tisdag 13 september 2011

Tillbaka till stenåldern

Det känns faktiskt lite så för oss just nu. För några år sen fanns det inte trådlöst internet. Fasiken, internet fanns knappt. Bredband, vad var det? Gammalt hederligt uppringande modem var det hetaste. Kommer ni ihåg hur det brukade låta? Och att man heller inte kunde ringa samtidigt som man surfade? Vilka tider. Och vad snabbt det gått att bli så där superbekväm. Nu är många vana vid att ha internet på telefonen som man bär med sig överallt. Uppringt internet var också sååå segt. Att ladda en sida tog hur lång tid som helst. Idag, när man är van vid bredband, skulle det ta väldigt lång tid att vänja sig vid det långsamma igen om man var tvungen. Jag skulle nog få en hjärtattack varje gång jag satt vid datorn. Här måste det gå snabbt!

I dagarna har vår router gått ur tiden. Igen. Förra gången det hände var det mitt fel. Jag kopplade om lite och satte kontakten lite fel och pang! var den utbrunnen. Katastrof. Den router som fick ersätta den tidigare har inte varit den bästa. Man har inte kunnat låsa internet (ni vet har ett lösenord så inte vem som helst i byggnaden kan nå det) för då har inte trådlöst funkat på min dator, bara för makens dator. För några månader sedan kunde jag heller inte nå via trådlöst, trots bristen på lösenord, så jag fick koppla om och vara direkt ansluten till vår router och därmed ha mer som en stationär dator om jag skulle använda internet.
Nu funkar routern inte alls. Nada. Zit. DET är rena stenåldern. Endast en dator kan vara uppkopplad samtidigt. Vilken katastrof! Därför klickade vi hem en ny router från Dustinhome. Typ världens snabbaste leverans. Vi betalade igår klockan 16.43. Cirka 17.00 kom ett mail som sa att ordern skickats. Det betyder att den möjligtvis kommer på posten idag, senast imorgon. Om jag hade skickat efter i går morse hade den med all säkerhet nått oss idag. DET kallar jag snabb service.

Snart är vi tillbaka på 2011. Idag eller imorgon nån gång. Hang in there.

15 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å vad bra att den levererades så snabbt!!!! :-)

Stef sa...

Åh men jag vet hur det är! Hoppas att routern kommer idag. Det är lite segt att bara kunna ha datorn på ett och samma ställe. Jag hade det ju så tills min kompis kom hit och tittade förfärat och sa nej det här får vi ordna...han tog min dator...klick klick....och vips så hade jag trådlöst! Underbart! Man kan typ....surfa när man är i badrummet....om man nu vill det! ;) kramar!

Emmas Bokhylla sa...

Det har jag faktiskt stott pa har nere, for inte alltfor lange sedan - vilken nostalgichock! :-) det dar ljudet skulle jag kanna igen overallt!

Jojjo sa...

Haha det är bra att bli påmind om verkligheten ibland! När jag flyttade ut till landet insåg jag i panik att jag inte hade någon mobiltäckning där ute. Noll 3G-täckning och det går knappt ens att prata i mobilen. Telia till trots! Och när åskan slog ut min router första gången satt jag helt utan internet också. Både på mobilen och datorn. Panik!!! Sen slog åskan ut även den nya routern, det var då jag lärde mig att dra ut sladden... (och insåg precis att jag inte gjorde det i morse och att det ska storm idag, neeeeeej!) Men på något vis var det rätt SKÖNT den där tiden när jag var tvungen att betala räkningarna på jobbet och inte kunde surfa hemma. Fick mycket annat gjort på kvällarna!

Unknown sa...

ja oj det här med stenåldern är jag itne så bra på att hantera. Jag blir väldigt irriterad när tekniken inte funkar som jag vill. Beroende skulle man nog kunna säga. Inte bra!

Johanna sa...

Haha, såfort internettet pajjar lite så blir man medveten om hur SJUKT jobbigt det är, och hur beroende man uppenbarligen är av det det.

Hoppas den nya routern kommer snabbt nudå!

my sa...

I know the feeling! Nu har ju vi iofs stationär dator numera som jag älskar, men ändå... Det är skönt att ha trådlöst också nu när jag ibland behöver ligga i sängen eller soffan och plugga. :)

Härligt med snabba leveranser!! Håller tummarna för att du får det idag! Här väntar jag fortfarande på studieliteratur som ska ha skickats från sverige för mer än en vecka sen... Får se om den kommer fram, belgisk post är sämst i världen.

