måndag 27 juni 2011

VM!

Visste ni förresten att det just nu pågår fotbolls-VM för damer i Tyskland? Jag hade ingen koll förrän maken påpekade detta i går. Jag kollar kvällstidningarnas websidor varje dag och där står det mycket lite om damernas VM och därför har det helt gått mig förbi. Hade det inte stått om herranas VM i tidningarna förra året hade jag inte vetat om det heller (fast maken hade säkert påmint mig en och två gånger, but that is not the point).
Verkligen trist! Hade det varit herrarnas VM hade nedräkningen påbörjats flera veckor i förväg, den officiella VM-låten hade spelats dagligen och reklamen för matcherna hade duggat tätt. Nu, när damernas startar, är det tyst. Maken påpekade att det ju är för att damernas fotboll inte genererar lika mycket pengar. Sant. Då kan man fråga sig varför? Jag tycker att media generellt är väldigt dåliga på att uppmärksamma damerna i de flesta sporter. Det leder i sin tur till att färre blir engagerade (eller inte ens vet om att det finns VM, SM eller annat) och ingen vill sponsra sporten. Om media tog sitt ansvar i det hela och gjorde stor grej av damernas tävlingar och resultat (liksom herrarnas) skulle säkerligen fler få upp ögonen för de fantastiska idrottare som finns inom damernas sportvärld.
Så, se till att se åtminstone en match med våra duktiga damer och heja fram dem till ett guld. Så slår vi gubbarna på näsan tycker jag! Pilutta!

Spelschema finns här  under:

http://svt.se/2.21865/1.2448255/spelschema_dam-vm_i_i_fotboll

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldsm%C3%A4sterskapet_i_fotboll_f%C3%B6r_damer_2011


6 kommentarer:

Marina sa...

Tråkigt men sant...
Nu får vi i alla fall hjälpas åt att heja fram dom till en bra placering!!

Monica sa...

Jo jag visste det:-) och speltjejerna vek ju ut sig före, (tror absolut inte det har nåt med din mans vetskap om VM;-), men jag lyssnade lite på debatten om det och det kändes så konstigt när de försvarade sig på tyska, tyska låter ju så allvarligt och seriöst menar jag. Gränserna flyttas fram och några grejer de gjorde med dessa upphetsade manliga fotografer kändes tveksamma tycker jag. De styrs ju av männen detta och de är ju så unga och blir manipulerade. Men de är nog duktiga på fotboll, våra svenska tjejer med:-)

Husfrun sa...

Det är skamligt att damsport inte uppmärksammas på samma sätt. Vad lever vi i för tidsålder?
Å andra sidan hänger jag inte med när det är VM i fotboll för herrar heller, men det är ju jag det ;)
Kram

Karin - FitnessochHälsa sa...

Håller med om att det är tråkigt att de inte annonsera fotbolls VM för damer lika mkt som för herrar. Imorgon spelar Sverige! =)

Steel City Anna sa...

Jag hade ingen aning, nu får jag heja lite :)

Trillingnöten sa...

Marina: ja, verkligen! Nu jäklar!

Monica: Ja, jag hörde om utvikningen! Men relaterade inte till VM :p

Husfrun: Haha, så klart :) Men samtidigt vet di säkert, fast du inte vill, att det är VM för herrar!

Karin: jag hejar på!

Steel City: Ja, heja på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...