tisdag 28 juni 2011

Jag lyckades

I söndags medan jag vikte tvätt och städade lyssnade jag på årets första sommarpratare, Mark Levengood. Tänk, oftast har jag ambitionen att lyssna på minst hälften av pratarna (vilket är ungefär så många som jag tycker verkar intressanta), men i bästa fall blir det kanske en eller två. Jag glömmer bort, tänker inte på att lyssna på dem i efterhand, har inte tid. I år ska jag försöka mig på det fantastiska att ladda ned dem på mobilen för att lyssna när jag tränar. Kan det fungera mån tro? Jag ska testa i alla fall. Först ska jag kolla vilka som ska prata och när.

Jag gillade verkligen Marks program. Han är en fantastisk berättare och har alltid glimten i ögat när han berättar saker. Speciellt rolig tyckte jag historien om Anne Holt och Liv Ullman och Livs hund var. Den fick mig att le ganska länge efteråt. Förutom den söta historien tyckte jag att Mark fick till ett fint avslut på den.
Han sa att livet oftast har ett mönster som inte är så regelbundet, men att på lite avstånd och med facit i hand kan mönstret i vår livstapet vara så märkvärdigt vackert. Jag gillade den beskrivningen med just en mönstrad livstapet.
Han sa också att vi människor alltid letar efter något, söker och vill finna svar. Antagligen på livets gåta. Man letar och letar, men när man väl tycker sig finna nåt så passar det liksom inte ihop med det man funnit tidigare. Visst är det lite så? Jag tolkar det som att det kanske är så att det finns olika "sanningar" beroende på var man befinner sig i livet. Det som tycktes fel när man var i tjugoårsåldern, kan mycket väl vara rätt när man är fyrtio, och tvärtom. Det är väl det som är charmen med livet, man vet inte vad som komma skall, men när man befinner sig på slutstationen är mönstret man skapat ändå väldigt vackert.

Nu ser jag fram emot Sven Nylander, Gustaf Hammarsten, Babben Larsson, Helena Bergström, Johan Wester och Leif GW Persson. Kanske det blir nån mer som jag kollar in. Många av namnen har jag inte någon relation till, men kan säkert vara intressanta i alla fall. Jag tycker om att det finns en så bred blandning av livsöden bland Sommarvärdarna. Allt från "okända" till "ökända". Förskollärare till politiker och allt mellan himmel och jord. Det blir nog fler än jag räknat med
Vilka lyssnar ni till och varför?

12 kommentarer:

Marina sa...

Jag försöker lyssna på någon, men lyckas inte alltid, det där med tiden...och på sommaren...har inte kollat ordentligt vilka det är än, men eftersom de har börjat, så är det väl dags!

Villa Frejas bokblogg sa...

Mark är en mycket klok man med hjärtat exakt på det rätta stället :)
Tyvärr har jag aldrig haft vanan att lyssna på sommarpratarna - det borde jag göra inser jag.
Kram.

Emmas Bokhylla sa...

Jag alskar honom, tycker alltid att han ar sa underbart genomtankta asikter, och ett fantastiskt satt att formulera sig.

Saltistjejen sa...

Å jag ÄLSKAR verkligen Sommarprogrammen!!!!! :-) Har lyssnat sedan jag var liten och vi tillbringade hela somrarna och helgerna på sjön i båt utan TV. Då var det radion som stod för "underhållningen" och man lyssnade självklart på Sommar i P1, på radioföljetongen och på helgerna var det Tracks och Rakt över disk samt senare Sommartoppen haha!
Men Sommarpratarna tycker jag är super att lyssna på. Nu när man kan ladda ner dem kan man ju lyssna när man själv har tid också vilket är revolutionerande för min del. Särskilt som utlandssvensk som ju aldrig kan lyssna "live". Så himla bra!
Jag hörde faktiskt Marks program igår när jag promenerade genom staden och jag tycker att han som alltid har en så skön inställning till livet och döden. En fantastisk berättare som ser de stora sakerna i det lilla och ja jag tyckte också om berättelsen om Soludden. Sedan lyssnade jag även på "Underbara Clara" (minns inte hennes efternamn nu bara för det) och hennes program var också intressant. Har tittat in på hennes blogg ibland och det var kul att få höra mer från henne i radion. Kan rekommendera hennes sommarprat också! Tycker det var intressant att höra hennes funderingar över jämställdhet och synen på kvinnor.
Kramar!!

