måndag 10 oktober 2011

Listigt värre

Jag är en person som är sjukligt förtjust i listor. Jag kan skriva listor om allt och ingenting och har alltid gjort. Så snart jag ser en chans till lista åker penna och papper fram. Ännu är jag inte så IT-nördig att jag gör listor på datorn (förutom min "att läsa"-lista då, men den behöver jag inte titta på dagligen). Visserligen kan jag ibland få för mig att lägga en påminnelse på mobilen, en sån där cyber-post-it-lapp som ligger framme på skärmen. Jag vet inte varför jag gör det för jag "ser inte" den i alla fall. Den kan ligga där och påminna flera veckor och ändå glömmer jag att göra det som står på listan. Slöseri med tid med andra ord.
Jag gör listor på julmat, på saker att städa, på filmer att se, på inköp (ALL sorts inköp), på saker att göra, på saker att hinna med, på träning, på övningar att göra på träningen, på planer för en dag (timvis så klart), på livsdrömmar, jobbetlistorna är milslånga...you name it, jag skriver lista om det.
Nu skriver jag också en lista på varför jag borde få en löneförhöjning. Chefen skulle haft lönesamtal i våras och jag påminde honom i förra veckan. "Det är på gång", sa han. Och jag antar att det är om nån påminnelse till. Denna gång ska jag vara beredd. Jag ska framhäva allt jag gör och hur bra jag är. Jantelagen kan dra åt...pipsvängen. No more mister nice guy. Därför måste jag ha en lista så att jag inte glömmer nåt viktigt att berätta om hur underbar och fantastisk jag är. Och jag ska lägga ribban högt för att få en ordentlig prutmån. Nån måste ju börja för att lärare ska få det bättre så småningom. Varför inte jag liksom?
Nu rullar bollen...
Min version av den rullande bollen. Var  bara sugen på chokladboll just nu.

16 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Nej, på honom bara så att du får rejäl löneförhöjning. Vår seminarieledare pratade igår om nån "kommunförhandlare" i Sthlm som lyckats förhandla så att ingångslönen för förskolelärare låg på 27-tusen(!)
Härligt med listor, sån är jag också. Fast jag kommer sällan ihåg att läsa dem :)

Emmas Bokhylla sa...

jag gor massor med listor, dagligen, Om allt! To Do, inkopslistor, framtidslistor, boklistor (har finns det tva, de jag vill lasa och de jag vill skriva...), pakcningslistor... you name it! Mar ytterst bra nar ajg lyckas pricka av en eller annan sak, forsoker ignorera nar jag inte hinner det... :-)

Och trang in chefen i ett horn och se till att du far den dar loneforhojningen, det fortjanar du!

Martina sa...

Jag ta i så du spricker så kanske han inte vågar ge ett sådant skambud som han tänkt utan möter dig en bit på väg.
Så gjorde jag när jag skulle bli anställd på företaget jag var uthyrd till för några år sedan...
Jag hade hand om bl.a fakturor och visste alltså precis hur mycket de betalade för mig i månaden sedan innan så jag hade räknat ut inkl avgifter och sådant vad jag kunde lägga mig på så de ändå kände att de tjänade på det :-)

Marina sa...

Lycka till! Friskt vågat är ju hälften vunnet.

my sa...

Haha, satt precis och skrev min "att göra"-lista för dagen när jag lÄste din blogg. Passande! Listor är så himla praktiskt, och roligt och bra på alla sätt och vis. :)

Och jag ska hålla alla tummar och tår för dig under den där löneförhandlingen! :) Om du hittar de där "missing 10000" så hojta till...nånstans borde de ju hålla till.

Duktiga Tjejen sa...

Listor är avstressande! Så fort jag har gjort en blir jag mindre stressad, ändå gör jag dem för sällan. Oftast inte ens när jag handlar. Dumt. Vid lönesamtal gör jag det dock alltid, men i slutändan är jag en mes som inte kan försvara varför jag skulle få högre. Dumt. Lycka till!

Ps. Låter mycket att ingångs är 27'' i Sthlm, det tror jag inte någon jag känner har fått som förskolelärare. Det är skillnad på rekommenderad och verklighet.

Johanna sa...

Älskar också listorn. Den roligaste hittade jag fasttejpad på min kompis bokhylla, där hon hade skrivit "saker att göra när man har tråkigt" och sen listat diverse pyssel. Kändes som att vara på ett dagis..haha.

Och ang lönesamtal: BRA strategi! Lycka till!

Monika Häägg sa...

Det är väldigt bra och praktiskt att göra listor. Det har hjälpt mig genom mycket i livet. På något sätt så slipper den stackars hjärnan vara på högvarv hela tiden. Saker och ting hamnar på listan och jag slipper ha det skvalpande i hjärnkontoret.:)

Malin sa...

Själv gillar jag att skriva ned allt i kalendrar, både på väggkalender och på datorn (som dessutom skickar påminnelser till emailen-mycket praktiskt). Hoppas verkligen du får löneförhöjning. Jag avskyr sådana samtal!

Anonym sa...

Jag är en ny läsare här på din blogg så passar på att säga hej! :) Och listor är verkligen både praktiskt och roligt, förstår din förtjusning! :)

Kim M Kimselius sa...

För många, många, många år sedan upptäckte jag att min lön låg 5.000 kronor under alla andra med likvärdigt arbete. Jag begärde då "enbart" 2.000 kronor i löneförhöjning, fick 200 kronor och sa upp mig på direkten. Dagen efter hade jag fått ett nytt jobb med 5.000 kronor mer i lön! YES! Det gäller att tro på sig själv. Stå på dig!
Kram Kim

Monica sa...

Heja Trillingnöten, på han:-), ta fram allt du bara kan komma på, det är jättebra att vara förberedd, samtidigt är du lugn och diplomatisk, nästan så han tror det är han själv som kommit på allt (hoppas han inte läser här;-). Jag har skrivit på lärarupproret så du vet. Något roligare, de där chokladbollarna, en tjej tipsade om att ha lite smält god mörk choklad i, annars allt det andra som det brukar vara och så måste smeten stå ett tag i kyl innan rullning till bollar, blev ju lite lösare av smälta chokladen men ljuvliga i resultat;-)

ZtorZillen sa...

Jag känner igen mig så väl! Jag gör också listor på allt! Men visst är det bra? Speciellt på böcker jag vill läsa. Är dock inte lika snabb på att läsa som du är. Men åh..vad jag älskar listor! Senaste listan är på hemmagjorda julklappar som jag ska komponera! :D BTW: hejja dig! Tycker också att du ska köra stenhårt på lönesamtalet! Prata med facket om inte chefen snart tar tag idet! Hejja dig! Föresten! Tack för alla fina ord du skriver till mig på bloggen! Det är mycket peppande!

Anneli Stålberg sa...

Min man är en sådan listskrivare. Han plågar både barnen och mig med alla sina listor :)

Lycka till med lönesamtalet!

Camilla sa...

Jag gillar också listor ibland. Jag gör inte listor på allt, men ibland är dom väldigt bra att ha.

Helt rätt tänkt att förbereda sig för lönesamtalet. Senaste lönesamtalet så lämnade jag min lista skriftligen till chefen så att han inte skulle ha en chans att glömma mina argument. Tror han blev lite imponerad av bara det.

Steel City Anna sa...

Älskar listor :) Nu har jag börjat göra listor i mobilen, himla piffigt. Lycka till med chefen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...