tisdag 14 december 2010

Skumt

Och nu är det inte skumtomtar jag pratar om. Jag skulle logga in på blogger på min dator, men det fungerade inte. Google fungerade heller inte. "This page cannot be loaded" stod det, om och om igen. Superirriterande! Alla andra sidor fungerade. Sen testade jag min jobbdator som följt med hem och vips! Där fungerade det! Vad i hela friden? Vilken otur! Då var det bara att köpa ny dator då :p (In my dreams baby...)

Nu har jag till och med glömt vad det var jag skulle skriva om eftersom jag blev så irriterad och hela projektet blev uppskjutet. Kanske skulle jag skriva om julbordet?
Det blev lyckat. Trevligt sällskap var det i alla fall. Mysig restaurang vid hamnen.
Maten? Mjao. Det fanns det sedvanliga. Hundramiljoners sorters sill (som jag aldrig äter), strömming (som jag testade, men inte gillade), lax av oliksa slag (mums!), skinka (mer mums!)...köttbullar, korv, revbensspjäll. Det vanliga tråkiga. Och maten var inte heller wow(!) eller jättebra tillagat. Det var okej. Efterrättsbordet var inköpt dajmtårta, småländsk ostkaka, blåbärsfromage och inköpt godis (säkert från Karamellkungen).
Förra året var vi på ett annat ställe som bjöd på annorlunda maträtter. Det var nån ål, annorlunda, potatissallad, alternativ rödbetssallad, nån sill som jag faktiskt gillade lite (och mycket mer mat så klart) och efterrättsbordet var fantastiskt med individuella chokladkreationer, egentillverkat julgodis...
I jämförelse var julbordet i år ganska blekt och tråkigt.
Som sagt, det är ju sällskapet som betyder mycket och det sällskapet var gott och trevligt i alla fall. Inte minsta tråkigt.

Idag är det tisdag. Nobelmiddagen är över, Lucia är förbi och nu är det nedförsbacke till julafton! Håll i hatten!

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahaaa för en utlandssvensk låter ert julbord som rena drömmen!!!! Men då är det ju så att även Ikeas "julbord" är något som anses som delikatess!!! ;-)
Bara det att ha godis från karamellkungen får det att suga i sötsugstarmen...! :-) hahaha!
Och du, nu har även jag pysslat lite....! ;-)
Bamsekram!

Unknown sa...

Ny dator..spännande...men tror du inte att det är idé att kolla den gamla lite innan...den låter ju inte som den helt har kraschat....säger ekonomiska (nåja) Anna.
Ha de´!

my sa...

Hur gick luciatåget? Vill veta allt! :P

my sa...

Bara sju föräldrar?! Gud vad dåligt! Trist när det blir så, men vad bra att det gick okej i alla fall. Det viktigaste i den åldern är ju faktiskt inte att de sjunger i rätt takt eller är rätt klädda utan att de får bekanta sig med en av våra finaste (enligt mig) traditioner och får njuta av att stå i centrum en stund. Att hjälpas åt att göra någonting och att få göra någonting annorlunda.

Det bästa tipset jag har inför nästa år är nog faktiskt att kontakta den lokala musiksolan (om det finns en, vet ju inte om din skola ligger i en stor kommun eller inte) och be om lite råd och hjälp. De kan definitivt hjälpa dig få fram bra material och har förmodligen lite bra tips och coachning när det gäller dirigering (hjälper alltid om man vill få dem att sjunga någorlunda samtidigt, hehe) och pedagigik kring att lära ut sånger. Jag vet att mina kollegor coachade lite lågstadielärare förra året inför lucia.

Hoppas du njuter av de sista dagarna innan det välbehövda lovet nu!

Anneli Stålberg sa...

Utförsbacke, snacka om det! Se upp därnere i backen säger jag bara :D
Kram!

Steel City Anna sa...

Tack för att du försöker få mej att sakna svensk julmat lite mindre haha. Instämmer med Saltistjejen :) Fast faktiskt, vad slappt med köpegottebord ...

Trillingnöten sa...

Alla: Tusan vad jag ligger efter i svaren här! Jag är så himla upptagen :p Ledsen alla utlandssvenskar, nu fick ni lite hemlängtan! Inte min mening. Har nästan glömt bort hur mycket man saknar maten kring julen! :) Nu är jag ju fullproppad efter ett par år här hemma :)
Kram på er!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...