söndag 20 november 2011

Julklappar!

Har jag inte köpt en enda! När jag handlar julklappar vill jag ha den där julkänslan, den där mysiga "gå-runt-i -julpyntade-affärer-och-bara-strosa-och-klämma-och-känna-känslan". Utanför är ingen snö (nej tack, inte i år), men väl julbelysning som lyser upp. Jag går gärna och handlar julklappar när det är lite mörkt ute. Då är det riktigt mysigt. Jag tänker alltid varje år att "nästa år minsann då ska jag börja köpa julklappar tidigt på året, köpa en här och där när andan faller på", men seriöst? Faller andan verkligen på i maj? Eller juni? Det är ju det som är charmen med olika årstider och högtider, att man får göra olika saker olika tider på året.
I torsdags när jag satt i väntrummet på hudkliniken (som för övrigt inte visade nåt mer än att det var ett insektsbett gone wrong tack och lov) och letade efter en tidning att fördriva tiden med, fann jag många, många magasin från i somras med rubrikerna "Bästa midsommarmaten", "Grilla - sju bästa grillarna för somrarnas grillfester" och så vidare. När jag såg det fick jag nästan fysiskt ont i kroppen. Det kändes så fel. Jag blandade runt i tidningarna lite och försökte hitta nåt neutralt, men det var svårt. Jag vill inte läsa om midsommar när det är jul lika lite som jag vill köpa julklappar till midsommar. Jag längtar inte till midsommar nu, det var inte därför det gjorde ont, det är nog mer psykiskt. Nu är det höst (eller vinter? När fasiken börjar vintern?) och snart jul, då ser jag fram emot det. I februari, då är det läge för påsklängtan och sen efter det är det midsommar. Så funkar jag. Kom inte dragandes med midsommar redan i november.
Så var det det där med julklappar igen. Jag tappar tråden och raljerar om allt annat. Ja, de får komma när det känns rätt. Det är ju ändå en dryg månad kvar och affärerna har ju inte ens börjat julpynta sina fönster ännu. Kom igen! Bring it on!
Lååånad

15 kommentarer:

Camilla sa...

Jag har inte börjat julhandla än. Jag håller med dig att varje årstid måste få ha sin charm och vi kan inte hela tiden längta framåt till nåot annat.
Igår efter ett besök på en julmarknad började julkänslan krypa sig på. Så snart kan jag börja köpa julklappar.

Marina sa...

Jag kan skicka över lite julpynt härifrån kanske ;) här finns det så det räcker och blir över! Frågan är om du vill ha det i blått, rosa eller svart/guld??

Anonym sa...

Jag kan inte heller köpa julklappar i typ juni eller augusti, det känns bara SÅ fel och går helt emot mina julbestyr-principer! :) Dock känns det helt bra att börja köpa nu, och försöker få det mesta undan innan den värsta julstressen drar igång. Då är jag nämligen hellre hemma och maxar julstämningen där .. eller i skidspåret.. för en massa snö står ju överst på önskelistan! ;)

Freedomtravel sa...

Visst har varje årstid sin charm och jag gillar att man gör vissa saker vissa tider på året, som att äta viss mat, då hinner man ju inte tröttna... Vi reser ofta på jul och nyår så det brukar inte bli så mycket julklappar för vår del. Peters söner köper vi förstås julklappar till om de är hemma, men om de får följa med på en resa brukar det vara julklappen... ;)

Villa Frejas bokblogg sa...

I år känns allt lite galet. Julkänslorna har inte infunnit sig alls. Och att affärerna inte har börjar julpynta än... helt galet.

Monica sa...

November är snart över och december kommer med fart snart:-), julhandeln var i full gång här i fredags, knappt man tog sig fram och tycker de vanliga kedjorna hade rätt trista saker, kanske folk redan köpt det som är snyggt? Nej det får bli någon liten julmarknad ändå för att komma i rätta stämningen:-)

madeleine sa...

Jag är alltid sen med att handla julklappar och jag får panik på de som är klara med sitt julklapps shoppande redan under sommaren.
Hur bär de sig åt? :)

Steel City Anna sa...

Vilka sega afärer! Idag är det City Lights Switch on i Sheffield och gigantisk julmarknad :)

Martina sa...

Jag har lyckats få ihop någon klapp till barnen och någon klapp till ett par släktingar men har ganska mycket kvar ändå...

Det jobbiga är att jag inte alls känner för att handla klappar....Det är ju för sjutton knappt vinter än! haha

Duktiga Tjejen sa...

Jag julpyntar aldrig ens... Kanske är annorlunda när man har kids såklart! Jag har dock julledigt i hela två veckor och då jäklar ska jag både strosa och baka! Om jag orkar...

Anneli Stålberg sa...

Det är verkligen mysigt att shoppa när det är julpyntat och julmysigt! Det får gärna singla ner lite fin vit gnistrande snö också. Fast det fungerar ju inte alls i något shoppincentrum :)

Jojjo sa...

Jag tycker egentligen att det känns märkligt sent i år, julskyltningen. Eller är det bara för att det inte är första advent förrän nästan helg? Kommer vara i Berlin då på mässa med jobbet, hoppas på att kunna smita iväg en vända och se om de julpyntat nåt där! Men inga julklappar här än heller!

Saltistjejen sa...

Själv är jag glad över att vi bestämt med svenska familjerna att skippa julklappar i år. ÄNTLIGEN! Haha! tycker ofta att det mest blivit ett "bytande av pengar" med varandra. Det är skillnad om man träffas, men att bara skicka saker härifrån där portot ofta kostar lika mycket som klapparna det känns så trist. Jag köper hellre med mig ngt roligt när jag kommer till Sverige nästa gång då. :-)
Men håller med om att det är mysigt att julhandla när det är julstämning i affärerna och ute. Jag kan dock gärna gå runt och bara känna av stämningen. Faktiskt är det skönare så tycker jag. Än när jags vettig jagar runt efter saker jag ändå inte hittar och stressen stiger.... ;-)
KRAM!!!!

Anonym sa...

sv;

ja livet är pissjävlaskithelvetorättvist! Tack för värmande kommentaren!

Emmas Bokhylla sa...

Ah, vad jag langtar efter just JUL!
Om en manad, da ar jag hemma hos mina foraldrar, haller pa att packa de sista klapparna, har bakat och bara njuuuter av julen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...