Malin sa...

Jag är ju inte hemma hela sommaren, men jag planerar att lyssna till Martin Fröst som var ledare på mitt konfirmationsläger i Dalarna för 21 år sedan! Både han och hans bröder är fantastiska musiker.

Monica sa...

Mark var bra och rolig att lyssna på, tänker också för första gången lyssna på fler eller många rent utav, kanske Timbuktu har några överraskningar, är morgondagens sommarpratare. Maria Wetterstrand på torsdag måste jag höra, har liksom aldrig fått nått grepp om henne, men hört och sett henne i mataffären när ungarna krånglar som andra ungar;-).

Steel City Anna sa...

Jag hade sett fram emot Marks program men så hörde jag honom i Svts Sommarprogram - Sommarkväll kanske det heter? - och fick liksom min dos så det räckte och blev över. Jag tycker han är supersöt, men ofta känner jag att allt han säger har han redan sagt massa gånger förrut. Nåja, en liten paus, så ska jag väl ge programmet en chans.

Monika Häägg sa...

Sommarpratarprogrammen är verkligen en fantastisk rikedom. Människor delar med sig av sin visdom och sina tankar om livet i stort och smått. Har väl ingen speciell favorit,ibland kan det vara bra att bara hoppa in och lyssna på någon som man inte vet något om från början.

Duktiga Tjejen sa...

Håller helt med- sanningar och meningen med livet är olika för alla och olika för en själv. Det är det fina med livet, att utvecklas, växa och inse.

Hoppas jag hinner höra nån sommarpratare väl hemma i Sverige igen!

Camilla sa...

De senaste två åren har jag försökt att lyssna till alla. Då får man så positiva överraskningar (och några få negativa). Det finns många personer som jag fått vetskap om och några som jag fått ändra min uppfattning om. Jag gillar verkligen sommarprogrammen. I år har jag inte kommit igång att lyssna än, men de finns ju på nätet så det ordnar sig.

Trillingnöten sa...

Marina: Ja, jag är också lite lost, men det brukar lösa sig. Nu finns de ju kvar så länge också!

Husfrun: Jag kan varmt rekommendera sommarpratarna, man får så fina inblickar i människor liv :)

Emma: kan bara hålla med!

Saltis: Jag ska också lyssna på Clara nu när jag tränar imorgon. Få se hur det programmet är! Så kul att det finns så många olika människor!

Malin: Vad kul att han ska vara med! Då måste jag också lyssna på honom!

Monica: Maria gillar jag väldigt mycket. Hon verkar så lugn och saklig (vet ju inte hur hon är i mataffären, haha)

Steel City: Ja, det kan nog vara så! Jag har inte lyssnat mycket på honom det senaste året så för mig är det nytt. Hoppas du gillar det när du väl lyssnar :)

Monika: Ja, eller hur! Det är lite som att samla vår historia på band:)

Duktiga: Ja, passa på. Kanske när du är ute och springer?

Camilla: Samma här! Det är roligt att lyssna och nu ska jag lyssna på de flesta ialla fall :) Skönt att ha som bakgrund :)

Min plats i solen sa...

Jag brukar lyssna på dem alla. Många av mina bästa upplevelser har varit då jag har lyssnat på några som jag aldrig har haft en aning om vilka de har varit innan. Alla bär vi på en historia och det är så intressant att höra andra människors historier och visdom.

Jag brukar ha svårt att hinna lyssna på dem när det sänds på P1 så för mig har internet varit räddningen där man kan lyssna precis när som helst. :)

Kram på dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...