tisdag 4 oktober 2011

Lite vilda västern

Jo, jag gick på läkarbesöket igår. Det var rekordsnabbt. Jag kom in nästan på utsatt tid. Läkaren tittade lite på märket och konstaterade att det var hudläkarens område. Duh. Det visste jag redan, men de kräver en remiss från familjeläkaren. Återigen fick jag inte träffa "min" familjeläkare. Jag vet inte ens hur han ser ut eftersom jag alltid får träffa andra läkare än min egen. Hur kommer det sig egentligen? Varför blir man tilldelad en familjeläkare som först och främst blir utbytt nästan vartenda år för han/hon slutar eller som man aldrig får träffa av oklar anledning? I alla fall. Jag fick en remiss och vi har slösat både min och läkarens tid.

Sen har vi den här följetongen med bilen. I söndags for jag till affären för att handla mjölk. På väg hem var hastighetsmätaren helt död. Kaputt. Tyvärr hade det inte självläkt till igår och jag misstänker att den inte självläkt till idag heller. Den som kommer på en självläkande bil borde få Nobelpris. Sätt igång nu och forska! Att köra utan hastighetsmätare är väldigt intressant. Sitter farten liksom "i kroppen" eller kör man alldeles för sakta eller alldeles för fort? Inget av det är ju bra egentligen. Jag försökte lägga mig bakom någon som verkade köra en vettig hastighet. Det gick ganska bra. Sen hamnade jag bakom en traktor. Och de får ju bara köra typ 30 km/h, så ingen risk att jag körde för fort där inte. Tio minuter tog det innan vi kom till dubbelfil och jag kunde köra om. Hur kul kan det vara att köra traktor eller andra långsamma fordon, när man ser att kön bakom bara växer oxh växer? Stressande! Eller tänker man inte på det till slut? Man kanske lallar på med hörlurarna och lite musik och låtsas att man är nån annanstan?
I alla fall hoppas jag far min kan fixa hastighetsmätaren snart för det är riktigt drygt att gissa hastigheten. Jag är inte lika bra på att uppskatta hastighet som jag trodde...

13 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Men oj vilket konststycke att köra utan hastighetsmätare ;)
Godmorgon.

min tekopp sa...

Jamen oj det kan inte vara lätt att köra utan hastighetsmätare, hur gör du? Kör i samma tempo som alla andra. Hoppas i alla fall att du får ordning på bilen snart.

Ha en fin dag!!

Stef sa...

Haha jag hade blivit superstressad om jag hade sett kön växa, men man kanske som du säger inte tänker på det sen! kramar

Jojjo sa...

Det lät verkligen inte alltför kul att köra utan hastighetsmätare, det är ju på något vis A och O! Och ja, jag skulle bli galet stressad av att köra ett LGF bara för att jag helst vill ta täten plus gillar inte att sinka andra, haha.

Och det där med läkare - don´t get me started. Jag har det precis likadant, blev så arg till slut att jag sa att den enda jag tänkte gå till var familjeläkaren. Det höll en gång...

my sa...

Haha, jag vet, jag har ju fattat att ny läroplan och beytg tidigare osv varit uppe på diskussion, men inte att det gått igenom och allt... Vad skönt det ska bli när man bor hemma i sverige igen och kan uppdatera sig.

Lycka till med din uppskattningskörning idag! Samma hände på min första bil, det var urläskigt. Håller tummarna för att du hittar en toppenbil att ligga bakom. :)

Martina sa...

Blir ju en aning konstigt att förklara för trafikpolisen också om man blir stannad.
För det första så vet man inte när man blir stannad om det är för att man körde för fort, för sakta eller om det är pga något annat haha
"Ursäkta, kan konstapeln tala om hur fort jag körde, min hastighetsmätare fungerar nämligen inte...."

Marina sa...

Bilar ska bara fungera!!!

Monica sa...

Hoppas du vinner på den där lotten snart, en riktigt tjusig bil:-) och familjeläkare, ja det fungerar nog ingenstans, när det inte gör det skulle någon tänka till kanske?

Christel sa...

Haha. Du måste ju vara livsfarlig i trafiken nu! ;)

Camilla sa...

Verkar svårt att köra utan hastighetsmätare.

Hopplöst att behöva träffa en läkare som ändå inte kan göra något. Bättre lycka nästa gång hos hudläkaren! Jag har en tid nästa vecka på min vårdcentral hos en "prickexpert". Får se om h*n kan säga något om alla mina leverfläckar och liknanade. Verkar i alla vara "rätt" person som jag får träffa med en gång.

Min plats i solen sa...

Tråkigt med besöket hos läkaren. Man känner sig ganska utlämnad som patient då man ofta bara skyfflas runt mellan olika läkare. Hos oss är det också ny husläkare varenda gång och man hinner knappt sätta rumpan på stolen förrän de är klara, har en diagnos och man är ute genom dörren. De skulle bli tryggare och bättre med husläkare men jag vet inte det jag.

Hoppas att ni får ordning på den där hastighetsmätaren. Låter inget vidare att köra med en hastighetsmätare som inte fungerar. För att inte tala om svårt. ;)

Kram Lotta

Karin - FitnessochHälsa sa...

En fungerande hastighetsmätare är ju faktiskt bra att ha. Hoppas att det ordnar sig med den!

Malin sa...

När jag precis köpt min första bil (begagnad, men bara två år gammal) så dog HELA instrument brädan. Ingen möjlighet till hastighetsmätare, eller bensinmätare osv. Det gick på garantin, men mekanikern skulle inte få en ny instrumentbräda på 3 veckor! Alltså, mycket intressant att köra utan dessa (antar att man gjorde det på den gamla goda tiden innan alla dessa finesser uppfanns, men då var det ju onekligen mindre trafik än i en förort till Washington DC). Det gick, men gissa om jag körde långsamt och tankade var och varannan dag för att vara säker. Hoppas det löser sig snabbt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...