torsdag 19 maj 2011

Ibland kan man undra..

...vad som försigår i ens huvud när man sover. Alldeles nyss fick jag en flashback när jag kollade runt på Aftonbladets hemsida. Jag fick syn på Carolina Klufts (jag kan fasiken inte göra de där prickarna över U! Hittar inte nåt kommando för det på tangenterna.) nuna i nån artikel om att hon ska vara med i OS 2012. Samma artikel såg jag i går kväll. Nu plötsligt kommer jag ihåg en del av den dröm jag hade i natt. Jag drömde att jag såg en intervju med Carolina i tidningen. Hon hade drömmen om OS 2012. Det var tydligen ett tag sen man hörde om henne och i min dröm berodde det på att hon lagt träningen på hyllan och bytt ut den mot snabbmat. Kluft hade plufsat till sig rejält. I drömmen såg jag förebilder (stark, slank och vältränad) och efterbilder (säkert 50 kg mer på kroppen och väldigt rund i ansiktet). När jag drömde kändes det så verkligt. Carolinas mål var nu att återfå formen och träna i OS nästa år. Under de här plufsåren hade hon gömt sig och inte velat komma ut och visa sig. Nu fick det vara nog, sa hon. Aftonbladet skulle göra en artikelserie om hennes comeback.

Att drömma är fruktansvärt spännande ibland. Speciellt när man kommer ihåg drömmar eller delar av dem. Ofta tar jag med mig känslan från min senaste dröm när jag vaknar, fast jag inte kommer ihåg exakt vad drömmen handlat om. En del gånger har det varit konstigt att möta vissa personer i sin omgivning för man har drömt att han/hon är mördare eller om nåt annat skumt och känslan sitter kvar. Hur väljer hjärnan ut det man ska drömma om? Viss forskning säger väl att hjärnan bearbetar saker som händer i ens liv i drömmarna. Jag vet inte riktigt var Carolina Kluft hör hemma i min verklighet. Det kanske är beach 2012 som jag tränar inför då?
Ända sedan jag var liten har jag också haft samma återkommande dröm när jag är sjuk och har feber. Nu var det ett bra tag sen jag hade feber, men några gånger sen jag blev vuxen har jag haft det i alla fall. Då brukar jag drömma att jag springer som en galning. Jag springer så snabbt jag bara kan. Efter mig kommer en stor bumling som rullar efter och hotar att komma nära, rulla över och krossa mig (lite som Indiana Jones). En väldigt skum dröm i mitt tycke. Och väldigt läskig när man är sjuk och inte mår bra.

Har ni några konstiga drömmar? Eller drömmer ni inte alls?

8 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag har hört att man bearbetar alla möjliga intryck när man sover. Kan vara sådant man nyligen upplevt (sett, hört, känt) eller minnen. Stress brukar kunna mana fram mardrömmar vilket nog hör ihop med att vi känner oss "jagade". Lustigt att du drömde om Karro. Men kasnke har du sett ngn bild eller text nyligen om/med henne öven om du inte alls tänkte på det då? Sedan är du ju väldigt inne på just detta med träning och kost och sådant så det kanske inte var så konstigt att drömmen blev lite "åt det hållet"? :-)

Duktiga Tjejen sa...

Jag brukar ofta komma ihåg mina drömmar. I perioder mardrömmar, faktiskt ganska ofta... En vanlig jag har är att min mamma är jättearg på mig och typ inte vill ha kontakt. Drömmer ibland att jag är otrogen och har jätteångest. Älskar att vakna då...

Emmas Bokhylla sa...

Jag bruakr ockswa komma ihag mina drommar, ibland ordentligt med detaljer, ibland bara sma skymtar... I natt dromde jag att jag hade slagit ut bada framtanderna, sapass verkligt att jag kollade dem det forsta jag gjorde nar jag vaknade....

Ida's Lippstick sa...

Drömmar är verkligen underliga!
Du kanske drömde om Karros träning på grund av att själv tränar!
Jag brukar komma ihåg ganska mycket av mina drömmar, vilket kan bli lite lustigt ibland! :-)
/ Kramar Ida

Anneli Stålberg sa...

När jag var liten drömde jag ofta att jag flög. Liksom svävade över alla andra. När jag har det jobbigt och stressigt drömmer jag att jag är jagad och att jag försöker låsa dörren och stänga ute det som jagar mig. Jag försöker och försöker men låset fungerar inte. Jobbigt! Fast det var länge sedan jag drömde det nu. Det måste betyda att mitt liv är väldigt harmoniskt och tryggt :)

Jag tror definitiv att man bearbetar händelser i livet när man sover genom drömmar.

Monika Häägg sa...

Det kanske är dina egna borttappade kilon som spökar runt i drömmen om Karolina Kluft (hittar inte heller prickarna!!)
Då och då drömmer jag att jag försöker springa ifrån något, men det går väldigt segt.
Förr drömde jag ofta om teaterpremiärer där inget var färdigt. Varken scenografi eller repliker. Stod där på scenen och hade inte en aning om vad jag skulle säga. Tror det hängde ihop med min ångest inför att inte mina pjäser skulle bli väl mottagna av publiken.

Trillingnöten sa...

Saltis: Visst kan det vara så! Hjärnan är fantastisk tycker jag :)

Duktiga tjejen: Jag älskar att vakna när man drömt nåt hemskt!

Emma: Usch! Sånt där är jobbigt, men så skönt när man upptäcker att det bara var en dröm!

Ida: Ja, säkerligen! Jag kommer bara ihåg ibland det jag drömmer...

Anneli: Att vara jagad i drömmen är jobbig. Jag tycker det känns som att man inte sovit ändå då :) Man känner sig jagad fortfarande...

Monika: Jag förstår varför du drömde som du gjorde! Sånt kan ju också vara bra :) Man går mer på tårna!

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

Jag drömer helskumt i perioder, och sen INGET och sen lite "deja vu" typ sånt som hänt nyligen och liknande.

En dröm när jag var liten (spelade mycket Nintendo?) slutade med "To be continued...." Haha! Det kom en fortsättning efter några år också ;-)

Mycket om att flyga, mycket om att dödas/avrättas och "köpa sig tid" och tvinga sig själv att vakna...... hm........ vågar man skriva sånt? Nån kanske tolkar mig? ;-)


PS
Ü som i Klüft hittar du bredvid Å-tangenten (vid ett svenskt t-bord) ^¨~ på samma tangent. Du måste trycka på den EN gång utan shift eller liknande och sen skriva en bokstav som är vänlig med prickar till äöüÿï..... annars blir det vid tex P, M: ¨m¨p.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...