onsdag 23 november 2011

Julskyltning

På söndag är det minsann julskyltning i min stad! Joy! Äntligen börjar det ta sig i julkänslan. Mina ljustakar kom inte upp förra helgen i alla fall. Det var så mycket annat att pyssla med så det glömdes bort.
Om nån helg blir det pepparkaksbak och det är en riktig höjdpunkt. Mitt bästa tips angående pepparkaksbak är att alltid MINST dubbla den mängd kryddor som står i det recept du följer. Annars tycker jag att pepparkakorna blir lite vaga i smaken. Ja, bäst för dig att veta om jag skulle stå där utanför din dörr och kräva att få smaka pepparkakor nån dag. Vem vet? Så se till att använda rätt mängd kryddor!
Ett annat tips är att våga släppa in nåt nytt på julbordet i år. Ofta tycker jag att det blir lite hets kring att det och det måste vara med, annars är det ingen riktig jul. Nya saker går fetbort liksom. Vågar ni testa nya saker på julbordet eller är det ni har heligt? Det går ju inte att år efter år plocka in nåt nytt, utan att nåt annat försvinner. Annars blir det ju alldeles för mycket mat till slut. Eller kan det bli för mycket? Att äta julrester i fram till nyår är väl rätt charmigt det med?
Bild lånad.

8 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag måste verkligen hitta en dag att baka lussekatter och pepparkakor tillsammans med barnen. Men jag glömmer hela tiden...
Jag gillar att ha mycket fisk på julbordet. Känns lite mer lättsmält :)

Saltistjejen sa...

Å pepparkaksbak är så mysigt!!!
Och julbordet är jag nog ganska konservativ med när jag är i Sverige. tror jag. Men här i USA måste man göra vad man kan för att försöka få till det och då blir det mesta ju rätt innovativt hahaha! :-)
Min stora favorit är lutfisk och DET är nästan omöjligt attt få tag på här. Tills M's förtjusning för han hatar det hahahaha!
KRAM!

Steel City Anna sa...

Jag har också alltid megamycket kryddor i, sen får jag äta dom själva, haha :)

ZtorZillen sa...

Älsskar pepparkakor, har dock aldrig bakat degen själv!

Anneli Stålberg sa...

Klart man ska prova lite nytt ibland, men då får det bli mindre av något annat. Jag tycker att det är hemskt att äta julbordsrester i flera dagar :)

pim sa...

härär det också julskytlning..i regnet...
jag ska bara pepparekakor på söndag fast jag köper deg. skogaholms är så god och väldigt kryddad:)
angående julmaten så äter vi mycket samma. jag äter ju dock inte kött....sen äter vi EN dag. på juldagen återgår vi till ickejulmat :)

Min plats i solen sa...

Haha, du är välkommen och knacka på min dörr och smaka på vår köpta pepparkaksdeg. Där fuskar jag så att det stänker om det. ;) Jag tänker varje år att jag ska göra egen deg men det blir aldrig av. Lussekatterna är däremot hemmabakade. ;)

Vissa saker på julbordet är MÅSTE för mig. Julskinka är en av dem. Men vi brukar faktiskt ta in lite nya saker emellanåt. Förra året hade vi t.ex. kall rökt kyckling som en ny rätt.

Det blir alltid alldeles för mycket mat över och vi får äta resterna i flera dagar och när det nya året börjar vill ingen se åt en köttbulle, prinskorv eller julskinka på länge. ;)

Ha det trevligt på julskyltningen på söndag vännen!

Kram Lotta

mariah sa...

På vårat julbord hemma i Sverige så är det alltid samma saker som är där, det blir spännande hur det blir i år då det blir bara jag och mannen. :) hur gör ni, har ni någon slags blandat amerikansk och svensk mat?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...