måndag 11 juli 2011

Abstinens och annat gott och blandat

I helgen har jag inte ätit några jordgubbar. Jag kände att vi hade ätit så många under veckan att det fick räcka just då, när vi passerade jordgubbsförsäljaren i lördags. I går stod de inte på torget, söndag ni vet. Jag var sugen. Väldigt sugen. Det blev inga jordgubbar och just då ångrade jag mig så fruktansvärt att jag inte köpt lite gubbar i lördags. Idag blir jag helt enkelt tvungen att ge mig ut och köpa lite, jag har abstinens. Snart är ju säsongen för sjutton slut och då blir det inga fler jordgubbar förrän nästa sommar. Det är lång tid att vänta. Ibland brukar jag slå till om det finns några fina i affären även på vintern. Tyvärr brukar de vara ganska dyra och dessutom inte smaka lika bra som på sommaren.

Igår såg vi dessutom matchen mellan Sverige och Australien och vilken lycka! Både det att vi är vidare till semin och dessutom att vi är kvalificerade till OS. Två flugor i en smäll. Det ska bli superkul att se vad damerna kan göra mot Japan som faktiskt slog Tyskland i sin kvalmatch!

Nu får det bli frukost för jag är superhungrig. Ingen gröt blir det, mjölken tog slut igår (och utan mjölk är det ju omööööjligt att äta gröten). Det får bli improvisation helt enkelt! Spännande :)
Ha en fin måndag!


Bild lånad. Jag hinner ju aldrig ta bilder på mina gubbar för de äts upp så fort!

8 kommentarer:

sara sa...

Ja jordgubbarna är ju så himla goda just nu, särskilt dom från Backa i Heby. Var där på självplocket förrförra veckan så nu har jag lite i frysen också, även om det mesta åts upp direkt. :) Ska dit även denna vecka tänkte jag. Ett litet tips. Då kan man frysa så har man jordgubbar så att man kan göra en somrig paj mitt i vintern. Perfekt!
Ha en fin dag!

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja det hängde jag faktiskt med på ;) igår... att sverige kvalade in till OS - såå kul :)
Heja heja!

Martina sa...

Vi plockade de första jordgubbarna i svägerskans land i lördagskväll.
Svägerskan stod med en skål grädde och alla kom fram med de jordgubbar vi hittat och fick en liten klick på jordgubben och sen in i munnen...mummmmms!

Malin sa...

Barnen äter jordgubbar året om, men klart att de inte alltid är odlade i Maryland då. Svenska jodrgubbar är dock bäst. Vi köper också mycket blåbär. Den amerikanska versionen har stora bär och vitt fruktkött. De växer på höga buskar och är odlad. Har inte sett små blåbär här. En annan favorit är hallon. De är ju inte lika lätta att plocka med sina taggiga buskar och därför ofta dyrare.

Duktiga Tjejen sa...

Jag köpte en låda i lördags och en i söndags, men glömde äta dem igår. Tycker inte att det kan bli för mycket av de goda, dessutom typ 25 spänn för en halvliter är grymt bra! KÖP, ÄT, NJUT! :)

Saltistjejen sa...

Jordgubbr är ju så fantastiskt gott!!!! Härligt att du kan köpa nya idag!
Kram!

Marina sa...

Yes! På onsdag kväll bänkar vi oss och hejar igen!!

Trillingnöten sa...

Sara: ja, frysa in är perfekt! Det ska vi göra! Tyvärr brukar de inte räcka in på vintern, haha...men i alla fall till september vilket inte är fy skam! Tack för tipset om Backa!

Husfrun: Du har superkoll!! :)

saltis: Ja, mys!

Martina: Åh vad gott! :) Grädde till gubbarna är det bästa som finns :)

Malin: Ja, visst är det så att svenska är bäst :) Och hallon, ja att köpa dem färska går knappt här. Ibland finns de och ibland inte...

Duktiga: Eller hur! Billigt och mycket, mycket gott. Kan aldrig tröttna! dessutom är ju säsongen så kort :)

Marina: Då jäklar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...