måndag 18 juli 2011

Ett ordpsråk jag gillar

SteelCityAnna hade en önskerubrik åt mig på lager som lyder "Ett ordspråk jag gillar". Intressant! Jag var tvungen att tänka riktigt noga på denna rubrik. Ett ordspråk. Vad är det egentligen? Använder jag dem alls? Hur använder jag dem? Vilka använder jag?

Jag kom fram till att jag använder ganska många, ibland dagligen. De liksom kryddar språket. Samtidigt började jag fundera på hur svårt det måste vara för någon som kommer till Sverige och ska lära sig svenska. Vad sjutton betyder egentligen "Att gå som katten kring het gröt"? Eller "Att köpa grisen i säcken"? Ibland brukar jag översätta ordspråk till engelska när jag pratar med maken. Det går verkligen inte! Walk like a cat around hot porridge. Say what? To buy the pig in the bag.
Man kan ha mycket roligt med ordspråk och översättningar. Passa på en regnig dag som denna!

Nu måste jag också välja ut en favorit. Svårt! Det finns ju så många att välja på och jag tänkte faktiskt välja två.
Det första är "Ett gott skratt förlänger livet". Skratt är så viktigt tycker jag. Det löser så många knutar i själen och lyser upp tillvaron, oavsett vilken situation man hamnat i. Glädje till livet helt enkelt. Det finns alltid nåt roligt i en given situation man befinner sig i, om man tittar riktigt noga. Finns det inte det, får man skapa glädjen och skrattet själv.
Det andra ordspråket får bli "Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det". Enkelt. Frågar man inte får man aldrig veta. Nyfikenheten är något vi alla bär med oss. Vissa vågar ta vara på den och går långt, andra vill inte verka okunniga och kväver därmed sin nyfikenhet och fortsätter vara okunnig (sedan finns det ju en tredje kategori som tror sig veta allt i alla fall men som oftast har fel).
Så dagens inlägg får bli skratt och kunskap. Två viktiga stötestenar i livet enligt mig. Kunskap är makt. Skratt är något som förenar alla människor på jorden.



9 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Vilken fin, ny bild på din dotter högst upp i bloggen!

Ordspråk är roliga. Mitt favoritordspråk är "what goes around, comes around..."

Ida's Lippstick sa...

Mycket bra val av ordspråk!
Gillar dem starkt! :-D
Vilken fin förändring på framsida!:-D
/ Kramar Ida

Villa Frejas bokblogg sa...

Det blir verkligen kul när man försöker översätta ordspråk till engelska :)
Förresten, har glömt säga att din blogg fått nytt härligt utseende. Söt dotter ni har :)

Monika Häägg sa...

Bra ordspråk! Min son broderade en tavla i skolslöjden på den stod det: Aldrig en dag utan ett leende. Skratt är viktigt och ett leende kan många gånger öppna dörrar!

Steel City Anna sa...

Man anvander dem oftare an man tror! 'Ga inte over an efter vatten' ar en favorit :)

Marina sa...

Så sant! Skratt är viktigt och det är ännu viktigare att inte glömma att det faktiskt ä r det!
Jisses vilken underbar solstråle till dotter ni har :)

Camilla sa...

Bra val av ordspråk!

Att översätta dem går ju inte. Det har blivit några försök när vi på jobbet haft besök av våra kollegor från Sri Lanka. Men den bästa översättningen är inte av ett ordspråk utan av det svenska ordet "klämdag". Vad gillar du översättningen "Squeeze day"? Jag vet inte om Lankeserna blev klokare.

Martina sa...

Du har verkligen fått till en jättefin header!
Och nu när du skrev om ordspråket "Ett gott skratt förlänger livet" så tänkte jag direkt att bilden på din dotter passade så bra in med det ordstävet.

Trillingnöten sa...

Duktiga: Tack! Hon är lätt att fota :) DEN är också bra och väldigt väldigt sann!

Ida: Tack!!

Husfrun: haha, det är superkul och supersvårt! Tack!

Monika: Det var en bra sak att brodera tycker jag och så sann. Så ska det vara!

Steel City: Ja, man gör ju det! mer än man tror faktiskt. De kommer så naturligt...

Marina: Hon strålar hela dagarna :) Och inspirerar till skratt!

Camilla: hahaha, det brukar jag säga till maken som numera fattar vad jag menar med squeeze day...helt galet!

Martina: Tack! Ja, det har du så rätt i!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...