lördag 16 juli 2011

Det finns inga dåliga väder

Jag ska erkänna att jag faktiskt tycker att det är ganska skönt ibland när det regnar. För mig betyder de där regndropparna att jag kan ta det lugnt, ta en slappardag och bara ligga på soffan och äta chokladpraliner om jag skulle vilja. När solen är framme, när det är varmt och härligt känner jag mig nästintill tvingad att vara ute, hitta på nåt, inte sitta inne och glo. Som vi svenskar säger: "passa på". Man vet ju aldrig när det blir regn och blask och därmed också kallt igen. Det kan ske inom en timme, en dag, en vecka, en månad. Ingen kan så noga veta (för vem litar på väderprognoser?). Därför vill man vara ute och göra nåt vettigt.
Nu har det faktiskt varit fantastiskt väder i flera veckor och i går morse när jag vaknade till regnets smattrande mot fönstret kände jag nästan en lättnad. Vad skönt att det regnar! Nu tänker jag inte sätta näsan utanför lägenheten på hela dagen! Sagt och gjort. Jag var inne hela långa dagen. Hann läsa en hel bok (Helgonet av Gerhardsen. Plus att jag har två böcker till att hämta ut på biblioteket imorgon. OCH en megatjock bok som jag redan påbörjat, Atlas Shrugged. Härliga tider!) och hann titta klart på säsong två av Durham County.
När klockan var runt fyra kom solen fram och jag tänkte ivrigt att en kvällspromenad skulle sitta fint i alla fall (herregud, SOLEN var ju framme. PASSA PÅ!) MEN när dottern lagt sig ösregnade det igen. Istället for jag till affären och köpte mjölk och keso. Jag vet, hot hot fredagsmys! Släng dig i väggen tacos och OLW.
En skön, lång, härlig dag helt enkelt. Det finns nog inga dåliga väder. Bara dållig fantasi!

10 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahaa! Här kan jag känna likadant men ÄVEN så att när det är sådär riktigt hett och fuktigt som det varit för ett par dagar sedan så tänker jag att "nej idag KAN jag bara inte gå ut! För det är alldeles för varmt!" ;-) Här är det ju nämligen så att värmen och solen kan bli alldeles för mycket också. Men visst är det annorlunda i Sverige där man har färre varma dagar per år än här. Måste säga att det är ganska skönt att slippa just den där vackert-väder-stressen som jag kände mer av i Sverige. Fast regn länge här är jobbigt det med tycker jag. Främst för att vi bor så trångt att man lätt blir helt galen på att det inte finns några ytor att röra sig på när man måste vara inne länge.... ;-)
Kram!

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

Igenkänningsfaktorn är hööööög! Jag som varit f-ledig i två år har upplevt två VARMA somrar och alla säger att "det är ju sån lyx, så kan du vara ute och njuta hela dagarna". Jo men, tjena.
Dessutom är jag ingen utemänniska. Långt ifrån. Men visst har jag varit ute, men jag gillar också att det slagit om (ett tag) Omväxling förnöjer.

Karin - FitnessochHälsa sa...

Bra inställning! Jag älskar sol och vacker väder, men visst kan det vara mysigt, skönt och kravlöst med regn och rusk ibland.

Monica sa...

Tycker också det är skönt med varierande väder, med tonvikt på varierande;-) inte regn i sju veckor i streck men inte sol heller lika länge, har varit varierande i år, och rätt skönt med en lite regnig dag, man kan ju vara ute ändå, t o m sitta ute under tak om det är varmt i luften. Och se och höra regnet strila:-). Kvällspressen överdriver kanhända men efter en regnig dag panikköper folk en solresa enligt dem:-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Den där singing in the rain-bilden måste jag sno rakt av och titta på nästa gång det regnar. För visst kan det vara mysigt och nästan avkopplande med regniga dagar men jag blir så fasligt trött! Nej, ut och sjunga i regnet ska jag göra nästa gång :)

Duktiga Tjejen sa...

Fast när man har jobbat hela veckan och solen har skinit och det blir lördag och regn, då är det ganska trist. Det är ju dock bra för naturen med lite regn. Eftersom jag har d-vitaminbrist vill jag alltid att det ska vara sol av medicinska skäl, men förstår precis vad du menar!

Hoppas att dagens regn gör att blåbären växer lite till tills imorn, sprang precis en runda i skogen och blev suktad av de små blå liven :)

mintekopp sa...

Hi, hi ja det har du så rätt i, jag är precis likadan, tycker att det att underbart när det regnar och jag kan ligga i soffan och läsa bok hela dagen lång utan att få ågren för det. Dock har vi haft regnväder här i Halmstad i några dagar för länge nu...så jag håller hårt i mina tummar och hoppas innerligt på fint väder snart igen. Ha en go dag! Kram

Min plats i solen sa...

Jag kan bara instämma! Alla tycks klaga på den svenska sommaren just nu. Inte tillräckligt många soldagar tydligen. Själv tycker jag att den är alldeles perfekt. Jag tycker om att de soliga och heta dagarna varvas med regniga dagar. De behövs de med. För som du säger, varva ner och bara gå runt och skrota. Eller för att röja upp inomhus, vilket det inte finns ork för de heta dagarna. Och det kan vara rätt mysigt att höra regnet smattra mot rutan och hoppa i vattenpölarna med gummistövlar. ;)

Underbar ny header vännen! Sååå fin! :)

KRAM

Anonym sa...

Jag håller med!

Trillingnöten sa...

Saltis: Vad roligt att det är så annorlunda! Jag vet vad du menar. Vissa dagar i NY är förskräckliga. Speciellt om man lever med värmen i flera månader. En vecka på semester är ok :)

Skrotis: Vad skönt att hör att det är fler som inte gillar att vara ute supermycket :)

Karin: Helt klart!

Monica: Ja, sju veckor är inte bra. Då skulle jag också klaga :)

Duktiga. Det har du rätt i. Det är bättre när man har semester :) Det gick bra med blåbären såg jag!

Mintekopp. Det kan även bli för mycket regn :) Efter några dagar kan det gärna få vara soligt igen!

Lotta: Amen! Tack!

britta: :) Välkommen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...