torsdag 27 oktober 2011

Jag är en riktig häxa

Det är fruktansvärt roligt att jobba med barn ibland. Till exempel när de upptäcker nåt alldeles nytt som för en annan är ganska självklart. Igår på lunchen i skolan kom en tjej i trean fram till mig med smörpaketet. Hon kunde inte få upp locket ordentligt. Hon slet och drog i det där locket så det stod härligan till. Det var inte första gången jag hjälpte henne, men den här gången gjorde jag det långsamt och verkligen tog mig tid att visa den där lilla flärpen som finns och hur man får upp locket. Jag trodde ju att hon redan visste hur det låg till med den saken. Flickan sken upp som en sol och nästan flög fram till kompisarnas bord på andra sidan matsalen och visade och förklarade på arabiska hur jag hade gjort som om det var världens bästa uppfinning. Alla vänner suckade och "oooade" och tyckte det var så fantastiskt! Jag hade liksom aldrig tänkt på att de inte sett att det fanns ett hörn att dra i för att locket skulle kunne öppnas utan problem.

Idag är det också Halloweenfirande på skolan. Varje dag i nästan två månader har jag fått frågan om NÄR detta firande ska äga rum. Imorgon? Nästa vecka? Igår? Har jag missat det nu när jag varit sjuk? Är det om tre veckor ? NÄR?!? Och att äntligen igår kunna påminna dem om att det är IMORGON kändes väldigt roligt och härligt. Jag själv brukar också ibland "klä ut mig". För två år sen var jag häxa. Det betyder att jag satte på mig en häxhatt och en långkjol. Jag tillverkade ett halsband med en plastig spindel. Förra året hann jag liksom inte tänka ut nåt så jag hävdade att jag var vampyr. Jag tror ingen gick på det, men jag tänkte att med min hudfärg, som är praktiskt taget alldeles vit (som en vampyr) skulle det passera för godkänt. I år har jag tänkt till lite. Jag ska vara häxa. Ni ser! Fantasin flödar! Denna gången har jag också införskaffat en lösnäsa och lite teatersmink. Och hatten är ju kvar. För att vara ärlig skulle det vara roligt att tänka ut nåt riktigt bra. Samtidigt har jag fullt upp med att planera annat att jag inte hinner andas på jobbet ens. Nästa år kanske jag ska vara mumie. Verkar lätt. Linda in mig lite i bandage och så vips. Ja, för sjutton. Så får det bli.

Nån som vet om "teatersmink" från typ Coop kan åstadkomma detta? Bild lånad. 
ps. TACK alla fantastiska människor för de fina kommentarerna igår! Ni är underbara!!

14 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Ibland tar man verkligen saker för givet, bra att bli påmind om att allt inte är självklart! :)

Jag firar inte Halloween, bara allhelgona, fast just den här kommer vi ju vara i Venedig istället för med släkt; helt ok det med!

Hoppas vi får se bildbevis här på bloggen på hur du såg ut;)

Villa Frejas bokblogg sa...

I år, när jag nu blev påmind, har vi inte fått nån information om att barnen får klä ut sig om de vill. Men är det denna helgen alltså... för jag fick för mig att det var nästa. Men visst är halloween helgen innan allhelgona? Barnen var sugna på bus - eller godis i helt fredlig tappning nämligen. Kan ju vara trevligt att sikta in sig på rätt helg ;)

HA en fin dag.

Jojjo sa...

Halloween kommer alltid lika överraskande snabbt! Tror jag ska hoppa över firande i år, hade planerat att ha en fest i en gammal lada som verkligen bjuder in till spökhistorier men tiden räckte visst inte till! Älskar dock att klä ut mig!

Marina sa...

Hoppas det blev ett riktigt bra firande!

Anonym sa...

Jag hoppas att Halloween är nästa helg, för gullungen ska ha party då med sina kompisar? Nu blev jag orolig.. :-( Han älskar halloween över alla andra helgdagar så det är hans bästa dag.. Vila så att du blir riktigt frisk, börja inte för hårt.. Massor med kramar!

min tekopp sa...

Ja, tänk så lätta saker kan vara när man väl vet hur det fungerar. ibland glömmer man bort det, att alla inte har samma kunskap som man själv besitter. Halloween, förstår verkligen att barnen tycker att det är spännande. Jag har inte riktigt hängt med i att det är redan denna helgen...tiden gör lixom lite för snabbt just nu. Hoppas att du får en fin helg och att du hinner andas lite. Kram

Monica sa...

Hoppas det var en rolig Halloween idag och skönt att höra att skolan inte blandar ihop den med Allhelgonahelgen.

Anneli Stålberg sa...

Det är riktigt skönt att få vara häxa ibland :)
Have fun!

Mariah sa...

Jag känner mig smickrad, första gången någon friat till mig på min blogg :P hahah. Om vi skulle hamna i samma stad någongång! så lovar jag bjuda på middag iallafall :)

Hoppas utklädningen gick fint :)

Min plats i solen sa...

Jag hoppas att ni hade ett riktigt härligt Haloweenfirande idag och att din utklädnad gjorde succé. Och visst är det roligt att ge sig hän tillsammans med barnen och ha riktigt kul tillsammans. :)

Tack för lästips! Ska genast kollas upp! :)

Njut av helgen!

Kram Lotta

Skrotmamman skrotar vidare sa...

Du kan vara troll nästa år ;-) Ett knep jag hade var (för 15 år sen, typ) att köra sminkpenna på tänderna, blev härlig (eh?) effektfull gegga på tänderna. Sen lite trollkläder på det och en svans ;-)

Annars är vampyr grejen tror jag. Såna där hattar och liknadne med knivar i känns inte så lämpligt för barnen ......?

Kul att få en stund över och snabbt titta in igen. *vinkar*

Anonym sa...

Hej Bästa HÄRLIGA Trillingnöten! Läste precis din roliga utmaning! Ser kanon ut MEN jag tycker att du ska vila HELT 2 dgr i veckan med tanke på hur hårt du kör.. Annars så får du inga muskler som dels är snygga och dels bränner fet.. Var rädd om dig! Jag är sååå glad att du har ny utmaning på gång! Bamsekram!

Anonym sa...

Jag var utklädd till vampyr idag på mitt jobb. Jag hade fejkblod och var sminkad. Dock saknades den viktigatse grejen. Huggtänder. Men mina hörntänder är så spetsiga ändå så de fick funka. :)

Malin-Charlotta sa...

Var inne på din fitness fight. Jag är mäkta imponerad av dina mål! Vill gärna skicka med att det är resan till målet som gör upplevelsen. Det för mig oavkortat till Paulo Coelho`s Alkemisten. Har du läst den? ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...