söndag 31 juli 2011

Ny frilla

Business in the front, party in the back. Perfekt inför skolstarten!
Den senaste månaden har jag haft allvarliga funderingar. Allvarliga funderingar på en ny frisyr. Jag har haft långt hår nu väldigt länge. Jag tror jag går in på tionde året nu. Och vad gör jag med mitt långa hår? Sätter upp i en klämma eller har flätor. Typ. Ibland gör jag mig till ordentligt och plattar det (annars ser det ut som trollens senaste mode). Nu funderar jag på att kotta av en del. Ganska mycket faktiskt. En del av mig är rädd att klippa för kort, jag vill förmodligen ha lite längre hår så småningom. Jag kommer fortfarande ihåg hur det var sist. Jag klippte väldigt kort, snaggat. Sen skulle det växa ut. Mitt i utväxandet var det svårt att göra nåt vettigt av håret. Det växte åt alla håll, gick inte att sätta upp, men gick inte att tämja heller. Det var ganska många månader av ångest och irritation. No more. Numera har jag ju plattång och kan lite lättare fixa till håret skulle jag tro. Men i alla fall. Klippa håret! Gah!

Det finns himla mycket mysigt man kan välja :p Om man vågar.
Nu står jag liksom i valet och kvalet. Vad ska jag göra? Vad passar MIG? Det kanske ser superbra ut på den däringa tjejen på stan, men så kommer jag med samma frilla och ser ut som ett pucko. Det funkar inte. Och hur lågt kan jag gå? Hur kort ska man klippa? Jag vill ändå ha nåt som är lätt att sköta, jag är inte en sån som pallar att stå framför spegeln i en timme och fixa hår och smink varje morgon. Kanske peruk skulle sitta fint? Då kan man ju ha massor med frisyrer varje vecka. Nae. Det flyger inte med mig. 
Decisions, decisions...

Kanske. Fast inte svart då. 


14 kommentarer:

Marina sa...

Tro't om du vill eller ej, men jag förstår ditt dilemma väldigt bra! Det är enkelt med lite längre hår som man bara kan tvätta och skaka lite i, men precis som du, så har jag alltid sett ut så ( med något undantag när det klipptes kort och jag fick slita som bara den under tiden det växte ut igen...) och ibland så önskar jag att jag skulle kunna tänka mig att klippa det annorlunda! Men när jag blir stor, då ska jag klippa frisyr...;)

sara sa...

Det är ju kul med lite förändring men svårt att veta hur mycket man ska våga.
Jag ångrar inte en sekund att jag klippte av mitt långa hår för några år sedan. Det enda som är jobbigt med kort hår är att det måste klippas ofta. Mitt växer dessutom väldigt snabbt. Men det är otroligt lättskött. Jag blöter håret på morgonen (om jag inte duschar såklart) för att det ska lägga sig någorlunda. Sen har jag bara i lite vax och så är det klart. Tar bara fem minuter. Så jag kan rekommendera kort hår!
Hoppas du hittar något som passar dig och som du trivs med.

Villa Frejas bokblogg sa...

Haha, perfekt inför skolstarten - en frisyr jag kanske ska ta fasta på ;)
Jag är lika velig jag. Låter det växa långt för att sedan kapa av det relativt kort, ha det så i några månader och sedan ångra mig och låta det växa ut igen. Det tar ungefär tre år mellan intervallerna. Då är man smått galen tror jag ;)
Tips: klipp det lite först, för att känna av, känna in. Och klipp lite till sen om du vill.

Malin-Charlotta sa...

Den sista bilden var fin frisyr! Har du någon bra frisör att gå till som kan råda dig? Så ni kan tillsammans komma fram till nåt kul? Frisyrförändringar är underbara! Kör hårt! Man kan ju behålla längden men klippa upp det lite? Att mixa lite med färger i håret tycker jag är ursnyggt, men så är jag gärna lite "tuttifrutti" också som kan gå ut med röda skor och rosa linne ;-) eller vill ha en gul hjälm till min gröna och vita cykel och rosa cykeltröja ...;-)

Steel City Anna sa...

Business in the front, party in the back :D

my sa...

