onsdag 12 oktober 2011

Ett beslut

De senaste veckorna, eller faktiskt ända sedan jag börjde jobba igen efter semestern för drygt två månader sedan, har jag funderat, haft dåligt samvete, försökt återuppta och sen gett upp igen, försökt återigen. Och nu äntligen har jag kommit fram till ett beslut.

Tidigare har jag alltid svarat på varje enskild kommentar i min blogg, men på sista tiden (sedan jag började jobba), har jag bara gjort det av och till. Det var lite lättare att svara när bloggen genererade kanske en till fem kommentarer om dagen. Nu för tiden kan det bli upp till tjugo härliga kommentarer om dagen!
Min tid har inte räckt till för allt nu när jobbet tar en stor del av min vardag. Det har jag haft enormt dåligt samvete för eftersom jag uppskattar varenda fina kommentar som jag får! Det är så härligt att logga in och finna ett gäng underbara kommentarer som väntar på att godkännas. Jag läser varenda kommentar och tar till mig, uppskattar, gläds åt, ibland skrattar åt och alltid älskar. 
Därför har jag nu under senaste dagarna funderat länge och hårt på hur jag ska göra och beslutat mig för att "sluta" svara på varje kommentar på bloggen för att slippa känna stress och ha dåligt samvete över att det inte hinns med. Är det en fråga eller liknande svarar jag givetvis här på bloggen, som svar på kommentaren, i ett eget inlägg eller på din blogg! 
Nu känns det kanske lite som att "oj, vad många läsare hon har och vad hon är viktig helt plötsligt". Jag hoppas att ni inte tar det på det sättet. Varje kommentar jag får är guld värd och gör att jag vill fortsätta skriva. Den tid som jag tidigare tog till att besvara kommentarerna lägger jag "hellre" på att ge en kommentar på DIN blogg. Just för att jag vet hur otroligt roligt det är att få respons på sina inlägg. 
Jag hoppas och tror att ni förstår hur jag tänker? Och händer det att jag har lite tid över (typ när jag går i pension eller så), så kommer jag att svara ibland i alla fall.
Ni är fantastiska hela bunten! TUSEN TRILJONER TACK för alla fina kommentarer ni strör runt er! 

22 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Du det ÄR en balans det här med tiden. Att få den att räcka till. Jag försöker svara på alla kommentarer, men det är väldigt olika om jag lyckas eller ej. Ibland har man helt enkelt bara alldeles för mycket så det inte hinns med. Ibland svarar jag med en "gruppkommentar", ibland inte alls. Jag gillar dock när man har inlägg som genererar diskussioner och då är det extra roligt att svara eftersom de personerna ibland svarar tillbaks igen, eller andra gör det. Men jag tycker att man måste prioritera och det är alltid roligt att få kommentarer på den egna bloggen. Ibland har jag dock en del som kommenterar på min som inte har egna bloggar.
DU förresten vad KUL att du nu har så många som kommenterar dagligen och därmed följer din blogg!!!!! :-) och visst är läsarna helt underbara! Utan den feedbacken skulle det kännas väldigt annorlunda att blogga måste jag säga. Plus att jag ju lärt känna flera av de bloggare som läser min blogg och/eller vars blogg jag läser. Helt fantastiskt!
Bamsekramen!

min tekopp sa...

Å vet du, jag tycker att du gör helt rätt. För det ska inte vara stressande att blogga och svara på kommenterar utan givande och roligt.

Dessutom så är det ju fantastiskt roligt att du har så många läsare och så många kommentarer varje dag på bloggen, det måste jag ändå säga grattis till :-)

Kram på dig!

Villa Frejas bokblogg sa...

Det känns mer som en win-win-situation om du läser andras bloggar och kommenterar dem. Själv svarar jag ytterst sällan i min egen blogg. När jag själv ställer en fråga uppskattar jag faktiskt att få svar i min egen blogg eftersom jag lätt annars missar/glömmer att gå tillbaks och titta efter ett ev. svar hos den jag frågat :)
Det här blir nog det allra bästa för alla.
Ha en härlig dag.

Freedomtravel sa...

Helt ok. Bloggandet ska vara roligt, inte ett tidspressande krav! Jag tycker inte att man behöver svara på varenda kommentar. Ibland kan man ju skriva nån sammanfattande respons också, utan att svara på varje enskild kommentar. Fortsätt blogga och tyck att det är roligt, utan dåligt samvete! :)

Beatatjata sa...

Jag känner på samma sätt, kan inte heller hänga med att svara på alla kommentarer nu men de är SÅ värdefulla! Och jag blir glad varje gång DU kommenterar hos mig och jag gör gärna detsamma här, du behöver inte svara :-)

Monica sa...

Du ska inte känna stress över kommentarer för stress finns det nog av ändå. Och svara varje när du har många kommentarer kan bli stressigt och så får du då inte glömma någon och då blir det stress:-). Så känn ingen stress över bloggen, mycket stress som du ser:-). Är så kul när du kommenterar hos mig och hos dig själv kan du ju skriva du läst kommentarerna och skriva det bara. En samlingskommentar om du har tid. Höstsoliga dagar önskas härifrån.

Unknown sa...

