söndag 9 januari 2011

Nya synder

Nu har julens gamla synder i form av saffransbullar, pepparkakor, ischoklad, knäck, fudge och annat gott, kastats ut. Det har ju satt sina spår på olika sätt. Byxorna kanske stramar en aning, man är fortfarande lite hyper efter sockerchocken under juldagarna och man snurrar omkring där hemma som en duracellkanin...

När man trodde det var över är det således dags för nya synder. Jag upptäckte nämligen att affärerna och kaféerna redan börjat introducera semlor! Det känns väldigt tidigt. Inte för att jag klagar! Jösses, jag älskar semlor. Och jag är glad att det finns många olika smaker också numera. Pistage, choklad, wienersemlor, vanilj...Det är lite spännande. Favoriten är fortfarande den gamla hederliga semlan med mandelmassa och grädde.
Förra året testade jag saffranssmak på grädden (hemma) och det blev supergott. Kanske kan man ha lite saffran i bulldegen också? Bara aningen så att det inte blir för mycket saffran.
Hemmagjord semla slår den köpta med hästlängder enligt mig. Jag tycker att bullen är saftigare och lite "tyngre" och man kan få hur mycket mandelmassa och grädde som man själv vill ha om man gör sin egen. Fantastiskt!
Förra året läste jag att man inte inte bör äta mer än fem semlor om dagen. Jag vet inte vad de baserade det på. Är det antal kalorier? Är det fem semlor och INGET annat som får intagas under dagen i så fall? För en semla är väl lätt 500kcl skulle jag tro. Jag håller mig till kanske en i veckan. Fast inte än. Nej, det får vara nån måtta på eländet.
Vi börjar väl inte förrän på måndag i alla fall? :) Alla bra dieter börjar på måndagar.

8 kommentarer:

Skrotmamman skrotar vidare sa...

Oh nej, fall inte i fällan att säga att man "syndar i mat". Det gör man väl ändå inte? En synd föranleder straff, och jag tycker inte att människor behöver straffas för att man äter. ;-)

Men ja, tidigt med semlor (min pappa är en aldeless egen liten "Ture Sventon" i den vägen, äter semlor året runt. Dubbla ransonen när det är säsong)
Och du, ja. Helt idiotiskt att stänga en halv förlossningsavdelning. Som maken sa. Man kanske skapar en förlossningsavdelning unique på Sophiahemmet i händelse av kunglig födsel? De har iofs inte ens gynekologi där, men vem vet. Allt är möjligt med blått blod! ;-)

Mrs Clapper sa...

Mums! Semlor kan jag sakna, med varm mjölk! Guda gott! Det bästa är hemmagjorda som man gröper ur och blandar brödet, mandelmassan och lite grädde som man lägger tillbaka i "hålet" i bullen igen. ÅH! VILL HA SEMLA!

Stef sa...

Muahahaha jag skulle vilja se någon käka fem semlor om dagen! Herregud, jag gillar semlor men kom igen! Håller med dig om att hemmagjorda är bäst, grädden blir ibland konstig på dom köpta, lite smörig! Och så får man aldrig så mycket grädde och mandelmassa som man vill ha!

Kramar

Monica sa...

Semlor är härliga, mums, med en doftande het kopp kaffe till, de hemgjorda är allra bäst förstås men om man testar sig igenom lagret på kondis kan man kanske hitta en lika bra;-). Saffran i är väldigt gott tycker jag med. Lockande semleberg du visar:-) (Har nu tagit fram stepup-brädan som låg under sängen......)

Saltistjejen sa...

Åååå SEMLOR!!!
DET saknar jag! Fast NU kan man ju få tag på det på AQ Café vilkt är sådan lyx!!!! Våra försa år här fanns ingen semla i sikte mer än på FIKA men bara två veckor. På AQ kan man få semlorna under en längre period under semmeltiden! Underbart även om de inte är lika goda som de var på mitt favvofik på Dalapojekn på Rörstrandsgatan. Men jag har hört att Dalapojken inte finns kvar längre tyvärr. Å andra sidan är jag nästan aldrig hemma i Sverige över semmeltid så för min del spelar det kanske ingen roll.
Kram!!

Anneli Stålberg sa...

Jag gillar inte semlor och det är ju en välsignelse så här efter jul :)

Katarina sa...

Mmmmm, för semlor, men jag brukar bara bara baka dem på dagen då de normalt äts, men de är goda.

Vad duktig du är som slängt ut julbrödet,,,

Häftig bild, du gör mig semelsugen nu!

Malin sa...

Älskar semlor. Nya smaker verkar spännande!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...