fredag 28 maj 2010

Att leva i nuet

Jag läste en intressant intervju med Babben Larsson häromdagen i nån sån där må-bra-tidning. Jag läste den precis innan jag skulle släcka och försöka sova. Och det hon sa i intervjun fastnade på nåt sätt och jag har funderat en hel del på det. Hon sa att hon försöker att leva i nuet hela tiden. Om hon har svårt att sova till exempel, tankarna far omkring som studsbollar i huvudet och gör det svårt att slappna av, brukar hon tänka på det som hon känner just nu. Hon koncentrerar sig på att lakanen är mjuka och sköna, kanske till och med nytvättade, och hon lyssnar på ljuden som finns omkring (förhoppningsvis något lugnt och skönt).
När jag läste hur hon tacklar att ha svårt att sovadå började min egen hjärna att arbeta ordentligt. För hur ofta gör jag själv så? I varje stund man befinner sig i, är man mentalt både i det förflutna, nuet och framtiden. Man kanske tänker på något som har hänt, något som trycker en, något man vill ha svar på. Samtidigt som man funderar på det som pågår just nu, så att det man håller på med ska gå smidigt i alla fall. Dessutom är man ofta steget före mentalt. Vad det är som ska hända om en minut, en timme, en dag eller tre veckor. Det finns alltid någonstans och snurrar.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men det är inte ofta jag endast tänker på nuet, på det som pågår just här och nu. Mina tankar far ofta till det som ska hända snart. Står jag och duschar, en varm och skön dusch, funderar jag redan på vad jag ska göra efteråt istället för att verkligen njuta av det där varma vattnet som känns så skönt.
Kanske är det något som vi alla bör tänka på i dagens stressiga samhälle. Man kan bara göra en sak i taget. Nuet försvinner omgående och fantastiska stunder du upplever just här och nu kommer aldrig tillbaka igen. Därför måste man passa på att njuta - här och nu - inte då och där.



(Bild lånad)

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Visst är det svårt! en konst! För mig går det i perioder. Vissa perioder när jg har mycket omkring mig ahr jag svårt att leva och tänka o känna just NUET. Men rent generellt tror jag ändå jag är ganska bra på det ädnå. Om att leva i nuet handlar om att uppskatta just ögonblicket så gör ajg ofta det. MEN de tankarna o känslorna skuffas ganska snart undan av tankar på vad som hände "då" samt vad som ska hända "senare". MEN jag tror det är ofrånkomligt. Att tankarna blandas sådär. Men kan man bara stanna upp om så bara ett ögonblick och njuta av vad man har just där och då tror jag man vunnit mycket!!! Men lätt är det verkligen inte...

Marianne sa...

Sant, men det är inte lätt! Fast jag har lärt mig göra det en hel del de här åren, när jag har suttit med katten och ätit - alltså katten har ätit och jag har klappat katten - och tänkt att vilken lyx det är att sitta så här en vanlig onsdagsförmiddag och ha tid att göra det. Tänkt att en dag har jag inte längre den tiden när vi flyttar till Sverige, så det gäller att njuta.

Jag kan dock inte påstå att jag är särskilt bra på det, men bättre än förr.

I duschen brukar jag komma på bra idéer. Lösningar på problem. Formuleringar på ett stycke jag översätter. Så där tänker jag inte nollställa mig och bara uppleva det sköna vattnet : )

Nu har jag läst ikapp hos dig, men jag har inte kommenterat riktigt överallt.

Trillingnöten sa...

Saltistjejen: Ja, det är nog ofrånkomligt att HELT koppla bort alla andra tankar hela tiden :) Tänk vilket kaos det skulle bli! Inget skulle kunna fungera. Och i vissa trevlig stunder kommer man ju på fantastiska idéer också! Som man kanske aldrig skulle ha kommit på annars liksom...men ibland, att kunna stanna upp några sekunder, minuter, och bara njuta av det som finns nu. Utan att oroa sig för det ena och det andra. Det är nog nyttigt! Vad skönt att du gör det! :) Jag måste bli bättre!

Marianne: Du har så rätt!
Vilken tur du har som faktiskt har fått liten stund att bara kunna njuta och slippa stressa...som du sa, passa på att njut nut! Fast dessa stunder kanske blir ännu mer dyrbara och värdefulla senare :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...