lördag 10 september 2011

Den (o)sminkade sanningen

Härom månaden läste jag en artikel i en tidning som påstod att kvinnor i snitt använder tretton produkter i ansiktet dagligen. Tretton? Själv är jag ju som sagt inte alls bevandrad i sminkets värld alls. Jag räknade mina produkter som jag använder dagligen i ansiktet. Det blev hela två. Vid få tillfällen kan det vara tre och fyra. Vanligtvis använder jag tvål och sedan en lotion/ansiktskräm. Ibland lypsyl och cirka en gång i månaden lite mascara. Japp. Där är det punkt.
Så började jag fundera på vad sjutton andra kvinnor använder då. Hela tretton stycken. Min lista blev som följer (rätta mig om jag har fel namn nu, jag har ju liksom aldrig använt hälften)
1. tvål
2 ansiktskräm
3. foundation
4. concealer
5. läppenna
6. läppstift/lypsyl eller liknande. Ska man räkna som två då om man använder två? KAN man använda båda samtidigt?
7. mascara
8. ögonskugga
9. kanske nån kräm mot acne eller annan hudåkomma
10. Solkräm kanske?

Erm. Ja. Jag kommer inte på nåt mer. Tretton produkter är faktiskt en hel del. Och med tanke på alla de kemikalier som de innehåller känns det ännu värre. Då är  jag glad att jag inte sminkar mig dagligen, eller alls egentligen. Ibland skulle mitt ansikte säkerligen se lite snyggare ut med lite smink, men nä, jag orkar inte lägga ned tid och energi på sånt. All natural is the way to go for me. Ibland blir jag dock väldigt impad när jag ser vissa tjejers smink, det ser så naturligt ut och framhäver verkligen ansiktet på ett annat sätt. Vissa är bara för mycket istället. Tona ner lite.

Något som riktigt skrämde mig i unga år var när jag var på konfirmationsläger med mestadels klasskompisar. Jag bodde ju i en liten by där alla i klassen i princip gick och konfirmerade sig. Det fanns inga andra ungdomar  att rekrytera så det blev en klassfest liksom. Det var en tjej i klassen som jag inte direkt hängde med, men vi snackade dagligen. En morgon på lägret var jag på väg upp på toaletten och fick syn på nån i korridoren. När jag kom närmare såg jag att det var hon - men helt utan smink! Det var en chockartad upplevelse. Hon såg helt annorlunda ut. Det gjorde mig lite anti smink faktiskt. Jag vill se ungefär likadan ut oavsett vilken tid på dagen det är så det inte blir några otrevliga överraskningar.
Inget fel i smink, men jag har varken ork, tid eller engagemang! Kanske hade jag tänkt annorlunda om jag kommit in i sminkträsket som tonåring eller varit duktig på att sminka :)

Såna här kändisbilder är lite taskiga tycker jag. Oftast är de sminkade bildena tagna på officiella tillställningar medan de osminkade är mer papparazzi. På tillställningarna kan man ju smila upp sig och lägga till ett sug i blicken. På papparazzi har man ju ingen chans alls. Tänk om Kate tittade in i kameran och log. Då skulle det nog se helt annorlunda ut!

13 kommentarer:

Linnéa i Colorado sa...

Jag använder

1. hudkräm
2. id foundation
3. solpuder
4. mascara
5.ögonbrysnfix
6. ögonbrynspenna

shiiiit vad mycket!! det tar ju bara 1 minut att göra men urk, det känns inte bra att se vad mycket produkter det är. Däremot skiljer det sig aldrig, har inte mer smink på fest..

Emmas Bokhylla sa...

Jag ar periodare nar det galler smink, det gar upp och ner - ibland gar jag helt och hallet utan smink, ibland ar det almost all the way to galler.Just nu ar jag inne i en sadan period, eftersom har jag fatt pigmentforandringar i ansiktet under min tid har, vilket gor att jag smorjer mig mer och forsoker sminka over en del. Vet inte om det blir battre eller samre, men just nu ar det nog en sjalvfortroendegrej.

For tillfallet anvander jag;

1 dagkram
2 pore minimizer
3 pore minimizer tint
4 concealer
5 foundation
6 ogonskugga
7 mascara
8 ogonbrynspenna
9 mineralpuder
10 lappstift
(SHIT, nu nar jag rankar efter sa ar det ju hur mycket som helst...dock tar det bara 5 minuter att fixa, de dagar jag orkar)
sedan har vi saklart:
11 eye makeup remover
12 rengoringsmjolk
13 face wash
14 ansiktsvatten
15 nattkram
15 ogonkram
16 handtval
17 duchtval
18 handkram
19 parfym

Jaklar i min lilla lada, det var mycket. Och mycket kemikalier.... Men, jag far val trosta mig med att det ocksa finns perioder dar typ Barnangens barntval och lypsyl ar mina enda vanner, det kanske balanserar sig i slutandan?
Man kan ju hoppas i alla fall...

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag borde bli bättre på att rengöra huden/ansiktet, men jag är för lat för det (tyvärr). Ska dock inhandla riktig ansiktsrengöring så får vi se sen ;)
Annars använder jag ansiktskräm, foundation (inte alltid), ögonbrynspenna, ögonskugga, mascara, lipsyl/läppglans... ibland även rouge. Men i en naturlig look som dock framhäver och ser lite piggare ut än mitt bleka naturliga jag ;)

Duktiga Tjejen sa...

På jobbet använder jag
1. Ögonbrynspenna
2. Mascara
3. Täckstift typ på mörka ringar under ögonen
4. Lypsyl ibland

Och så använder jag ansiktstvätt från Body Shop, ibland deras peeling (1-2 ggr/v) och ibland deras vitamin c-serum eller aloevera nattcreme. Är det fest har jag ibland ögonskugga och läppstift, och plötsligt var jag oxå uppe i många produkter. Vissa veckor har jag dock inget alls 3/7 dagar.

