måndag 27 december 2010

Nymodigheter

För någon vecka sedan hittade jag något nytt (i alla fall för mig) och fantastiskt. Jag satt på rasten på jobbet och lekte runt lite (på internet alltså, duh). Passade på att låna om ett par böcker jag hade hemma och letade efter nya att låna eller köpa. Då, på bibliotekets hemsida, hittade jag en länk till e-böcker. Den hade jag ju sett tidigare, men inte orkat bry mig om. Så jag klickade på den och letade fram en bok av Leif GW Persson och testade att låna den. Och vips (typ) fanns den på min dator och kunde läsas! Det är ju fantastiskt. Med denna teknik behöver man i princip aldrig vara utan nåt att läsa! Jag brukar ju alltid ha ett par böcker hemma och några i reserv i fall att man inte hinner låna en ny, eller köpa nåt. Trots det kan man ibland vara utan. Boken man har som reserv kanske inte lockar just då och där. Den kanske måste mogna lite. Då är det ju superbra att ha en back-up med e-böcker. Att slippa springa ut i kylan till biblioteket är ju också en fördel värd att nämna.

Tidigare har jag varit lite skeptisk till det där med att låna e-böcker, använda läsplattor och annat. Nu börjar jag förstå lite mer varför det också kan vara bra. Jag har ingen läsplatta än så länge, så det här med att läsa e-böcker kanske dröjer för mig (men på datorn kan man ju ladda ned i nödfall!). Jag har kollat runt lite och en läsplatta kostar en mindre förmögenhet som jag inte är beredd att betala just nu. Kanske i framtiden. När de blivit lite billigare.
Dock kommer jag fortfarande att föredra den gamla hederliga boken, att kunna ta på det man läser, bläddra i den (liksom kanske många andra före mig) och känna lukten av papper (ibland nytt och fräscht, ibland gammalt och gulnat)...Det kan inget slå.
Jag är i alla fall öppen för förslag nuförtiden. Det är ju fantastiskt i sig. Tekniken verkar ha lurpassat och slagit mig i bakhuvudet.

8 kommentarer:

Malin sa...

Jag skaffade en läsplatta i somras (Nook från Barnes and Noble). Just den är den enda i USA som man kan låna svenska böcker på. Kindle är mer populär, men man kan alltså inte låna böcker på den. Dessutom är formatet som en pocket så jag har med mig den överallt. Jag läser faktiskt mycket mer nu. Jag trodde jag skulle sakna att hålla i en bok, men jag gör faktiskt inte det. Man kan också få ladda ned en massa böcker gratis.

Steel City Anna sa...

Jag tycker det är så jobbigt att kolla länge på dataskärmen ... Jag föredrar hederliga böcker fortfarande :)

Saltistjejen sa...

Jag älskar min Nook!!!!!!! Skffade den för ett år sedan ungefär och detta i syfte att kunna låna just svenska böcker från bibliotek i Sverige! Fungerar super!!!!! priset har dessutom redan gått ner eftersom man nu även lanserat en som är enbart wi-fi och inte 3G. När jga skaffade min fanns enbart 3G. Men det behöver man inte tycker jag. De har nu även en Nook m färgskärm men jag var inte så impad av den. Väldigt långsam. Iallafall i jämförelse emd en iPad. Men som sagt min "vanliga" Nook är super! Dessutom bra när man reser eftersom man kan ta med sig massor med böcker i den utan att det tar mer plats i resväskorna eller blir tungt att släpa! :-)
Jag saknar faktiskt knappast vanliga böcker alls numer. Utan tycker snarare att det är smidigare att läsa dem på läsplattan än som vanliga böcker. Men det där är nog individuellt.
Fördelen med att läsa på en läsplatta tycker jag är att de använde e-ink! Alltså är det INTE som en dataskärm som lyser. Jag kan bli trött i ögonen och huvudet om jag sitter för länge vid en datorskärm men det blir jag aldrig när jag läser på min Nook. Det är som att läsa en boksida helt enkelt. Så när det är mörkt ute behövs en lampa. Och när det är ljust ute (t ex utomhus en solig dag) så ser man hur bra som helst till skillnad från en dataskärm som ju blir rätt "dålig" i starkt solljus.
Kram!

Monica sa...

Det är ju bra man kan men det är trevligt att hålla en bok i sin hand:-)

Anneli Stålberg sa...

Så är det ju, man ska inte dissa en nymodighet innan man provat. Man kan bli glatt överraskad :)

Hoppas att du har haft en riktigt skön julhelg.

Trillingnöten sa...

Malin: tack för ditt tips också! För jag vill ju ha en man kan låna böcker på också...viktigt! Nook ska jag skriva upp minsann,

Saltis: Du besvarade många av mina funderingar där! För jag tycker också att det är svårare att läsa på en datorskärm och det är väl det som kanske fått mig att tveka lite. Jag är också förtjust i tanken på att kunna bära med mig massor mec böcker utan att det plats! Perfekt!

Monica: Jag kan inte annat än hålla med :)

Anneli: Det är så sant! Man är ju också vanemänniska :)

Steel City Anna sa...

Om det inte är som en vanlig dataskärm så blir jag genast mer intresserad :)

Min plats i solen sa...

Du vet att jag inte ade en aning om vad en läsplatta var för något innan den blev utsedd till årets julklapp. Där väcktes nyfikenheten och jag läste på mig och fick kollat in vad det hela handlade om och nu är jag helt övertygad om at detta är något jag kommer att älska framöver och säkerligen inte kommer kunna klara mig utan. Men som vanligt väntar jag tills prislappen blir lite billigare och även om jag tror att e-boken kommer att vara framtiden är det inget som slår doften av att öppna en riktig bok. Helt ny eller en gammal inläst. :)

Kram på dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...