torsdag 17 juni 2010

Att handla i Amerika

Igår var vi tvungna att gå och storhandla på den lokala mataffären. Nu är det inte längre Coop som gäller, utan Stop&Shop. En helt annan upplevelse än i Svedala. För det första är det bra mycket större. Detta gäller givetvis inte alla mataffärer i New York. Många är väldigt små också, så små att man är tvungen att ha en specialmatvagn som är mindre och smalare. Men Stop&Shop är en väldigt stor affär med  många varor och många olika märken. Ska man köpa flingor finns det en hel varugång med bara flingor av olika märken och olika slag. Numera kollar jag också kaloriinnehållet på dessa för säkerhets skull. Hemma har jag sett att det finns några som går upp till 130 kalorier per portion. Här såg jag igår att det finns de som har 190! Nu tittade jag bara på ett fåtal så det finns säkert de som har ännu mer.

Dessutom skulle vi köpa gröt, helst havregrynsgröt. Maken sprang runt för att hitta ett paket och kommer tillbaka med nåt som liknar havregryn. Han sa också att det var svårt att hitta nåt som inte var "instant". Instant betyder att det går på ett par minuter. Häll i varmt vatten och i med ett paket av instant och så är det klart. Inget kokande här inte. Och det fanns mycket "instant". Jag skulle handla ris och couscous. Endast färdiga paket med olika slags couscous med smak. En sorts vanlig couscous fanns högst upp på en hylla. Som dessutom var ganska dyr.

På bröden hittade vi heller inte inga bäst-före-datum som i Sverige. Det märkte jag också när jag bodde här. Jag såg faktiskt aldrig mögel på bröd, fast de var i skafferiet i veckor. När jag sen kom hem till Sverige blev jag förvånad att hitta mögel på brödet efter ett par dagar...Man undrar hur mycket konserveringsmedel som finns i brödet i USA?

Det slutade med att vi hade massor med varor som skulle hem. Det är en bra bit hem att gå med så mycket varor. Men som tur är brukar det finnas de som erbjuder nån slags taxiverksamhet utanför affären. De skjutsar hem dig och varorna för en billig peng. Tack och lov.

Idag ska jag träna och sen ska vi gå till affären och köpa lite skor till dottern och en potta. N är fortfarande sjul och hostar mycket och har spytt ett antal gånger på grund av det. Stackaren. Skönt att vi ska vara här så länge så att hon hinner bli frisk och må bra en stund här också.

Bilder kommer imorgon!

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å neeej! Jag förstod aldrig att n var sjuk! Stackars liten! Hoppas hon snart blir frisk.
Och handla här kan vara ett äventyr! haha jag minns första tiden vi bodde här och jag jämt kände mig totalförvirrad i affären! :-)
Stor kram!

Min plats i solen sa...

Stackars lilla N, jag hoppas att hon kryar på sig riktigt snart. Som du säger så är det ju tur att ni stannar så pass länge så att hon hinner bli frisk och njuta hon också.

När man reser inser man verkligen vilken vanemänniska man är, framförallt när det gäller mat. Man vill ha det som man brukar. ;)

Det är tur att vi inte har så stora affärer här hemma. Jag som alltid tar god tid på mig när jag handlar mat hade ju aldrig kommit hem. ;)

Ha det så bra och sköt om er där borta i storstaden.
Kram Lotta

Marianne sa...

Men är hon sjuk, den lilla? Stackarn! Hoppas verkligen att hon blir frisk snart, det är så trist att vara sjuk.

Men visst är det lite kul att gå och botanisera i affärerna i ett nytt land! Jag tycker det är jättekul, fast visst går man på några nitar när man provar sig fram.

Ha det jättebra nu!

emelieochsilas.bloggplatsen.se sa...

Ni kan ju bo här i Sverige, men åka på semester till Usa. Det är ju "billigare" på det mesta i Sverige. Visst vissa saker e ju svindyrt i Sverige men det är ju samma i USA! Mycket roligare att åka till USA än att bo där.

Anonym sa...

Det är spännande att höra om er resa också, till ett land jag vart i för länge-längesen och verkligen hoppas besöka igen. ^^ Har ju aldrig varit på östkusten ännu. Hur länge kommer ni att vara där?

Emma sa...

Det är som en del säger -man är en vanemänniska. Men det är också sant att man måste botanisera och kolla innehållsförpackningar extra noga i USA där de kan slänga in de mest oväntade ingredienserna i i vanliga fall nyttiga basvaror.

Jag önskar också att lilla N kryar på sig snarast. Och vad skönt att resan gock relativt bra - roligt med lite glamour på BA också;)

Trillingnöten sa...

Saltis: Ja, verkligen! Första gången på en mataffär kan vara så skrämmande : ) Och man ser inte vad som är vad!! N blir sakta men säkert bättre...men det är inte rolig!

Lotta: Hahaha, nej, det kan ta hur mycket tid som helst att kolla i en affär...och vilket märke är bättre än det andra? Vilket är nyttigt, onyttigt? Ajaj...kan ta väldigt lång tid! Kram!

Marianne: Det roligaste är faktiskt att pröva mat och gå och handla i ett nytt land. Det säger ganska mycket om landet i fråga. Det är verkligen superspännande!

Emelie: Eller hur :)

Kim: Vad kul att du varit här! Vi ska stanna i fem veckor. Har själv aldrig varit på västkusten...vill gärna åka och titta där också!

Emma: Glamour är aldrig fel! Nu väntar jag på inbjudningar till releasepartyn...hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...