onsdag 10 mars 2010

Böcker

Nu är det ju bokrea. Och det fanns en tid då jag både hade tid och möjlighet att faktiskt ta mig ut den första tidiga morgonen och stå och frysa utanför bokaffären för att göra fantastiska fynd innan någon annan. Det resulterade i en ganska skral marsmånad pengamässigt och en ganska full bokhylla. Visst, jag läste de flesta böcker, men vad gör man med en bok sen? Jag sparade och sparade och sparade. Sedan for jag till det stora äpplet. Och endast ett fåtal böcker fick tillåtelse att stanna kvar i min ägo. Och det är fortfarande mitt motto.
Trots detta kliar det i mina fingrar så fort jag passerar en tillstymelse av bokrea. Jag rör vid böckernas pärmar, plockar upp en och annan och öppnar, läser baksidan, kollar det fantastiska priset. Men sen suckar jag sakta och lägger tillbaka underverken på sin reaplats. Det finns ju bibliotek. Och min syster C. Sedan går jag långsamt därifrån och kastar suktande blickar efter mig tills jag inte längre kan se en skymt av reaborden. För hur skulle det se ut med X antal böcker på planet till NY när vi flyttar? Tullen skulle ju tro att jag importerar böcker för någon slags bokhandel! Jag kanske skulle bli stoppad och utfrågad och röntgad och sånt. Nae, det får vara.
(Jag har hittat ett loop hole! Dottern N MÅSTE ju ha böcker. Det är bra för utvecklingen! )

2 kommentarer:

carro sa...

Jag skulle inte kunna leva utan mina böcker..finns alltid massa man inte hunnit läsa:P Bibliofil du vet:P Men ja, barnböcker är en bra idé, både engelska svenska å spanska typ...hm... och saker som låter, gamla klassiker...jojo...du kommer nog få en hel del med dig till NY!
//C

Saltistjejen sa...

Hahaha! Jag är likadan. Förr köpte jag böcker jämnt! MEN nu har jag ju min Nook!! OCH det känns underbart att kunna köpa o läsa böcker utan att de tar en massa plats i bokhyllan! Vissa pärlor vill man kanske ha som hårdvara men de kan man ju isåfall köpa. Så numer är de enda böcker jag köper med pärmar barnböcker jag med. Men även här tror jag att jag måste börja fundera lite snart för det har blivit lite väl många böcker.... Dagiset har ett bibliotek och jag tror banne mig jag ska börja använda det snart.
När har i tänkt flytta tillbaks hit då?? om vi fortfarande bor kvar här då måste vi ju ses! :-)
Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...