onsdag 11 april 2012

Pension

Satt och kikade på Go kväll. Inga kommentarer på det tack. Det råkade var det enda som fanns att titta på. I alla fall.
De hade med en ekonomiexpert och pratade om pension, hur det funkar och vad som händer i det här pensionssystemet vi har nu. Skrämmande! Lite som en modern skräckfilm. Jag har drygt 35 år kvar till pension (lite dryg 45 om Reinfeldt får bestämma några år till), och vem vet vad som händer då. Det kan ju ha förändrats, men jag vet inte. För staten är det nog ett bra system då människor inte får ut så mycket pension alls. Oavsett hur mycket man jobbat. Enligt experten kommer de som går i pension de närmaste åren och kanske har jobbat i drygt 40 år får i princip lika mycket som en person som kanske aldrig jobbat. Rättvist? Nae. Det ska alltid löna sig att jobba.

Lite som när folk som är inskrivna på arbetsförmedlingen och stämplar och kanske hittar ett jobb som ger några timmar i veckan och måste då säga upp det jobbet för att fortsätta få pengar. Istället för att kanske se detta lilla jobb som en chans till nåt mer? Det är mycket möjligt att det jobbet ger ett annat jobb. Det är viktigt att hålla sig sysselsatt, slippa sitta hemma om man inte vill.
Vilket samhälle är det vi lever i undrar jag?
Jag är fasiken livrädd att gå i pension. Som lärare känns det inte som att jag kommer att höja min lön så väldigt mycket under de kommande 30 åren. Dessutom sk vi ju flytta. Hur funkar det pensionssystemet där jag hamnar? Man får hoppas att de kommit längre på andra sidan Atlanten. Fast det är nog inte troligt.
Nu har jag alltså 30 år på mig att vinna på lotteri för att överleva. 30 år är väl en ganska bra prognos ändå? Många chanser. Jag får börja nu. 


11 kommentarer:

Katarina sa...

Ja visst är det skrämmande,, det finns mycket att säga om pensionen.. Hade varit intresant att se programmet.. Å andra sidan, så har vi ju en massa år på oss att planera för vår pension, jag tro inte man ska luta sig bakåt och tro att samhället fixar det för oss. Jag tror nämnligen inte att saker blir bättre framöver då fler ska gå i pension och färre vill arbeta längre.

Samtidigt som det känns långt borta.. I USA är det väl än sämre ang. pensionerna då mindre skattemedel kommit in de senaste åren pga. krisen..

Ha en bra dag!

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är skrämmande och otroligt skevt tänkt det där.

Unknown sa...

Jag såg också programmet igår. Att tänka på sin pension skapar en enorm stress och systemet vi är inne i är ett bedrägeri mot oss känns det som. Jag har tre år kvar till pension och min prognos vad jag skall få ut i brutto är 10.000 kr!! Jag har då jobbat sedan jag var 17 år, förutom tre mammaledigheter...för det mesta har jag jobbat heltid och är idag 62 år. Jag förstår inte varför vi inte gör stort uppror utan bara sitter i soffan och tycker och ojar oss. Jag som ensamstående ser inte fram emot någon pension eftersom jag vet att jag inte kommer att klara mig....

Marina sa...

Usch ja! Trots att jag befinner mig något(!) närmare den dagen än vad du gör, så har jag så lite koll på detta...jag tror inte det är läge att tänka på det riktigt, siffrorna är alldeles för små!

Malin sa...

Ja usch. Jag tror inte du kommer kunna lita på att det finns social security när du är redo att pensionera dig i USA. Det är privat sparande som gäller, antingen genom arbetsgivare eller helt privat. Däremot (skillnad från Sverige)så ärver du ju maken/makans pension om det är privat. Eftersom jag inte har en inkomst just nu som hemmamamma, så sparar vi lite privat åt mig. Maken har en mycket förmånlig pension genom sin arbetsgivare. Pension är ju något man helt enkelt måste tänka på när man söker jobb i USA, liksom hälso eller annan försäkring. Vad erbjuder företaget? Kanske inget man tänker på i Sverige. I USA finns ju även drömmen om att få pensionera sig innan 65.
Du får fortfarande dra din svenska pension om du bor i USA förutsatt att du ansöker om den, men de pengar du får från Sverige dras av din social security, så för det mesta går det jämnt ut, som jag förstår det. Du kan ju kolla med skatteverket och IRS.

