måndag 7 december 2009

Ibland hänger man inte med

Vår dotter äter mycket och gärna och gärna ofta om hon får. Hon har också ett hyfsat bordsskick och äter med gaffel OCH kniv, trots sina enda två år. Hon skyfflar med kniven och sticker gaffeln i det hon vill äta som sig bör. En dag satt vi och åt och N fick ett smärre utbrott. Jag och R tittade på varandra och undrade vad i hela friden som utlöst detta unika. Hon pekade på min tallrik och åmade sig i stolen och ville tydligen ha nåt. Ibland vill hon smaka nåt som ligger på min tallrik, men det är ju ingen bra vanesak så jag ignorerade beteendet. När jag sedan dukade av fattade jag vad som hänt. Hon hade ju inte fått sin KNIV! Hon pekade ju på min kniv för att få mig att fatta! Jösses, ibland önskar jag att barnen kom ut och kunde snacka på en gång. det skulle göra livet himla mycket lättare och det dåliga samvetet bra mycket mindre. Alternativt tankeläsning. Det har jag sett fungerar på film.

1 kommentar:

Mimmi sa...

Det som hade hjalpt mig var om lararna hade spenderat lite mindre tid pa att saga "hon kan om hon bara vill" och lite mer tid att se att saker inte stamde med mig. Men jag ska inte vara sa.. arg.. pa larare, forstar att det ar en svar sits for er sa jag tror att det basta du kan gora ar allt lasa pa. Vad ar ADD och ADHD och hur tar det sig i uttryck. Om du har ngorlunda koll sa tror jag du skulle kunna identifiera dom som har problem och sedan hora med andra larare osv.. nar jag gick i smaskolan, upp till 6:an var jag en tjej som var jatteduktig med skolarbetet men pratade lite for mycket och storde andra. Men jag var alltid trevlig, gapade inte och skrek inte och var som sagt duktig nar jag val gjorde nagot.
Anledningen till att jag ar sa fientlig, hehe, ar for att jag far fortfarande betala dyrt for att mina larare inte sag.
Min stackars syster som ocksa har diagnosen far lida fran andra hallet, mamma kunde fa det konstaterat snabbt tack vare att jag utreds innan men trots att hon har det pa papper maste mamma samla alla larare pa hennes skola och skalla ut dom for att dom inte forstar eller respekterar. Sa hon har det jobbigt pa det hallet.

Oj va jag snackar pa, kansligt amne hos mig, hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...