fredag 29 april 2016

Kanske skulle bli amerikan?

Vår plan är ju att bo här tills vidare. I USA alltså.
Än så länge har jag ju "bara" Green Card" vilket berättigar mig att arbeta och bo här så länge jag sköter mig. I princip. Kortet förnyas lite då och då, i mitt fall vart tionde år.

Förra sommaren hade vi bott i USA i tre år, vilket betydde att jag kunde söka om att bli amerikansk medborgare. Just då kändes det inte aktuellt. Men så har vi pratat fram och tillbaka om fördelar och nackdelar etc. Sen kom beslutet. Dags att ansöka om att bli medborgare. Framförallt vill jag vara med och rösta och annat spännande. Ämnar man bo i ett land på obestämd tid (kanske för alltid?) så tycker i alla fall jag att man ska ta steget att bli medborgare så småningom. För vissa kanske det är så snart det bara går, för andra kan det vara en lite längre transportsträcka och det är ju okej det med!

I början av april skickade jag således in min ansökan med allt vad det innebar (kopior på green card, passfoton, pengar osv). Sedan är det bara att vänta. Och vänta. Och vänta. Idag hände dock något spännande! Jag fick ett brev om en tid att ta mina fingeravtryck, för sånt ska man också göra så klart. Jag är ganska obrottslig av mig så jag tror att det ska gå bra. Under mina år här i USA har jag redan tagit en mängd fingeravtryck av olika skäl (att få jobb på skolor, skicka in ansökan om lärarlegitimation osv) så jag har haft fullt upp med sånt, så vad gör ännu ett gäng avtryck?

Efter att ens fingeravtryck har blivit godkända får man så småningom en tid för intervju och därefter får man göra diverse prov (språkprov och historieprov). Blir man sedan godkänd på allt det får man förhoppningsvis medborgarskap och svärs in i en speciell ceremoni.

Nu måste jag nog snart börja plugga den amerikanska nationalsången? 

3 kommentarer:

Monica sa...

Låter intressant! Det verkar vara ungefär samma som i UK och historia är då viktigt, språket förstås men det räknas som självklart att folk kan där, och så allt om samhället, alla lagar, förordningar, kultur och traditioner, olika i olika delar av landet men som ska kunna redogöras för, lite kul, de har ju testat sina egna medborgare sen urminnes tider och många har svårt att klara testerna:-), skulle vara precis lika här, hur mycket kan folk i allmänhet om vår historia och bakgrund, så mycket har ju hänt här och ändrats också. Bara för hundra år sedan var vi ett annat land för att inte tala om för tusen år sen, sånt ska man kunna.

Kanske vi skulle ha någon form av test här också, om våra lagar, att vi är en demokrati o.s.v., lite historia, det föreslås ibland och är nog inte helt fel. Fingeravtryck skulle nog inte vara fel heller, människor berättar utförligt hur de gör för att skaffa både fyra och upp till sex identiteter här innan de förstår att det är en journalist framför dem, allt sånt vill USA undvika. Lycka till med ditt, är man van att plugga så går det säkert bra. En trevlig helg önskas er alla!

iaz sa...

Det låter verkligen spännande med ceremoni och allt. Hela proceduren kanske skulle vara något för Sverige att anamma med? =) Hoppas du får medborgarskap =) Ska ni ansöka för barnen med, eller de har redan? Kram

Malin sa...

Lycka till. Har nu varit ameriskansk medborgare i drygt 10 år. Blev det mest för att det var lättare med makens security clearance för jobbet, men liksom du, om man skall bo och leva i USA och eftersom man kan bibehålla sitt svenska medborgarskap...
Några nackdelar är att man inte kan ha investeringskonton i Sverige som amerikan längre och att man alltid måste deklarera i USA oavsett var man bor i världen, men ett medborgarskap är nästan omöjligt att bli av med och man kan inte nekas inresa i sitt egna land...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...