tisdag 4 oktober 2011

Slav under socker

Under det senaste året har jag slutat med godis ett antal gånger. Inte bara godis, utan även kakor, bullar, läsk, det mesta som innehåller socker. Juice. Allt med socker. Efter mina "utmaningar" har jag börjat äta det igen. Så roligt är det inte att alltid sitta på kalas och inte äta en enda smula av nånting alls. Oftast finns inga alternativ, utan det är för det mesta bara kakor, bullar och tårta på sådana tillställningar. Sen lever man ju bara en gång för sjutton! Lite sött hit och dit skadar inte. Något som jag märkt är att min kropp mår bra av att strypa tillgången till sött lite då och då. Rensa kroppen lite. Rensa hjärnan.
Det senaste året har jag lärt mig hur det fungerar, hur snabbt kroppen blir beroende av just socker. De första gångerna trodde jag att det kanske var ren slump, men nu, efter fyrtiofjärde gången vet jag exakt hur det fungerar. Trots att jag under långa perioder bara ätit sötsaker en dag i veckan eller bara på helgen, är det otroligt svårt att sluta.
Den första veckan är absolut värst. Då skulle jag nästan kunna gå över lik för att få äta godis eller bakelser eller nåt annat smaskigt. Jag tänker konstant på choklad, på varenda slags bulle min hjärna kan fantisera ihop, tårtor, cupcakes, kakor av all de slag, lösgodis...det vattnas i munnen av tanken på att äta nåt sött. Efter första veckan from hell saktar det av. Långsamt. Nu svävar kladdkakorna mer i bakhuvudet och daskar till mig då och då istället för att flyga framför ögonen dygnet runt. Det tackar vi för. Nu har det gått tre-fyra veckor och stormen har bedarrat. Jag tänker visserligen på goda saker ibland, men inte alls på samma sätt. Jag är inte ens sugen längre. Självklart skulle jag inte tveka att äta nåt sött om jag tillät mig själv göra det. Jag må vara detoxad, men ännu är jag inte komplett galen.

Det är faktiskt ganska läskigt att socker kan ha en sån inverkan tycker jag. Inte konstigt att många säger att det är som en drog, att man kan få ett beroende av socker. Jag tror stenhårt på det. En veckas abstinens är inte att leka med.
Nu är det ca 2 veckor kvar av min sockeravhållsamhet. Sen får vi se när nästa detox blir! Nu VET jag i alla fall hur det fungerar. Kan man bara hålla huvudet ovanför ytan den första veckan går det som en dans efter det!

15 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Och just choklad innehåller väl dessutom andra "må-bra-hormoner" som man också kan bli beroende av?! Själv försvann mitt sötsug helt när jag började äta lchf, men det har sagt smugit sig tillbaka. Inte suget kanske, men väl att kunna äta sött. I början tyckte jag att det var jätteäckligt och alldeles för sött. Så är det inte längre.
Godmorgon - vad tidigt du är vaken ;)

Camilla sa...

Intressant att utforska hur kroppen fungerar. Jag känner mig inte beroende av sötsaker, men visst blir det onödigt mycket kakor egentligen.

Miss H sa...

Usch, sjukt va mkt folk som är beroende och som du säger - SLAV under SOCKER!! Inte minst märker man ju det i USA som nu när jag va där! Men nu när jag kom hem så kan jag faktiskt konstatera att Svenskarna kommer tätt efter - TYVÄRR!!! :(
Tycker det är otroligt sorgligt att se! Jag själv slutade med socker för några år sen - ganska många år nu och försöker alltid äta så "rent" som möjligt för det mår jag bra av, inte minst min mage hehe - men även hela jag, både kropp och knopp, har som mest energi och mår bäst då! Det är så att om jag äter nån sötsak nuförtiden, kanske på nåt kalas eller liknande, vilket är väldigt sällan, men ändå - så mår jag illa för jag är extremt känslig mot den söta smaken och uppfattar det som de flesta inte tycker är speceillt sött, uppfattar jag och min kropp som extremt sött!!! Men det tycker jag bara är BRA, för det gör ju att jag bara mår illa, så då vill jag inte ha mer sånt! Jag erkänner dock att jag (främst) dricker sånt med sötningsmedel i och förösker sluta med det också, så gott som. Har gjort det förut och det va ganska svårt i början hehe, men vissa dagar är lättare än andra och det går!

Duktiga Tjejen sa...

Jag är beroende! Mer eller mindre i perioder. Just nu är jag det. Tror att det max går en dag utan att jag äter antingen choklad/en bulle/en kaka eller nånting. Lösgodis och sånt brukar jag inte köpa (men det händer några ggr/år), men allt annat... Och förutom det älskar jag chips och popcorn. Godast i sockerväg är hembakat och choklad. Har redan ätit choklad idag och klockan är inte ens 11, men det är bara för att jag är hemma sjukskriven, brukar inte sitta och äta det på jobbet ;)

Beundrar verkligen din styrka, du är grym!

Kim M Kimselius sa...