Bra beslut tycker jag. Att blogga ska bara vara roligt. Det finns ju annat att göra än att blogga på dagarna.Prioritera det viktiga är det som gäller.

Ha en fin dag!

my sa...

Bra beslut tycker jag! Som andra redan skrivit så är ju det här med bloggande något som ska vara roligt och givande och inte stressande.

Och tack så jättemycket för alla fina kommentarer jag får av dig på min blogg. Idag behövde jag verkligen lite uppmuntran och respons och det fick jag ju direkt! Tack tack!

Hoppas du får en fin dag!

Marina sa...

Det ä r tidsödande, och det kan ju vara så att det finns annat som bör prioriteras, jobb och så, om man sysslar med sådant ;)

Mariah sa...

Det låter jättevettigt hur du resonerar. Ibland så hinner man bara inte kommentera på inkägg som man läser, men det är ju så att vissa perioder i livet finns det inte tid eller känner man sig inte motiverad. Men det är ju ändå så att man uppskattar det man läser. Så är iallafall hur jag fungerar :P

Duktiga Tjejen sa...

Helt rätt tycker jag! Bloggandet ska inte vara ett stressmoment. Känner likadant i perioder.. Jag var lite rädd att du skulle skriva att du ska sluta blogga, pjuh. Stor cyberKram.

Amy sa...

Jag förstår precis, jag har också haft lite svårt att svara på kommentarer på sista tiden. Det är som det!
Bara du inte slutar blogga så.... =)

Malin-Charlotta sa...

Tack själv fantastiska DU för att DU finns!

Du ska göra det som är rätt för dig, annars kan saker aldrig blir bra och för just DIG.

Kärlek till Trillis!

Min plats i solen sa...

Du vet ju hur jag känner i denna fråga. Jag tog ju själv samma beslut för några månader sedan. Ett svårt beslut som jag precis som du hade funderat på länge, länge men som jag till slut tog då jag insåg att jag inte räckte till längre och konstant hade dåligt samvete. Jag var orolig för att det skulle förändra mitt bloggande i negativ riktning. Men det gjorde det inte. Istället försvann det dåliga samvetet och jag hann besöka er andra lite oftare. Dessutom minskade mina egna krav på mitt bloggande. Jag tillät mig själv att vara "good enough".

Så du har min fulla förståelse och respekt för dit beslut vännen. Du ska göra det som känns bäst för DIG och du vet att vi uppskattar dig och din blogg precis lika mycket med eller utan kommentarer. :)

Och det är roligt att så många världen över har upptäckt din fina blogg och att du får många kommetarer. Ringarna på vattnet som min make brukar säga när vi diskuterar bloggandet.

Tack fina DU för att du finns och lyser upp allas vår vardag med dina tänkvärda, kloka och roliga texter.

Kram Lotta

Anneli Stålberg sa...

Tiden är verkligen en gäckande liten gynnare. :D

Johanna sa...

Klart man bara ska svara det man hinner, blogga ska vara skoj och inte pressande eller stressande!

Camilla sa...

Du gör helt rätt. Jag tycke inte att man behöver kommentera varje kommentar individuellt. Själv är jag alldeles för dålig med att kommentera komentarer, men jag uppskattar förståss alla kommentarer.
Dessutom är jag dålig på att gå tillbaka till inlägg som jag kommenterat så jag missar nog ofta om bloggaren kommenterar min kommentar.

pim sa...

Tack för att du tittade in på min blogg:)
jag är väldigt dålig på att svara på de kommentarer jag får såvida det inte är en fråga förståss..hittade aldrig någon bra struktur på det från början och sen blev det aldrig av...

Monika Häägg sa...

Jag svarar inte heller på alla kommentarer, men jag läser dem och blir alltid väldigt glad. Känn ingen stress, vi gillar dig ändå!:)

Malin-Charlotta sa...

Tack själv, fina Trillis, för dina kommentarer och ord som får MIG att le och bli berörd.

Så glad jag fann dig <3

Ha en nu en rosa skimrande helg!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag förstår precis vad du menar. En blogg tar mycket tid, speciellt när man får så många kommentarer som du får. Det är viktigt att man hinner med allt annat i livet än bara att blogga.

Emma sa...

Klart du gör rätt. Jag känner mig lite som en dålig människa nu som inte någonsin försökt svara på alla kommentarer ;-D Och jag har mycket färre komentarer Än du.

Jag svarar ofta inte alltid. bloggar ofta inte alltid. Går in och läser på folks bloggar och kommenterar ofta men inte alltid.

Jag minns när jag bara skrev dagbok, min egna inbundna i papper alltså. I början kände jag en massa krav på att skriva varje dag och berätta om allt. Det var när jag lade av med det som det blev njutbart.

Att du alls skriver långa fina inlägg är generöst mot dina läsare. Jag piggas upp av att läsa här inne hos dig och kommenterar då och då för att du ska få veta det.

Men jag ska berätta en sak för dig: det är möjligt att jag kommenterat här ngn gång och du har du tagit dig tiden att svara på min kommentar- OCH Så HAR JAG INTE ENS SETT DITT SVAR!!!

Inte för att jag inte bryr mig utan för att jag inte på något vis förväntar mig / anser att du borde göra det.

För det mesta har jag sett dina svar :-) men luuugn ba lugn det är absolut inget krav.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...