onsdag 22 december 2010

Hur gick det egentligen?

Det finns ett fenomen som jag förundras över. Innan vi ska storhandla brukar vi alltid skriva en lång lista på saker som vi behöver. Allt från hygien till kryddor. Listan påbörjas ibland en vecka i förväg för att allt ska komma med. Den fylls på lite varje dag.
Sedan är det dags för den "stora utflykten" till affären med listan i högsta hugg. Man far igenom affären och roffar åt sig det som finns på listan, och även en hel del annat man kommer på att man "behöver". Det packas överfulla kassar och lastas tunga in i bilen. Hemma packas alla varor in i kylskåpet, skafferiet, skåpen.
Det är oftast då det går upp för en. Precis där. När man är så gott som klar och man kan torka svetten ur pannan.
Man har mycket ofta glömt viktiga, viktiga saker som man absolut behöver. Trots att listan skrivits på i en dryg vecka har man alltså glömt att köpa både det ena och det andra.
Som igår. Jag hade min lista med allt och ändå när jag kom hem var det saker som missats.
Senap till exempel. Ett absolut måste i jultider.
Till mitt försvar kom jag hem med en "big ass pot" och jag tror att maken blev stolt över mig. Jag tyckte nästan jag kunde ana en tår i ögonvrån när han fick syn på skapelsen. Som han har drömt om en stor jäkla gryta. Nu äntligen! Ja, då kan vi ju säga att den julklappen var klar :p (Nej då älskling, du ska få lite fler julklappar!)
Idag är det sista arbetsdagen och sen är det jullov. Imorgon är vår första jul som vi firar så jag har lite att stå i senare idag. Ha en bra onsdag!

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaha! ja det är lätt hänt att glömma. SÄRSKILT om det är saker man itne ska ha varje gång man handlar.
Tur du hittade en stor kastrull! Jag håller med din make, man kan aldrig få för många STORA kastruller!! här har vi tyvärr inte plats för fler än de två hyfsat stora vi har, men i Stockholm hade jag lite fler.... ;-)
Stor kram!

Camilla sa...

Så där är jag också när jag handlar. Jag kan storhandla för ett par tusen ändå får jag börja på en ny inköpslista med en gång när jag kommer hem och packar upp.

Min plats i solen sa...

Som jag kände igen mig i det där. Jag vet inte hur det går till men nog kommer man hem utan något som skulle ha varit med vare sig det stod på listan eller inte. Men man får väl vara glad och tacksam för det som faktiskt kommer med hem. ;)

Stora grytor är gud värda så jag förstår verkligen makens glädje. :)

Jag önskar er en fantastisk jul och hoppas att ni får ett lika härligt jullov!

Stor Kram
Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...