lördag 9 april 2016

Det blev inget påskande

Här smög påsken förbi nästintill omärkt. Jag och maken var ju bortresta så det blev inget firande. Dotterns skola hade inte ledigt för påsken i år, utan istället har den kommunala skolan ledigt för den judiska högtiden pesach som ligger sista veckan i april i år. Jag var alltså ledig för påsk en hel vecka och dottern gick i skolan. Något påskfirande blev det inte alls.

För oss gör det inget. Vi har inga traditioner att tala om kring påsk. Vi letar kanske ägg. Nåt år har vi målat ägg och ätit påskfrukost. Även när vi var små hade påsken väldigt lite intryck i vår familj. På sin höjd påskägg och eventuellt påskmiddag. Och påskmiddagen hade inga inslag av traditionsenligt ätande. Jag vet att vissa familjer alltid äter lamm, eller skinka eller kanske till och med skaldjur. Inget sånt hos oss.

Ja och så klart gick vi påskkärring! Det är ju en lite mer hednisk tradition som passade familjen väl ;)
Och så fick man godis. För en godisråtta som mig var det en trevlig högtid sockermässigt sett! Nästa år tror jag att vi ska ta och klä ut barnen till påskkärringar. Vi har firandet på mitt jobb som ju är på en skandinavisk skola, men sonen gick inte i skolan den dagen. Jag vet heller inte om han skulle vilja klä ut sig. Det skulle nog bli många protester. Nästa år är han lite större och kan övertalas lättare! Haha

Firar ni mycket påsk?

4 kommentarer:

Camilla sa...

Vi firar inte mycket påsk heller. Jag ser det mest som en skön långhelg. Ofta har vi varit i Göteborg på spelevent. Några gånger har vi gjort någon annan resa. Vi brukar dock hälsa på våra föräldrar, som bor i närheten, någon gång ihop med påsken. Mest är det skönt för att det är fyra dagar ledigt så man hinner både göra något och slappa.
Om man jämför med julen så är ju påsken väldigt kort så jag brukar inte komma på att jag ska pynta förrän det är för sent. I år blev det i alla fall ett påskris och några kycklingar i köket.

iaz sa...

Vi firade inte heller påsken något särskilt. Vi hade kompisar här på långfredagen och gick ut och käkade på restaurang på kvällen. SÅ mysigt. Annars tog vi det mest lugnt, vilket var så skönt efter mycket på jobbet. Ledigt i 4 dagar =) Kram

Casa Annika sa...

Vi firade inte alls!
Jag tänker att när D blir lite äldre ska jag börja fira påsk med henne, med målade ägg och godisägg och påskkärringar... men just nu skulle det bara vara för min egen skull.

Emma, Sol som sol? sa...

Vi firade mer förut men mindre för varje år. Uppvuxen med påskmiddag med ungefär samma mat som på julafton men inte skinka utan ägg i min keramikhöna (som ligger fint magasinerad i Sverige just nu).

Påskkärring har jag aldrig klätt ut mig till och att gå runt och tigga godis är inte min grej.

Gillar dock pyntandet men det är så svåt att veta när man ska sätta dit allt ch när det ska tas ned. Julen är bättre på det sättet med ordentliga Adventstartskott och Knut-slut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...