lördag 15 oktober 2011

"Faraos Förbannelse" och "Solbarnet"

Jag beslutade mig för att äntligen läsa några böcker av mina fina bloggvänner Kim Kimselius och Monika Häägg. Jag har läst deras bloggar länge och har velat läsa deras böcker också. På biblioteket hemma på min gata i stan fanns inte böckerna. Så fick jag en plötslig uppenbarelse att de kanske kunde finnas på det mycket större biblioteket i jobbstaden och mycket riktigt! Jag fann några stycken som jag lånade på stört.
Jag lånade "Solbarnet" av Monika och sedan "Faraos förbannelse" av Kim. Nu har jag läst båda och gillade verkligen. Det hade varit fantastiskt om dessa författare funnits när jag var yngre, jag hade slukat alla böcker i ett nafs. 




"Solbarnet" av Monika Häägg handlar om flickan Fry som lever under bronsåldern och som blir falskt anklagad för stöld och ska offras. Det är en riktig härva som nystas upp för läsaren under bokens gång. Historiska böcker kräver väldigt mycket efterforskning och det märks att Monika verkligen gjort ett grundligt jobb! Jag är inte väldigt insatt i Bronsåldern och jag fick lära mig en hel del. Det gillar jag verkligen! En väldigt bra bok som jag varmt rekommenderar. Jag kommer absolut att läsa fortsättningarna om flickan Frys äventyr (jag vann ju en av de efterföljande böckerna dessutom)!


"Faraos förbannelse" av Kim Kimselius handlar om det gamla Egypten, vid tillfället styrt av Tutanchamon. Ramona och Teo gör en tidsresa och hamnar mitt i historien. Det finns ett dödligt hot mot den unga Faraon (sett i backspegeln vet vi ju om detta) och Ramona vill stoppa konspirationen. Jag vill inte avslöja för mycket om ni tänkt läsa böckerna själva.
Liksom Monika skriver Kim historiska äventyr och Kim fokuserar på olika tidsepoker i olika böcker. Det ligger ett gediget arbete bakom varenda bok, det märks så väl när man läser. Jag är mer insatt i det gamla Egypten (än i Bronsåldern) och fick ändå lära mig en hel massa nytt som jag inte visste om. Även denna bok kan jag varmt rekommendera! Jag ser fram emot att läsa fler av Kims fantastiska böcker!

Jag är verkligen förtjust i böcker som lär läsaren något (historia till exempel) samtidigt som de är spännande. Barn tar lättare upp information om de är känslomässigt involverade och både Kims och Monikas böcker är väldigt bra exempel på just detta. Som lärare tänker man extra noga på det. Jag kommer att använda Kims och Monikas böcker i mitt arbete!

Inte nog med att Kim och Monika är fantastiska författare, de är också otroligt fina människor båda två! Passa på att besöka deras bloggar om ni inte redan gjort det (klicka på deras namn i början av detta inlägg så hamnar ni direkt på bloggen).

Nu väntar jag med spänning på er andra där ute i bloggvärlden som är i full gång med att skriva och ge ut böcker!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för boktips, nu blev även jag nyfiken på böckerna. Tänk vad bra, böcker som jag kanske annars inte skulle ha kommit över!

Duktiga Tjejen sa...

Vad kul, fick precis hem SOLBARNET denna vecka som recensionsexemplar... Skriver ju om böcker för en tidning lite smått. Ska leta upp hennes blogg.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag älskar historiska romaner. TAck för tipsen :)
Ha en underbar lördag.

Emmas Bokhyllan sa...

Jag har ocksa last "Solbarnet" och gillade, tror att jag skall kopa den i julklapp till min brorson!

Malin-Charlotta sa...

""Nu väntar jag med spänning på er andra där ute i bloggvärlden som är i full gång med att skriva och ge ut böcker!""

Bra du påminner ;-)

Vad roligt du snappade upp tipset om "Munken-boken". Ska bli mycket spännande att höra vad du tyckte om den...

Jojjo sa...

Jag DRÖMMER iaf om att skriva en bok, hehe. Vet inte om mitt tålamod är tillräckligt stort bara!

Marina sa...

Antar att det skulle vara ett ypperligt sätt att lära även mig lite historia på, om inte annat ett mycket angenämt sätt att göra det på! Jag har inte läst några böcker av vare sig Monica eller Kim, men det får nog bli det! Sådana här böcker måste ju vara perfekt för högläsning i skolan!?

Madeleine i USA sa...

Tack för bra boktips. Känner att jag har kommit ifrån det här med att läsa annat än skolböcker...

Katarina sa...

Kul att du berättar lite om deras böcker. I somras skulle jag låna Kim´s böcker på biblioteket, men de var utlånade.

my sa...

Spännande! :) Ska ta och kika in båa de bloggarna i eftermiddag, tack för tipset!

Hoppas du får en härlig helg!

Anonym sa...

Hej Härliga! Jag tar mig friheten och kommenterar kost och träning i detta inlägg.. otroligt vad du är flitig och stark just nu, jag är IMPONERAD! Tack för att du tipsar om bra OCH dåliga workouter.. Du är grym, en vecka kvar, och du fixar det! Fit, stark och vacker, det är du :-)

min tekopp sa...

Tack för tipsen, ska även kika in på deras bloggar. Blir ju nyfiken :-)

Kim M Kimselius sa...

Tack snälla du för de fina omdömena om min och Monikas bok och alla fina ord om oss och våra bloggar. Blir riktigt rörd! Nu förstår jag varför jag missat att läsa detta inlägg, för jag var ju på resa och hade ingen tid över för annat än att jobba och blogga.
Ska bli spännande att höra vad du väljer för bok nästa gång. Du vet väl att du kan be ditt bibliotek ta hem mina böcker till dig? Jag får researchböcker från hela landet av mitt lilla bibliotek.
Tack ännu en gång för dina fina ord.
Många kramar Kim

Monika Häägg sa...

Tack snälla du för så fina ord om min bok. Upptäckte inte förrän idag att du skrivit det här inlägget! Jag har ju träffat Kim ett antal gånger i samband att vi varit och presenterat våra böcker och jag har också läst flera av Kims och tycker mycket om hennes historiska nedslag i olika tider. Som du säger så kräver det mycket arbete att "sätta sig in" de olika historiska tider som hon har skrivit om. Tack än en gång för dina fina ord!

Anonym sa...

nice post dear blogger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...