Jag röstar på "business in the front - party in the back", helt klart. haha.
Nä, men visst är det svårt när man så gärna vill ha lite förändring men det tar emot eftersom man ju aldrig kan vara säker på resultatet. Tips: gå och snacka med den frissa och rådgör. Jag klippte ju "om" mig nu nÄr jag var i skåne och jag bad helt enkelt frisören om råd. Jag hade egentligen tänkt mig ännu kortare än det blev, men hon tyckte inte det var en bra idé, utan föreslog i stället en väldigt uppklippt variant. Jag är helnöjd!!!

Lycka till! Glöm inte före-, och efter-bilder!!

Duktiga Tjejen sa...

Älskar långt hår! Själv kan jag aldrig riktigt väja frisyr eftersom jag har ett enda hårburr, alltid samma... Hoppas du blir nöjd med nya frillan!

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

Jag brukar berätta mina tankar för frisören och sen (tro't eller ej) lägga det i deras händer. Jag säger vad jag absolut inte vill, men säger sen att "ert jobb är att klippa frisyrer på människor och att se vem och vilket hår som passar och funkar med vad".

Nu var det dock 1,5 år sen sist.....

Min plats i solen sa...

Har du en bra frisör som du kan bolla idéer med och som är ärlig? För i sådana fall tycker jag du ska prata med henne/honom och få lite tips. Att klippa av allt på en och samma gång kan ju vara lite drastiskt om man känner på sig att man vill ha det långa tillbaka senare. Men kanske klippa till en något kortare frisyr eller bara byta till en annan frisyr för långt hår? Jag är övertygad om att det kommer att bli hur bra som helst oavsett vilket och skulle du ångra dig något alldeles förskräckligt växer ju håret ut igen. Och det finns många snygga hattar. ;)

Själv har jag släppt alla hämningar vad det gäller mitt hår. Långt ena dagen för att vid nästa besök klippa det kort. Men mitt hår växer som gräs och jag har ju hittat den där perfekta frisören som är totalt ärlig vilket hjälper. Jag brukar leta upp en bild på en frisyr som jag tycker om och skulle kunna tänka mig och den tar jag med mig till min frisör och än så länge har jag aldrig blivit besviken.

Lycka till med klippet vännen och tack för alla fina och kloka ord hos mig.

Kram

Monika Häägg sa...

Frisyr eller inte frisyr är väl frågan? som gammal har jag valt att inte han någon frisyr längre. Jag låter håret växa och klipper det bara när jag med stor möda orkar släpa mig iväg till en frisör. Det jag minns från min kortklippta tid är att jag oftast ångrade mig när jag varit hos frisören.
Finns det inte sådana där websidor där man kan prova olika frisyrer? för att se om de passar? Lycka till med klippningen!

Beckis sa...

Har haft långt hår hela livet, bortsett från när jag fick ryck och klippte page när jag var 6 år. Jag har inte varit och klippt mig på salong på närmare tio år, så jag hade stor ångest när jag tillslut bestämde mig för att gå. Jag visste liksom inte vad jag ville. Bara toppa, eller förändra drastiskt. Det blev en toppning tillslut och det kändes väldigt skönt efteråt. Men det tog nog närmare ett halvår från det att jag bestämde mig för att klippa mig tills det verkligen blev av. Håret kan ju vara en känslig sak att förändra för att det märks så mycket om det inte blir bra. Lycka till med att hitta något som du trivs med!

iaz sa...

den sista bilden på tjejen i mörkt hår, den frisyren var fin =) Jag brukar ha samma problem, vill gärna ha en kortare frisyr men som inte ska ta nån tid på mornarna och inte vara för kort. VIll gärna kunna sätta upp det vid behov, som när man tränar. Får panik när jag blir varm och det klibbar i nacken =( Sist blev det en halvlång page och lugg, och det var ett stort steg det med luggen. Ska klippa mig igen efter sommaren, och då blir det nog lugg igen =) Lycka till med beslutningen! Kram!

Monica sa...

Svårt dilemma men jag tycker du ska behålla det:-)

Trillingnöten sa...

Alla: TACK för alla fina tips! Jag ska kika runt på bilder och sen hitta en bra frisör. Jag har ju ingen jag går till hela tiden, utan hoppar runt lite. Nu har jag fått nys om en superbra frisör som jag ska gå till hade jag tänket. I slutet av augusti kanske det smäller!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...