Saltistjejen sa...

Hahaaaa! Vilket roligt och intressant inlägg om sådana här saker som verkar vara väldigt individuellt. Jag har en kompis från skoltiden som aldrig gick ut osminkad. Mer än mööööjligen till brevlådan om hon var sjuk. Själv har jag varit i olika perioder vad gäller just smink. Ett tag sminkade jag mig varje dag innan skolan. Men det var endast lite eyeliner och ev lite "färg" till kinderna om jag kände mig glåmig. Sedan sket jag i smink alls i ett par år utom till mer festliga tillfällen. Nu är det lite beroende på dagen. Oftast är jag osminkad. men ibland blir det eyeliner. Särksilt om jag ska försöka pigga upp mig lite haha för jag ser nog tröttare ut utan... Vad gäller andra grejer till ansiktet så har jag även där varit lite varierande. Försöker att använda bra rengöring och biland ansiktskräm, men som sagt det senare varierar lite. fta blir det tyvärr inte så mycket som huden kanske skulle behöva.
Det här försöker jag använda:
1. Neutrogena ansiktstvätt
2. någon fuktgörande ansiktskräm (på sommaren med spf)
3. Ibland ngn ögonkräm men det blir tyvärr inte så ofta...
4. Ibland lite smink i form av eyeliner
5. Lypsyl (carmex) vid behov

Håller sedan med dig att det vackraste är när folk är mer naturligt sminkade tycker jag. Man ska helt klart känna igen dem och se att det är samma person, men om de är bra sminkade har de liksom förstärkt fina drag eller färger lite samt kanske dolt vissa saker som de inte tycker om. Kan vara allt från finnar till att dutta lite mer färg om de är väldigt bleka... Tycker jag alltså. Men att "spackla" helt och fullt gillar jag inte alls.

mintekopp sa...

Hi, hi det här var minsann intressant. Har inte alls funderat på hur mycket man egentligen kletar på sitt ansikte. Shit tänkte jag först elva produkter, inte i hela världen att jag använder så mycket....men det kanske jag gör ändå. Jag använder så som följer:

1.Clinique dagkräm
2.Concealer
3.Mineralpuder
4.Mineral rouge
5.Mascara
6.Kajal
7.eye makeup remover
8.Rengöringskräm

Shit, ganska mycket ändå. Tack för den eftertanken (fast jag är väldigt neutral i mitt smink, gillar inte alls när det ser "spaklat" ut).

Mariah Gammeddehewa sa...

jag är nog en av dem som använder mig av ca.13 produkter när jag väl sminkar mig. men jag gör inte det varje dag och har valt produkter som är "snälla" mot dig. Men det är ju så olika från olika personer mina systrar använder inte smink, inte min mamma för den delen heller. Men jag har alltid tyckt att det var roligt, beror nog på att jag alltid har varit en scenapa :P

Johanna sa...

Tretton varje dag låter helt galet mycket!

Jag använder oftast:

id mineralfoundation
mascara

Ibland lägger jag till lite kajal och lite "blusher", också från id.

Det är det hela. Kan ingenting annat, sminkar mig exakt likadant på fest och det är ju skittråkigt egentligen. Att inte variera sig.

Jag är även för lat för att tvätta bort smink, det gör jag endast i duschen. Annars får det skavas bort mot kudden, funkar det med!

Men jag kan verkligen tipsa om mineralsmink, det är fantastiskt. Bara naturliga ämnen, så det känns inte som att man smetar på massa skit i ansiktet. Ett lätt puder bara som jämnar till hyn lite. Briljant faktiskt.

Steel City Anna sa...

Roligt att tänka lite extra i detta ämne faktiskt. Jag blev lite nervös en gång när en manlig vän till mej tittade i ett mascarahölje och undrade 'vad är det egentligen i mascara?'. Det är det nästan ingen som vet, fast så många använder det. Fast jag älskar smink. Inte lika mycket nu som när jag var yngre, men ändå, få se om jag kommer upp i 13:

1. ansiktsrengöring
2. foundation
3. concealer (under ögonen, från Garnier, I love it)
4. puder
5. highlighter
6. basögonskugga
7. mörkare ögonskugga
8. ögonpenna
9. mascara

Mer är det inte faktiskt. Nu känner jag mej härlig och naturlig :)

Steel City Anna sa...

http://steelcityanna.blogspot.com/2009/07/en-sak-som-man-kan-undra.html

Jag hade bloggat om mascara :) Visste väl det.

Skrotmamman skrotar vidare sa...

Vilken storanvändare jag känner mig som då ;-)
1) tvål + vatten
2) Mascara
3) Ögonbrynspenna
4) Ögonskugga

Ett par gånger i månaden kanske lite rouch (stavas?)

Freedomtravel sa...

Oj hjälp, jag ligger helt i underläge. Jag använder ingen kräm alls i ansiktet, någonsin. Jag har sminkat mig ca 5 gånger i livet, för nåt speciellt foto eller nån fest där jag skulle ha nåt väldigt speciellt. Så här kommer listan:

1. Tvål

Miss H sa...

Samma här! Vill se så naturlig ut som möjligt!
Bättre att folk ser mej så än att ja, få se "den osminkade sanningen" vid nåt annat tillfälle!!! Sen så har jag aldrig gillat att använda mycket smink heller, så det har väl kanske inte varit nåt problem hehe. Men jag vill se fräsch ut när jag jobbar. För både min egen skull och för kundernas! Naturlig och fräsch! =)
Jag använder endast foundation och ögonbrynspenna! =) Sen tvättar jag av sminket med baby olja och vatten bara! Smörjer bara in om jag är torr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...