Martina sa...

Det var inte länge sedan jag hörde den där välkända "ringuppsignalen" på tunnelbanan.
Alla bara vände sig om och stirrade mot killen det kom ifrån och så plockade han såklart upp sin mobil!
Ringsignaler...

Duktiga Tjejen sa...

Brukar oxå tänka på det, hur sjukt fort det se gått och hur sjukt fort man anpassar sig som om det aldrig har funnits något annat! Vet inte om det är bra eller skrämmande... Eller kanske både och? Hoppas leveransen kommer fooort!

Marina sa...

Lite sjukt är det ju faktiskt att man får snudd på panik när det är något som inte fungerar...för tänk om man måste återvända tillde stationära klumpen!!

Min plats i solen sa...

Hjälp, vad jag känner igen det där! När man som jag bor på landet är saker som bredband, täckning och liknande känsliga saker. ;) Ibland fungerar saker och ting strålande medan man andra gånger river av hela svordomslistan framför datorn. Och vad snabbt man vänjer sig. Innan vi köpte ny dator och skaffade router tog det en hel evighet att starta upp datorn. Råkade dessutom den som satt vid datorn stänga ner den utan att fråga någon annan om den ville kolla något blev det ramaskri eftersom man visste att det tog 20-30 minuter att få igång skrället.Så när det blev ny dator och router var det som att ta steget in i teknikhimlen. Svisch, sa det bara!

Men det är när vi har strömavbrott, eller som i helgen då det åskade oavbrutet i 4 timmar, som man inser hur beroende man har gjort sig av de tekniska prylarna och att saker och ting dessutom måste gå snabbt. Kanske var det inte så dumt när det gick lite långsammare. Både tekniken och livet. Det känns som vi alla skyndar, skyndar hela tiden nu. Snabba klick och den som hinner mest vinner. Ständigt uppkopplade och ständigt kontaktbara. Men också mer sårbara än någonsin...

Ta hand om dig vännen!

Kram Lotta

Villa Frejas bokblogg sa...

Ha, vad lustigt. Jag satt för bara några timmar sen och tänkte tillbaks på den tiden då man inte kunde prata i telefon samtidigt som man surfade. Härliga tider ;)

min tekopp sa...

Ja, oj precis sådär är det ju. Man är grymt beroende av att allting skall fungera och gå sådär snabbt nuförtiden. Eller beroende kanske är fel ord, snarare väldigt van vid.Ibland kan jag faktiskt längta tillbaka till den där tiden. Tur att de har snabb leverans i varje fall så att du snart kan befinna dig på 2011 igen :-)

Christel sa...

Haha. Tell me about it! Och det här är ju inte ens länge sen och ändå blir man helt handfallen om man inte har internet. Jisses...

Trillingnöten sa...

Saltis: Ja, under 24 timmar tog det. Och det är väl bra? :)

Stef: Jag måste utvidga mina vyer! Ska surfa överallt :) hahahaha

Emma: Ljudet ja! Jisses! Det ljudet är speciellt. Vad var nödvändigheten med det?

Jojjo: Men har du fortfarande så? Hur kan du leva? :p Ingen mobiltäckning liksom. Det är mer stenålder...ibland är det skönt när man "slipper" vara online. Ibland är det stressande!

Dorro: Samma här! tyvärr!

Johanna: Ja, man tänker ju inte på det dagligen, men så snart det blir problem, då är man helt rabiat!

My: Men eller hur! Svårt att ha en ptymplig stationär dator i sängen :) Jag hoppas böckerna kommer snart. Beror ju på varifrån du skickade efter dem också. Bokus är grymt sega!

Martina: Vilket lurendrej! :)

Duktiga: Det ÄR skrämmande faktiskt...hur ska man överleva en katastrof? :)

Marina. Det är min mardröm :p

Lotta: Så sant! Vi känner nog alla igen den där datorn from hell som fick hänga med ett bra tag och tog en evighet att starta upp. Nu blir man galen för mycket mindre. Det är bra med långsamhet! Faktiskt. Egentligen. Bara det inte drabbar mig, hahaha!

Husfrun: Telepati!!

Min tekopp: ja, det var nog mer kravlöst förr i tiden...nu förväntar sig ibland chefer att man ska kolla mail och svara i telefon dygnet runt för att man har tillgång överallt...

Christel: Eller hur! När hände detta? :) Det smyger sig på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...