Saltistjejen sa...

Tyvärr är den nedslående sanningen att pensionerna här borta inte är några direkta höjdare heller vad jag har förstått. Dessutom är det inte det allra bästa (ur pensionssynpunkt) att byta länder (iallafall inte om man byter till ett icke-EU-land) Jag har ju själv gjort det och desssutom jobbat flera år här utan att ens tjäna in NÅGON pension. Det gör man oftast inte som post-doc. Så visst är det jobbigt att tänka framåt. Jag är dessutom 10 år äldre än du och har därmed ännu färre år att försöka arbeta upp någon vidare pension. Tyvärr. Min mamma är otroligt oroad över detta och min framtid, men själv försöker jag se det hela som att det finns andra saker också i livet, och jag har valt utifrån dessa. Att flytta hit har varit en av de bästa sakerna jag gjort känner jag. För min egen personliga del, men visst rent ekonomiskt skulle jag nog stannat kvar och jobbat i Sverige....? ;-)

Emma sa...

Jag undrar också hur det blir nÄr man är utlandssvensk och flyttar runt världen. Tänk om vi vill tillbaka på ålderns höst!? ELler innan. Får man pension från flera länder då eller måste vi börja köpa trisslotter? Får Reinfeldt bestämma ett tag till kanske vi har fattigstugor som i Emil i Lönneberga. Hoppas inte kommandorar äter upp all julkorv bara!

Duktiga Tjejen sa...

Det finns en anledning till att folk pensionsparar privat kan man ju säga... Jag har dock inte börjat med det än, tänkte göra det efter eventuellt köpande av hus eller så. Jag vill inte ens tänka på pension, å andra sidan är jag glad om jag lever så länge. Det är lätt att kola vippen i dagens samhälle om man säger så :S

Monica sa...

Tror det är bäst för mig att inte titta, jag kan bli upprörd, det blev jag ändå, maken fick blanketter att fylla i, hemskt mycket konstigt är det i detta samhälle. Det var om hans tjänstepension, AMF, det som arbetsgivaren betalat in från hans redan beskattade pengar en gång, när man får dem som pensionär räknas de som lön och beskattas ännu en gång, bara det är konstigt, ja all pension om man privatsparat beskattas en gång till. I vilket fall skulle han fylla i längd och vikt bl a, räknar de ut BMI på folk??? Jag undrar om detta är tillåtet, de är ju ingen försäkringskassa eller dylikt utan ens egna pengar som man arbetat för i 40 år. Jag blir hemskt upprörd, fast BMI:et är OK,-). Så nu gäller det 30-åringar, ligg i med träning, annars kanske pensionen uteblir helt:-). Skulle vara intressant att veta myndighetspersonernas lön och BMI!

Steel City Anna sa...

Det lönar sej inte att arbeta och det lönar sej inte att studera. Mer än själsligen kanske. Jag längtar dagligen till pensionen och tänker leva upp alla pengar så fort som möjligt, och sen hoppas på en snabb död innan hemmet :)

Emma sa...

Jag har alltid sett pensionen som "The Golden Years" fram tills dess att jag borjade kika ordentligt i det oranga kuvertet. Det kommer inte att bli nagon rolig period, om jag inte gor nagra frascha borsklipp snart. Och eftersom jag ar lika mycket borshaj som en medelstor raka sa tror jag inte att det kommer att ga sa bra. Tankte satta mig ner och ta en funderare nar jag kommer hem till Sverige och se hur problemet skall losas....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...