torsdag 17 december 2009

Tillbaka

Idag ska jag tillbaka till jobbet. Jag är inte ett hundra procent bättre, men mycket bättre än sön-tis. Jösses.
Igår var jag och familjen ute på promenad och hamnade på torget. Där var fiskbilen. Det var först gången jag ser den på flera år. Mest för att jag bott utomlands och jag har jobbat på vardagar. Den kommer nämligen bara på onsdagar. I alla fall. Rökt lax! tänkte vi och pulsade dit för att köpa lite gött. Jag ställer mig bakom en man, lite på sidan liksom för att se vad de har samtidigt som jag står i kö. En annan äldre kvinna kommer och ställer sig bakom mig. Efter någon minut ställer hon sig liksom bredvid mig och bildar en egen kö, för de som kommer nu ställer sig bakom henne! Jag tänker: "Bara inte kärringen funderar på att kasta sig före i kön! Då har hon tjafsat med fel pensionär". Det tar lång tid också så jag är inte intresserad av att låta henne eller andra gå före. Nu närmar det sig min tur och hon kliver upp på stegen upp till fisk bilen utan att ta notis om mig. Till slut blir jag irriterad och kliver upp jag med, med orden:
-Hörru damen, men jag tror faktiskt det var min tur.
- Men ojoj, säger hon med falsk spelad förvåning. Jag såg dig inte där. Jag ser så dåligt åt höger. (Tanten hade ställt sig bakom mig först! Hon sååååg mig inte.)
När mannen i fiskbilen vände sig mot oss säger tanten:
- Hon får gå före. Sen pekade hon mot mig.
Tack allra snällaste tant för att du försökte tränga dig och sedan är så givmild att du låååter mig gå före!
Jag vänder mig om med min fisk och hör tanten rabbla upp en lång radda, för mig, okända fiskar. Därefter ser jag kön bakom tanten, med idel pensionärer. Är det bara jag som köper färsk fisk ibland förutom människor över 60? Jag är ju bara halvpensionär.

3 kommentarer:

Mamma sa...

Mysig blogg!
Ha det bra
Mvh Mamma

enmammasliv.webblogg.se

Saltistjejen sa...

Jag älskar att kunna köpa färsk fisk!
Och du sådana där damer finns det tyvärr lite för gott om. Men man får skratta istället för att bli sur.
Skönt att du måt bättre nu iallafall!
Och DU vilken underbart söt liten 2-åring du nyss firat!!! :-)
Kram!

Trillingnöten sa...

Mamma: tackar!
Saltis: Ja, det där med tanter :) Jag försökte vara neutral, men sen kokade det över! Lite hett temperament ibland som jag jobbar på :p Hoppas ni hade det kul i Miami!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...