tisdag 5 januari 2010

Min "imaginärt knäckta ryggrad"

Igår skulle jag ringa till kvinnodoktorn för att få nya piller utskrivna. Inte min favoritsak att göra men ett måste. Jag ringde och ringde och ringde. De har tydligen ingen telefonkö vilket betyder att man måste sitta med tummen på återuppringning och hoppas att man är snabbare än någon annan sate som sitter och gör samma sak. Jag hade tur. Det tog bara 10 minuter denna gång. Tidigare har det tagit uppåt en timme. En timme av meningslöst tryckande på knappar. Jag kanske skulle tipsa om fenomenet telefonkö?
I alla fall. Hon som svarade var till en början mycket trevlig. Hon sa att det såg lite skralt ut med tider denna vecka, men att fredag skulle fungera. Nope, sa jag. Mina elever börjar då så det blir svårt att vara ledig första dagen.
- Hur mycket piller har du kvar då?
- Ungefär två veckor, svarade jag( medveten om att jag var ute lite sent).
- Jaha, svarade tanten med en ny ton i rösten som skvallrade om att det skulle bli no more Mr Nice Guy från hennes sida.
- Jag skulle helst ha en tid i slutet på dagen, på eftermiddagen eftersom jag pendlar. Det blir svårt att åka fram och tillbaka annars.
- Jadu, lilla gumman, du får ta och ringa tidigare nästa gång. Två veckor är aaaalldeles för kort tid och speciellt som du inte kan några tider alls! (Det kändes liksom inte så välkomnande. Alla kan ju ringa sent liksom.)
- Jag är medveten om detta.
- Ja, hmmm, ja. Du får vara ute i bättre tid nästa gång. Verkligen.

Till slut fick jag en tid som var okej. Men seriöst. Hur svårt är det att vara lite förstående? Och hur svårt hade det varit att skriva ut ett recept för en månad för att få lite mer tid? Social sjukvård.

I samma veva ringde jag också vår lilla läkarmottagning för att att fråga om makens symptom. Då ringer man först ett nummer där man får göra lite val och där man kan välja att boka en telefontid. Då bokar man en tid då en sjuksköterska ringer upp för att sedan rådgöra om man ska få boka en tid med läkare. Man kan alltså behöva en hel dag. För det första kan man bara boka tid för telefontid samma dag. Vilket betyder att ringer man tidigt kan man få telefontid ganska tidigt. Men inser man senare på dagen att man behöver en läkare eller råd, då brukar tiderna vara slut. Tänk då om man verkligen behöver en läkare och telefontiden är 16.00. Hur mycket tid finns det då att få en tid att besöka läkare?
Jag fattar ingenting. Dagens I-landsproblem. Man får vara glad att man har läkare och mediciner.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...