Livsfarligt att läsa ett sådant här inlägg under lunchtid, när magen kurrar och längtar efter mat!
Vet precis hur det är med sockerabstinens och även att efter tre veckor är man fri från beroende. Känner igen det du beskriver från de veckor innan beroendet är över! Lycka till med fortsatta avhållsamheten!
Nu ska jag gå och laga mig god och nyttig mat, fast helst av allt vill jag ha den där smarriga chokladbiten du har lagt som bild här på ditt blogginlägg!
Kram Kim

Duktiga Tjejen sa...

Åh, min kommentar kom fram! Det stod att den inte gjorde det...

Emmas Bokhylla sa...

Jag vet preeeecis vad du pratar om. Tyvarr.

Hade en period for typ sex ar sedan da jag reste i sydostasien och tillgangen pa socker var minimal (knaprade pumpakarnor och gick ner nastan tio kilo pa tre manader...). Da fick jag en naturlig detox och det var underbart. dock kom vi hem precis vid jul och da blev det, trots att jag inte riktigt var sugen, ett "men skall jag inte ta en ischoklad/lussekatt etc". Det tog atta manader, sa satt jag i klistert igen...

Jag ar ocksa periodare, just nu ar jag beroende, men forsoker halla det stangen...Du ar helt grym, glom inte det!

Monica sa...

Bra att veta och kunna sin kropp, lite förvånad att du känner allt så tydligt. Intressant hur olika det kan vara. Jag gillar det hemgjorda bäst för då kan man använda mindre socker och det är så mycket godare, jag gillar inte sockersmaken, äter gärna lite syrlig paj, sur marmelad, så den friska smaken framträder. Och svårt hitta riktigt god choklad men det är gott! Smågodishyllorna tycker jag oftast inte ser inbjudande ut men ibland är det väldigt mysigt med en påse, man vill ha helt enkelt. Nötter älskar jag, synd de är så dyra och frukt och bär har jag älskat så länge jag kan minnas, sura röda vinbär kan jag äta litervis:-). Så förstår det är jobbigt om man går och tänker sött, du är strong som kommit underfund med dig själv och som du säger då kan du hantera det, unna dig ibland, för nån godsak vill man ju ha då och då:-).

Marina sa...

Lagom är nog bäst av det mesta, så länge man mår bra av det...

Monika Häägg sa...

Håller med dig i dina iaktagelser. När väl första jobbiga veckan är avklarad så känns inte sötsuget lika mycket, men man skall ju ta sig igenom den där veckan utan att "falla" för det söta. Duktig är du!:)

Johanna sa...

Jag är nog sjukt sockerberoende, har aldrig försökt mig på att låta bli att äta. Försöker såklart att inte äta godis varje dag eller så, men att helt avstå? Näe... Fy vad jobbigt det måste vara! Jag försöker tänka att om man bara tränar mycket är det okej att äta vad som helst.

Men impad av ditt projekt! Är nog jättebra för kroppen att vara utan socker ett tag!

Min plats i solen sa...

Jag slutar aldrig att imponeras av din enorma beslutsamhet och oerhörda vilja att dra dina projekt i land. Du inspirerar mig till att vilja bli bättre. För jag har en hel del at arbeta med på den avdelningen. ;)

Jag har gjort som du ett par gånger och det är skrämmande att se vilka oerhörda abstines man får under den första veckan. Hela kroppen SKRIKER efter sött och under just den där veckan har jag den absoluta förståelse för de kval vilken missbrukare av något slag som helst går igenom. Den är tuff den där första veckan, men klarar man sig väl igenom den så går det så mycket lättare. Däremot är min erfarenhet att det ofta räcker med något litet i sötväg för att jag ska trilla tillbaka igen. Sockertrösklen är inte speciellt hög inte. Jag borde nog helt klart försöka mig på en ny "avgiftning". Det är en födelsedagspresent jag är värd tycker jag. :)

Sköt om dig härliga du och ha det bra!

Kram Lotta

Beatatjata sa...

I feel again me ;-)
Det är intressant med sockret. Jag kommer aldrig utesluta det helt. Det är för gott :-). Men det är nyttigt för både kropp och hjärna att köra sockerfria perioder. jag körde i augusti och det var lätt. Lätt som en plätt. Märkligt lätt faktiskt. Nu vill jag döda för en chokladkaka! Det blir sockerfria perioder i framtiden med, programmera om smaklökarna och vänja sig av ibland, det är nog klokt.

Anneli Stålberg sa...

Du är så superduktig! Jag har ingen aning om hur jag skulle klara av det, men jag tror att det skulle vara nyttigt.

Saltistjejen sa...

Visst r socker som en drog. Liksom salt. och jag vet också av egen erfarenhet att de gånger man inte ätit söta saker under en längre period så avtar suget. Det är skönt. NÄR man kommit dit. Men jag är tyvärr också lite för mycket en sockerråtta för att kunna sluta mer än tillfälligt ibland. Dessutom är jag ju väldigt sugen på salt också. Vilket inte allls är bra sett ur hälsoaspekt.
Å andra sidan har jag aldrig rökt eller använt ngn form av tobak. Så alla har vi väl våra sug antar jag. Och så länge vi ändå kan kontrollera dem hyfsat så är det kanske inte någon större fara?? ;-)
Kram!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...