tisdag 12 juli 2011

Te, Thé, Tea

Jag är en sann tefantast. Till och med i sommarvärmen blir jag sugen på te och dricker minst en kopp om dagen. Maken är lika förtjust i te som jag, vilket är tur. Vi har ofta väldigt många olika sorters te hemma och jag köper gärna lite nytt när jag är och handlar. Det är roligt att testa en ny sort tycker jag. Ibland visar det sig vara en riktig höjdare, ibland inte lika bra. Bottenköpet måste vara lakritssmaken. Det hade potential att vara något riktigt bra, men i verkligheten var det inte lika gott.
För någon månad sedan vann jag Friggs nya ekologiska teer från Trend och träning. Man skulle skicka in sitt bästa frukosttips och jag var en av tre som vann tre paket. Svartvinbär, Wild berries och Earl Grey citron. Jag var mycket nöjd! Trots att jag inte är superförtjust i just fruktte, eller bär för den delen, gillade jag dessa väldigt mycket. Nu har jag sökt efter dem i affären och de finns att köpa. Dock är de aningens dyra. Där jag tittade kostade ett paket ca 26 kr, men då är det endast är några få påsar (10?).


Mitt favoritte är i alla fall Twinings Indian Chai. Väldigt gott är det. Den har en ganska tung smak och passar lite bättre när det är höst och vinter. Lite julkänsla skulle jag vilja säga. Annars är den klassiska Earl Grey väldigt gott. En ny favorit är African Tunda som också produceras av Twinings. Maken är förtjust i African Rooibos. Den gillar även jag, men har tröttnat lite.

Förra sommaren testade vi att göra te, kyla ned och sedan kolsyra. Som kolsyrat iced tea. Det blev väldigt gott. Lite annorlunda till en början, men sedan svalkande. Klicka på länken så får ni "receptet". Kanske ska testa igen idag? Vi får se. Det verkar bli en ganska varm dag och lite iced tea kan jag sakna från tiden i New York. Där kan man oftast köpa iced tea på café. Det är inte de där sockrade sakerna man kan köpa på flaska utan faktiskt te med is. En teälskare som jag uppskattar givetvis detta te på sommaren. Ibland kan det också vara gott med iced coffee. Det finns också på utvalda ställen i Sverige, men inte lika utbrett som i New York. Och man kan givetvis göra det själv hemma! Ett "hett" tips till alla som vill svalka sig i värmen!

14 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

JA, jag ar ocksa glaen i te! Det har utvecklats i vuxen alder och nu funderar jag till och med pa hur jag skall kunna dricka mina Tanzaniska favoritteer i sverige...dags att bli importor, kanske...? ;-)

Kim M Kimselius sa...

Älskar också te. Ett annorlunda "te" dricker jag just nu. Jag köpte Havtornskräm på en marknad, den blandar jag med varmt vatten och dricker som te. Något jag lärde mig när jag var i Finland. Fullspäckat med vitaminer och vansinnigt gott! Kanske något för dig att prova?
Kram Kim

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag gillar också te i alla dess former men nu är det, konstigt nog, länge sen jag drack en endaste kopp. Dags nu ;)

Martina sa...

Jag är verkligen så tråkig när det gäller te.
Yellow Lipton eller Earl Grey..
Om någon frågar mig vilket te jag vill ha så svarar jag alltid "Det vanligaste vanliga du har". Det ska inte vara någon "smak" på det alls. Och så socker och mjölk på det.

Duktiga Tjejen sa...

Jag dricker typ bara yogi-te, speciellt Detox! Älskar! Kan inte dricka svart te, har aldrig kunnat...

Emma sa...

Sugen jag blev då. På iste, shaite och myntate. <länge sen jag drack te...

Saltistjejen sa...

Jag är en stor tedrickare. Både jag och maken faktiskt. Fast jag föredrar löste framför påsar. Vilket gör det lite mer trixigt här i USA eftersom det nästan mest är påste som säljs i vanliga affärer. Väldigt få säljer löste. Men själv tycker jag det är STOR skillnad på smak om man dricker påste jämfört med "riktigt" te. Lite som att dricka instant coffee jmfrt med riktigt kaffe. :-)
Jag gillar det mesta i teväg men som du är jag inte så mycket för alltför fruktigt eller sött. På höst och vinter är det himla gott med lite mer rökta téer tycker jag. Som lapsang eller mittens rike. :-) Iste har jag ännu inte riktigt blivit vän med. Däremot iskaffe. :-)
KRAM!

Steel City Anna sa...

Lakrits-te har jag länge varit sugen på. Ingen hit alltså? Jag får fortsätta med kanel-teet :)

Monica sa...

Indian chai är gott, gillar kryddiga teer mer än fruktiga, har inte sett de du vann, grattis förresten:-)

Malin sa...

Jag är också en te drickare. Min favorit är faktiskt grönt Jasmine te. Tyvärr finns det knappt te i lösvikt att köpa i USA, utan allt är påsar. Därför blir det mest en kopp istället för att brygga i kanna. Jag dricker säkert 2-3 koppar om dagen, med mjölk men inget socker. Dessutom dricker vi gärna iste, köpt eftersom det är lätt att få tag på. Iste dricker jag helst sötat. Även yngste sonen tycker om iste.

Karin - FitnessochHälsa sa...

Bra tetips! Jag skrev också ett inlägg om te alldeles nyss. För te är verkligen gott!

Camilla sa...

Jag gillar också te. Dricker 2-3 koppar om dagen. Numera dricker jag nästan bara grönt te. Det är inget medvetet val utan här bara blivit så.

Trillingnöten sa...

Emma: import blir ju perfekt :)

Kim: Vilken superfin idé! Ska kolla om jag stöter på just Havtorn :)

Husfrun: Se till att få till en kopp nu!

Martina: haha, men man behöver inte vara proffs på allt :) Kaffe duger det med?

Duktiga: Jaha! Jag dricker BARA svart typ :)

Emma: Dags att dricka lite :)

Saltis: Jag gillar också löste, men för mig duger det bra med påste också :) Men det finns roligare smaker på löste!

SteelCity: nae, verkligen inte. Jag blev superbesviken...men testa, du kanske älskar det!

Monica: jag har inte berättat om vinsten ännu :) Förräns nu menar jag!

Malin: Precis som mig då! Inget socker, men med mjölk. Gott!

karin: Te är supergott!

Camilla: Jaha! Jag försöker mig på grönt ibland, men tycker det blir så tråkigt ibland...tips?

Min plats i solen sa...

Här har du en te-drickare till! :) Och du kan ju tänka dig vilket paradis London är för mig? ;) Där blev jag denna gång förälskad i kallt te. Trodde jag aldrig men det var underbart gott. :)

Gillar du grönt te? Jag har inte lärt mig det ännu men fick med mig ett gäng med tepåsar med grönt te med mig hem från London. Om du gillar grönt te så säg till för då skickar jag det till dig. Här kommer det bara bli liggandes. ;)

Sköt om dig!

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...