söndag 2 oktober 2011

Man lär så länge man lever

Igår var en fantastisk dag vädermässigt! Gå i T-shirt första oktober? För en vecka sen lite drygt, var jag redo att ta fram vinterjackan, så kyligt var det på morgonen...

Jag, syster M och dottern åkte iväg till grannbyn för barnloppis tidigt igår morse. Det var absolut första gången jag stod på nån slags loppis vad jag kan komma ihåg. Lite förvirrande var det måste jag säga. Vi blev tilldelade ett bord, ett ganska litet sådant och sen var det bara att sätta igång. MEN, hur ska man lägga upp det? Så att det syns vad som finns, så att det finns nån slags logik i var man kan hitta rätt storlek på kläder? Hur ska man få plats med allt? Runtomkring oss kom det andra loppisdeltagare med bra mycket mer erfarenhet än oss. De hade klädställningar, sorterade lådor med kläder och leksaker, fikakorgar, anteckningsblock och magväskor. Hela köret. Och där stod vi. Noviserna. Vårt enda trumfkort var prislappar. Vi lärde oss massor kan jag tala om. What to do och what not to do. Det där med klädställningar och hängare känns lite väl överkurs för oss. Det är ju inte så att vi kommer att åka på nån slags turné runt hela landet för att sälja gamla badkläder direkt. Dock finns det andra trick man kan ta till.
Sammanfattningsvis kan man säga att det var en lärorik dag. Vi får se om vi gör om det, men lite spännande var det, en helt vanlig lördag i oktober. Oktober!

Ha en fin söndag!!

13 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Vad spännande med loppis och vad roligt att läsa dina tankar och reflektioner kring det hela. Jag kan tänka mig att det är väldigt roligt och att man lär sig massor. Och nästa gång är niju inga noviser längre utan klassas redan som proffs. :) Bra när det som man själv inte längre har bruk för kan komma till användning för någon annan istället. En människas skräp blir en annan människas skatt.

Vädret är verkligen helt sagolikt just nu! Sensommarvärme när den som allra bäst behövs. Det är bara att njuta och ta emot. :)

Ha en strålande fin söndag och sköt om dig och du, TACK för ala dina värmandekommentarer. Du är en päla! :)

Kram otta

Kim M Kimselius sa...

Du missade att skriva tips om hur man skulle göra när man sålde på loppis... Jättekul läsning!
Kram Kim

Villa Frejas bokblogg sa...

Den här helgen ordnades det barnloppis även här i området. Men nu är det säkert 5-6 år sen jag satte min fot där. Och då bara för att köpa. Är tyvärr inte så organiserad att jag säljer barnkläder- och prylar.

Steel City Anna sa...

Jag tycker det är jätteroligt att sälja saker, loppis är skoj, roligare att sälja än att köpa - det är kul att se vilka mämmiskor om intresserar sej för ens saker :) Fick ni mycket sålt?

Duktiga Tjejen sa...

Så himla sjukt bra väder här med <3

Martina sa...

Jag älskar backluckeloppisar. Maken och jag stood ett par gånger på Brottbys loppis för några år sedan och tjänade mest på att sälja färdiglyssnade cd-böcker! maken har ett gäng sådana om man säger så...

Monica sa...

Det finns riktiga loppisproffs har jag sett, de har stora arrangement med allt. Anna och jag testade en gång och hade ett litet trädgårdsbord med oss och några klappstolar, vi sålde mest av alla, vi är ju så himla trevliga så det kanske var det?;-). Intervjuade blev vi också i Uppsala tidning;-). Som du säger så lär man sig en del hur det ska gå till, vi hade prislappar på allt också så behöver inte folk fråga och sen fyllde vi på lite gratis till köparna. Tänkt om jag ska köra med "betala vad ni vill" en annan gång och inte stå där utan lite mer i periferin, kan vara kul att testa. Och så roligt det är att titta hos alla andra!

Malin sa...

Ibland gör vi yard sale när hela vår lilla stad har det på samma dag, men annars brukar jag donera allt jag vill bli av med. Det kommer nästan en lastbil varje vecka för att hämta upp för någon organisation och man kan dra av det på deklarationen. Jag har också gett bort en del på Freecycle. Jag känner dock många som är duktiga på ebay och craigslist och säljer. Själv är jag för lat för att göra det. Hoppas det gick bra och ni fick lite fickpengar iallafall.

Saltistjejen sa...

Kul med loppiserfarenheten! Ibland kan sådant vara bra, men jag har även varit med på loppisar där man kommit hem med mer "skit" än vad man åkte dit med! ;-)
Härligt med vädret!!
kramar!

ZtorZillen sa...

Va häftigt! Jag älskar å gå runt å titta på loppis, plus att jag då inte känner mig så "samlig" när jag inser att det finns folk som samlar värre än mig hehe. Vädret är underbart här uppe också! Konstigt nog...Alltid kul att lära sig nya saker!

Casey G sa...

you got me beat!! congrats!

Anneli Stålberg sa...

Visst var det en helt fantastisk helg!
Det är alltid kul med loppis :)

Marina sa...

Kul sätt att tillbringa en dag på! och jag förstår att det finns massor att lära av loppisproffsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...