tisdag 18 oktober 2011

Terminator - moi?

Häromveckan kom vi tillbaka till jobbet efter en helg och när jag skulle spola vatten i kranen i vårt personalkök bolmade det bananflugor nånstans från diskhon. Åh, vad jag hatar bananflugor! Jag tror att de kan ha kommit av att det stod en hink med rutten frukt ovanpå kylskåpet. Jag hade sett den där hinken i flera veckor, men trott att den var tom. Eftersom jag är ganska kort i rocken har jag liksom inte sett att det varit nån frukt där i alls. Jag tog ned den när jag såg en liten äcklig bananfluga cirkulera runt den och såg att den var fylld med rutten/halvrutten frukt. Superäckligt. Tydligen sprids de där rackarns flugorna som pesten för plötsligt var det lite som en invasion vid diskhon. Som om de var ute efter världsherravälde, med start på vår skola.
Eftersom jag är ett geni, trots att ingen annan vill inse det ännu, såg jag till att ta fram det tunga artilleriet på en gång. Ett tricks jag lärde mig för flera år sen (från en sån där "tanttidning") och som fungerar. En skål med vatten och vinäger samt en droppe diskmedel (för att få bort ytspänningen) blir som en dödlig cocktail. Fram med den och jag lovar, de dör som flugor (get me? hahaha....schaisse. Onsdag morgon och humorn strålar redan, Hur ska denna dag sluta?). Bananflugorna luras dit av lukten, vill lägga sina små vidriga ägg i vattnet för att de tror att det är rutten frukt och så vips! drunknar idioterna. De tar sig vatten över huvud så att säga.
Jag blev skolans hjälte, till och med jordens räddare över en dag! Arnold kan slänga sig i väggen. Han var dessutom bara Terminator på film. I am for real.

Jag tror det är dags att göra frukost nu. Det här med taking over the world börjar stiga mig åt huvudet nu...

Död åt flugorna! (Bild lånad)

17 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å det tricket ska jag komma ihåg!!! Jag gillar inte heller bananflugor, eller fruit flies som de ju kallas här. Haha på mitt förra jobb använde ett av labben just bananflugor för sina genetikexperiment (Drosophila är ju ett väldigt vanligt modelldjur för just genetik) och det flög alltid runt små rymlingar i korridorerna! Högst irriterande! ;-)
Hade problem ett tag med just sådana här flugor som ville bo i mina krukväxter. Man kan få med sig sådana här i matjord man köper i affären och det hade jag fått. Någon tipsade mig då om att köpa snus som man petade ner i krukorna och det hjälpte faktiskt också! Fast skål med vinäger låter trevligare.... :-)

Jojjo sa...

Hahaha, Trillingen the Fliekiller! Bra jobbat! (bananflugor är för övrigt sjukt äckligt)

Villa Frejas bokblogg sa...

Haha, du är så go :) Gillar din onsdagshumor.

my sa...

Heja! Vilken hjälte!
Du vill inte komma hit och treminate:a lite loppor när du ändå är igång?

Anonym sa...

Jag läste om din träning igår, du är ju HELT OTROLIG!!! Jag är så avundsjuk att jag nästan är grön!!! Jag är dock så tacksam att jag har dig att se upp till, som sporrar mig. Jag vill bli bättre och starkare :-) TACK! Och du... du är en Terminator på MÅNGA sätt! :-)

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Underbar blogg, har surrat här inne en lååång stund nu o fattade att det här kan jag inte gå miste om!!

Klem Anna

Emmas Bokhylla sa...

Pa dem bara!!
Kokande vatten brukar hjalpa ocksa! :-)

Marina sa...

Bananflugor är absolut något av det äckligaste man kan ha omkring sig, trots sin litenhet, eller kanske tack vare den...

Min plats i solen sa...

Haha, nu vet jag att det är dig jag sa ringa nästa gång vi har invasion av några insekter och kryp. ;)

Kram

Monika Häägg sa...

Tack för ett bra tips! De där små liven är inte så lätta att bli av med när de "bitit" sig fast. Det skall jag prova nästa gång de gör invasion...

Kim M Kimselius sa...

Ska genast gå och fylla en skål med vatten/vinäger/diskmedel, för att få bort de sista fruktflugorna som vi har.
Öppnade min ryggsäck som jag haft med mig nu under resan till Alingsås och ut flög en hel svärm av små flugor. Hade glömt ett päron i väskan. Undrar hur de kommer dit egentligen?
Tack för tipset!
Kram Kim

Unknown sa...

Haha! Du är roligt du. Ja den där blandningen brukar göra susen. Det är min man som ansvarar för bananflugeinvasioner. Antar att han tycker om att spela hjälte då och då.

Ylva sa...

Hahahaha bra jobbat! Den där drinken brukar jag med blanda men min består av 2 delar vinäger 1 del sirap och en droppe diskmedel. Funkar utmärkt på dom uräckliga flugorna :)

Steel City Anna sa...

Man lär sej ett och annat av tanttidningar ;)

Anneli Stålberg sa...

Bra jobbat :)
Jag ska också sätta fram ett sådant litet bad till mina små ovälkomna husdjur.

Duktiga Tjejen sa...

Jag får sjukt dåligt samvete över att döda ens bananflugor... Jag fångar flugor och släpper ut dem...

Monica sa...

Det finns jättebra tips i tanttidningar;-) men inget man skulle komma på själv förstås:-), vi testade detta förut och stod och tittade på de stackars flugorna som flockades i skålen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...