måndag 2 maj 2011


Jag har fått en jättefin Award från Anneli! Tack! Alltid lika kul med utmaningar. Och denna utamaning var av den svårare arten. Man ska nämligen berätta åtta saker om sig själv som ni inte hört om tidigare. Det är ju supersvårt och jag har funderat och funderat. Till slut poppade det upp lite i alla fall. Om de är spännande kan bara ni avgöra. Sedan ska jag skicka vidare till åtta andra bloggare. Det blir lite lättare!
Here goes.

  1. Jag har superfobi för otvättat hår. Jag måste tvätta mitt hår varje dag annars kan jag inte leva i princip. Känner jag att mitt hår är flottigt och tungt mår jag nästan illa. Visst, rent teoretiskt går det väl att leva med flottigt hår en dag, men psykiskt. Nope. Ibland paniktvättar jag håret innan jag ska nånstans för att jag först trott att jag skulle klara av att gå med "flottigt" hår, men sen ångrar jag mig. Onödigt vetande nummer ett.
  2. Jag är väldigt, väldigt rädd för död och sjukdom. Jag är rädd för att jag själv eller någon nära och kär ska dö. Sjukdomar är värst. Speciellt sjukdomen med stort C, eftersom alla verkar drabbas av den numera. Livrädd är jag både för den och döden. Döden är ju svår att undvika, men så länge som möjligt i alla fall.
  3. Jag är manisk när det gäller att komma i tid. Jag hatar att vara försenad eller stressad någonstans. Detta brukar ofta resultera i att jag kommer alldeles för tidigt. Hellre det. Jag blir galen på folk som är konstant försenade (för såna finns), respektlöst mot andra människor, det är vad det är. Slöseri med andra människors dyrbara tid.
  4. Jag älskar att gå på bio. Numera blir det kanske nån gång om året, inte mer. När jag bodde i New York gick jag på bio minst en gång i veckan, oftast fler. Jag älskar atmosfären, den stora duken, ljudet och att dela upplevelsen med så många människor. Många filmer är bäst på bio helt enkelt. Ett vardagsrum med 32 tums-TV gör inte filmer rättvisa.
  5. Jag har flyttat väldigt många gånger. Runt17-18 gånger under mitt liv. Bytt skola fyra gånger upp till jag gick i fyran. Om jag räknar med att pappa också flyttat (skilda föräldrar) där jag också bodde, kan det röra sig om ett antal gånger till.
  6. Jag har alltid haft mål i livet som jag arbetat mot. Redan tidigt visste jag att jag ville bli lärare och därmed blev valet till gymnasiet väldigt enkelt och vägen efter gymnasiet. När jag var nästan 23, blev jag färdig lärare. Man kan säga att jag är ganska målinritkad på det sättet. Nu är nästa steg att flytta till New York och att skriva klart den där boken (eller böckerna).
  7. Jag har varit behjälplig med fakta om Sverige och svenskar vid skrivandet av en italiensk roman (skriven av Marta Mondelli). Den har precis kommit ut och jag fick en kopia av den. Tyvärr är den på italienska. Ett av de språk jag inte talar. Kanske får bli anledningen till att plugga italienska nästa gång? Tror det!
  8. Jag ogillar konflikter av alla slag. Undviker dem som pesten. Ibland är det svårt att undvika, men jag försöker så gott det går. På sistone har jag fått mer skinn på näsan, i alla fall på jobbet, och där går jag ibland i batalj med rektor och kollegor om det är något jag brinner för. Jag ogillar att bli överkörd.
Puh. Det gick vägen till slut! Nu skickar jag denna vidare till följande fantastiska bloggare (som jag också tror gillar att skriva listor och sånt):


Idag är det måndag, hör och häpna. Ännu en helg som farit förbi i raketfart. Borde vara fredag imorgon, med tanke på hur snabbt tiden går : ) Ha en fin måndag!

10 kommentarer:

Katarina sa...

Ha, ha. Det där med otvättat hår, ja. bara känslan att så skulle ske, förstör ens hela dag och humör. Bäst att tvätta det! Åh, vad jag känner igen mig!

Roligt att få läsa om att du hjälpt någon med Sverige fakta till en bok!

Jag har förstått att du är en målinriktad kvinna! Såna gillar jag :)

Tack för utmaningen! Det blev svårare nu...Ha, ha

Saltistjejen sa...

