måndag 24 oktober 2011

Små lätta moln

Igår när jag for till jobbet var det som att åka bil i ett moln. Jag kunde inte ens se tio meter framför bilen stundvis. Jag måste erkänna att det var en smula läskigt att köra. Vad som helst skulle kunna dyka upp mitt framför bilen och jag skulle inte haft en chans att väja. Eller jo, men ner i diket eller in i en annan bil. Tur var att det inte alls var mycket trafik ute, trots att jag var en aning försenad. Detta med ny frisyr innebär också en helt annan morgonrutin. Jag är tyvärr inte begåvad med rakt och platt hår, utan mitt hår gillar att bli lite lockigt och bångstyrigt. Minus med frisyren alltså. Tills vidare vill jag platta håret (sen kanske jag blir modigare och duktigare och ger mig på lite andra saker också med håret) och igår tog det en bra stund att få ordning på burret. Inte nog med det, jag lyckades också med bedriften att slå ut säkringen i halva lägenheten. Leta fram en ny säkring och ordna i mörkret och sen flytta plattången till ett säkrare ställe med mindre el i användning. Och den nya plattången är inte den bästa heller. Den kommer liksom aldrig upp i värme ordentligt. Igår kväll testade jag min gamla hederliga plattång som visade sig fungera bra mycket bättre. Den får ta över jobbet istället. Jag sparkar den nya tången.

Fast det var ju inte det som jag skulle skriva om egentligen, utan om att köra bil och att egentligen vilja åka tåg. Jag bor väldigt nära tågstationen. Det tar inte ens fem minuter att gå dit. Tågtiderna är hyfsade och jag skulle lätt kunna åka tåg till jobbet och komma i tid utan problem. Speciellt en dag som igår när det inte är så roligt att köra, eller på vintern när det är ruskigt halt och massa snö. Det skulle rent ut sagt vara väldigt skönt att åka tåg. MEN det går inte att lita på tågen. Man vet liksom inte om de kommer att gå eller inte och istället för att ha en lugn resa blir det stress för att man inte vet när man kommer till jobbet eller OM man ens gör det. Jag har åkt tillräckligt med tåg när bilen pajat lite då och då. Nästan 100% av dessa gånger (speciellt på vintern) har något hänt så att det blivit förseningar, inställda tåg eller annat. Så kan man inte ha det. Arbetsplatser i Jobbstaden, dit jag pendlar, hade till och med räknat ut hur många miljoner de hade förlorat under förra vintern eftersom deras medarbetare hade blivit försenade eller varit tvungna att gå tidigare för att vara säker på att ens komma hem på kvällen. Det är galet! Jag beundrar folk som vågar sig på att pendla med tåg på heltid. Jag blir galen av att bara åka nån vecka i streck då och då.

Så där. Dagens gnäll är avklarat. Dags att ta tag i frukost och jobb. Har blitt förkyld dessutom och mår inte prima ballerina direkt. Mycket te, alvedon och halstabletter ska nog ta mig igenom dagen och veckan! Häpp!

11 kommentarer:

Marina sa...

Viist är det fantastiskt att det är samma visa varje vinter med tågtrafiken! Man skulle ju kunna tro att det inte är någon nyhet att det blir kallt och att det kan komma snö varje år...

Beatatjata sa...

Krya på dig! Rätt bra tajmat ändå, efter utmaningen slut ;-). Hoppas du får en bra dag!

Villa Frejas bokblogg sa...

Bångstyrigt hår är inte roligt, men det är rackarns fint på bilden nedan :)
Tåg ja... de går inte att lita på. Än så länge *peppar peppar* har jag kommit i tid till skolan trots att tågen varit försenade ibland. Men till vintern antar jag att jag måste åka minst ett tåg i förväg för att försäkra mig om att (kanske) komma fram.
Jag har inte så många andra val.

Ha en trevlig dag.

Anonym sa...

Godmorgon :-) Ledsen att du också är sjuk, hoppas att vi båda piggar på oss snart. Tack för bra mål i nya utmaningen, jag känner igen mig i hur du tänker och planerar. Jag ser framemot att vi peppar varandra att lyckas med våra mål :-) Jag pendlar med tåg 3-4 dagar i veckan (Gävle-Sthlm) och det är sååå mycket förseningar och problem, guldkanten är alla underbara personer som jag åker med och efter 11 år på tåg så blir vi ganska "tajta". Massor med krya kramar!

Katarina sa...

Det där med håret,mm. Det är svårt i början när man har en ny frisyr som kräver nya rutiner. Jag skrattade lite åt dina äventyr hemma med plattången i ena handen och byta säkringar.

Kram

Anonym sa...

Oj,oj... Jag har pendlat i flera år på heltid när jag studerade och det värsta var tågresorna. Nu var det ju "bara" föreläsningar man blev sen till eller så kom man inte alls. Det är svårare att blidka en arbetsgivare i sådana lägen, tror jag. Till saken hör att jag inte satt min fot på ett tåg efter dessa år... Nu blir det bil eller buss :-)

Duktiga Tjejen sa...

Samma sak med tågen här... Åker kommunalt för det mesta ändå (bil kanske 2-4 ggr/mån), men jag har ju jobb med flextid så ingen klass blir lidande om jag kommer sent liksom. Skillnad. Jobbigt att det ska behöva vara så dock!

Ps. Det där med hår, mitt går fan inte ens att platta, haha!

Mariah sa...

åh, det är ju det som är jobbigt när man klipper håret i någon frisyr som man måste som fixa till innan man ska iväg någonstans. Minns när jag hade kortare hår, vaknade alltid upp med någon galen frisyr tex allt hår var platt på ena sidan och sedan helt vilt på andra. Det var nästan obligatoriska morgonduschar innan man skulle iväg, och mössa om man råkat försova sig :P

Monica sa...

Minns att så är det, med håret:-), det tar mer tid när man skaffar sig frisyr och den ser ut lite hur som när man vaknar, särskilt i bak;-) som man inte själv ser men råkar fy syn på i något provrum så på det sättet är det lättare med långt hår. Du kanske kan ha det lite lockigt, är säkert snyggt det med, borsta ut och styrka någon droppe hårolja över. För det låter jobbigt med plattången:-). Och tågen, de ska vi inte prata om ens.

Saltistjejen sa...

Skit med kollektivtrafik som inte fungerar! Tyvärr är det ju vanligt. Hoppas det kan bli bättre.
Ang frisyren kanske du kan testa att låta det vara lite lockigt också? bara krama i lite mousse eller liknande när det är vått och låta det självtorka? Skulle det gå??
:-)

Anneli Stålberg sa...

Krya på dig! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...