att "man kan städa imorgon istället", nu har hon också kommit på ytterligare ett fenomenalt sätt att städa.
Häromveckan när vi bad henne städa sitt rum, kom maken in och inspekterade rummet efteråt (hon kan säga att hon städat och efter en stund inser vi att det fortfarande är lika stökigt, om inte ännu värre). Då såg han nåt som stack ut under sängen. Han gick dit och fann att alla leksaker som tidigare legat utspridda på golvet var undenskuffade under sängen! Aha!
Igår hade N en massa leksaker i vardagsrummet som hon skulle plocka in i sitt rum igen. Jag kom in i vardagsrummet och N leker med vårt USB-minne. När hon ser att jag kommer gömmer hon det under soffan. Jag sätter mig på golvet och drar med handen vid soffkanten för att leta reda på USB-minnet. Jag finner inte bara minnet utan även en hög med leksaker och böcker!  Inte nog med att hon gömmer saker under sängen i sitt rum, nu applicerar hon detta överallt i lägenheten.Genialt! (Tills man blir upptäckt i alla fall)
Ett hett tips nu så här inför julstädningen.

Jag själv vill bjuda på ett husmorstips vad gäller städning av diskho. Sist jag handlade rengöringsmedel råkade jag ta fel sorts Cillit Bang (som jag normalt köper) och fick med mig hem en för mögel och smuts. Jag upptäckte det först när jag skulle städa i söndags. Vilken lyckat inköp det blev ändå! Efter att jag skurat diskhon var den skinande ren! Så ren att till och med maken kommenterade hur ren den var och frågade om jag städat. Fantasiskt betyg med andra ord. Annars tycker jag att just den där diskhon är svår att få ren ordentligt.

Bloggen handlar om städning två dagar i rad? Djävulen har tagit över mitt sinne!

Jag om söndagarna.

14 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Smarta idéer! Vår städning just nu går ut på att sälja allt vi inte behöver på Blocket. Tydligen en hel del... ;)

Saltistjejen sa...

Hahahaa! Så länge hon inte gömmer mat eller annat ätbart är det väl okej! :-)
Kan vara lite skoj att se vad ni hittar och VAR?! Kanske en boll i duschen, en bok att läsa i garderoben och lite annat smått och gott i ugnen? ;-)
Det där rengöringsmedlet var det ngt med bleech kanske?

Villa Frejas bokblogg sa...

Tar till mig både din dotters och ditt eget städtips. Allt som fungerar :)

Steel City Anna sa...

Härlig bild. Jag städar också alltid i högklackat ;)

my sa...

Jag gillar din dotters inställning! Problemlösning på hög nivå. hehe. Själv brukade jag gömma mackor som jag inte ville äta bakom kokböckerna i köket. Mamma har fiskat fram många spännande möggliga exmackor från den bokhyllan. :P

Camilla sa...

Det där att få undan sakerna in under sängen eller soffan eller in i en garderob, det brukar jag kalla svärmorsstädning. Det är så jag städar när svärmor (eller någon annan) kommer om några minuter och jag inte hunnit städa ordentligt.
Jag tycker N verkar läraktig och tar till sig viktiga saker.

Mariah sa...

önskade att jag kunde gömma saker under sängen eller under soffan, men båda är för låga för att få in några saker under. Så jag antar att jag får leva med Damm och röra runt omkring mig, fast jag har faktiskt blivit bättre med åren att inte skapa ett bombnedslag varje dag :P

Malin-Charlotta sa...

Skicka över städdharen till mig ett tag, vi skulle behöva ..haha

Som tur är vi "lika entusiastiska" jag & min sambo, så vi slipper "städgnället" på varandra. Tur det! ..

Duktiga Tjejen sa...

Haha, sådär skulle Monki säga att jag oxå städar på ett ungefär.. ;)

Jag tycker att det funkar fint att göra rent diskhon med diskmedel och en disksvamp. Citron är ju oxå bra :)

ZtorZillen sa...

Om ni får för er att adoptera bort er dotter, så står jag redo att ta över henne! Hon låter som en underbar tjej..kan dock se henne framför mig som tonåring..hm...nja..det blir intressant!

Martina sa...

Här är det också enorma mängder leksaker under soffor och fotöljer men inte för att någon "städar undan" dem dit utan för att det leks så vilt så de liksom bara glider in där... haha

Monica sa...

Kanske man skulle piffa till sig sådär vid städningen,-) och rock´n roll brukar vara på men sen överröstas allt sv dammsugareeländet, det ljudet avskyr jag, väntar på en ljudlös;-). Dottern är inte dum hon, hon förstår att nånting måste göras, hon har hört städningsuppmaningen i alla fall;-)

Monica sa...

Och rengjöringsmedel, använder såpa till allt men kanske det behövs rejälare grejer ibland, tror faktiskt det, tack för tipset!

Min plats i solen sa...

Haha, N är bara bäst! :)

Mitt bästa tips för att städa diskhon är hederlig gammal svinto. Ett varv med den där stålullsliknande tufset och det blänker som om det vore nytt. Funkar lika bra på spishällen också. :)

Sköt om dig vännen!

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...