OJ! Själv är jag en sådan som tyvärr ofta kommer 5 minuter sent med andan i halsen..... Men jag ska skärpa mig om vi bestämmer träff igen! :-D
Jag håller dock med om att det ÄR jobbigt med folk som är sena. Tyvärr är jag en sådan själv då men jag försöker att ha marginaler men väldigt ofta lyckas jag ändå bli lite sen.
Flottigt hår hahaha! Jag kan nog gå runt i småskitigt hår ibland särskilt när jag är ledig och bara "är". Men som tur var har jag sådant hår att det knappt syns utanpå så att säga, Jag tvättar bara hået 2 ggr i veckan annars torkar min hårbotten ut totalt. Det kliar och blir liksom "eksem". Inte skönt eller snyggt alls. Särskilt här i USA där vattnet är överklorerat. Hemma i Sverige kunde jag tvätta oftare. Men här går jag hellre runt en dag med lite otvättat hår än att ha kliande eksem som "mjällar"...! ;-)
Kul med italienska boken! Verkligen en anledning för dig att plugga italienska! :-) Vad gällar konflikter tror jag det är få som gillar sådana. MEN jag tycker det är jobbgit med alltför konflikträdda personer eftersom det ofta SKAPAR mer problem som missförtsånd eller liknande. Särskilt på chefsnivå tykcer jag det är heöt nödvändigt att kunna ta tag i konflikter på arbetsplatsen för att undvika att det blir total härdsmälta där, Har tyvärr nästan alltid haft mer eller mindre konflikträdda chefer så jag vet vilka problem som kan uppkomma. Själv har jag snarare SVÅRT för att INTE säga vad jag tycker om saker och ting vilket inte heller är så bra alltid. Men jag gillar rak kommunikation som ändå är respektfull! Att kunna LYSSNA på andra är superviktigt men att samtidigt ändå kunna ge konstruktiv kritik som ett sätt att försöka lösa problem eller konflikter det är väldigt viktigt tycker jag! Min förra chef var jätterädd för öppna konflikter men var istället väldigt "passiv aggressiv" och DET tycker jag är värsta sorten. Jag hade hellre velat ha diskussioner med den chefen för att kunna utföra ett bättre arbete. Både vad gäller MIN syn som CHEFENS syn på hur jag skulle jobbat. Så fram för mer KONSTRUKTIVA KONFLIKTER!!!! Ingen "skitkastning" alltså utan aktivt lyssnande, kreativ kritik och att själv faktiskt kunna vara ödmjuk nog att försöka se på sina egna fel och brister utifrån. Allt för att försöka skapa de bästa möjligheterna till att situationen och de inblandade parterna ska kunna utvecklas till något bättre. Gäller även i relationer tycker jag. :-)
Kul att du är så målinriktiad också! Hur går det med era NYC-planer förresten????
KRAM!!

mintekopp sa...

Så roligt att få lära känna dig lite mer :-) Jag är precis likadan när det gäller otvättat hår, men jag har fått stora bannor av min frisör då även jag tidigare tvättade det varje dag. Nu tvättar jag det varannan och skulle inte på något sätt kunna göra det mer sällan, även om min frisör tycker att det fortfarande är för ofta...

Härligt att vara målinriktad, det ska man vara annars kommer man ingen vart här i livet :-)

Hoppas att du får en underbar Måndag!

Anneli Stålberg sa...

Kul läsning. Jag känner igen mig precis i det där med håret. Precis så gör jag också :)

Steel City Anna sa...

Roligt att läsa din lista! Jag ska ta itu med min i veckan :)

Duktiga Tjejen sa...

Fantastiskt! Och du, jag har samma skräck/fobi mot död och sjukdomar...

Monika Häägg sa...

Tackar för Awarden! Nu får jag försöka att göra något av den!

Trillingnöten sa...

Katarina: Haha, vad skönt att jag inte är ensam! För ibland känns det som att alla tycker jag är lite löjlig med just håret :p Ser fram emot din lista!

Saltis: Haha, oroa dig inte för att komma försent, dig träffar jag ju inte så ofta! haha. Men såna som jag träffar en del och som är konstant försenade, de blir jag tokig på! :) Konflikter är nog bra på sitt sätt, om det blir konstruktivt och man kan diskutera istället för att det ska bli tjafs. Många vet inte hur de ska diskutera så att det blir nåt bra av det. Kanske måste man öva :)

Mintekopp: Jag har också hört att det ska vara bra om man inte tvättar håret för ofta...men hur ska man göra om man typ tränar nästan varje dag? Blir man svettig är det ju inte så kul om håret inte blir tvättat? hmmm

Anneli: Härligt!! Skönt att man inte är ensam! haha

Anna: Din lista var superkul!

Duktigatjejen: Det är nog den värsta fobin tror jag...usch!

Monika: Ska bli kul att läsa sin lista!!

Min plats i solen sa...

Grattis till awarden!!!! Du vet att jag tycker att du är värd alla awarder som finns. Du är en pärla! :)

Vad roligt att läsa dina punkter och lära känna dig än mer. Och visst är du en typisk svensk vännen ;) rädd för döden och konflikträdd. Jag tror att många kan skriva under på det. ;)

Tusen tack för att du skickar awarden vidare till mig! :) Vad glad jag blir! :) Men hjälp vad svårt att komma på 8 saker om mig själv. Det får jag klura på ett tag. :)

Kram Lotta

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

DÄR hittade jag awarden ;-) Haft så himla fullt upp, inte hunnit med någonting alls. Jag kommer att svara på den i veckan, eller därefter. Lovar :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...