måndag 26 september 2011

En annorlunda måndagslista istället

Efter mycket funderande bestämde jag mig för att vara med i  En bok om dagens pocketbyte i alla fall. Nu har vi fått våra bytesvänner tilldelade. Mycket spännande! De är hemliga givetvis så jag kan ännu inte avslöja vem jag ska skicka till (jag vet ju heller inte vem som skickar till mig), men jag kan avslöja att det är en riktig utmaning!
För att min hemliga bokbytarvän ska få det lite lättare att veta vad hon ska skicka, fyller jag i den här listan (ni som inte är med i pocketbytet får gärna sno delar eller hela listan och fylla i själva. Alltid roligt att läsa om bokvanor!):


Om böcker:
* Vilken genre eller författare gillar du bäst?
 
Jag har varit väldigt långt nere i deckarträsket ett bra tag, men har börjat tröttna lite. Jag gillar fortfarande en riktigt bra deckare, men det är svårt att hitta en sådan idag tycker jag. Jag gillar böcker med mening, att man lär sig något av en bok. Gärna skräck/thriller, en välskriven sådan.  Jag gillar att testa nya författare och har egentligen ingen favoritförfattare. Det är roligt att läsa böcker som kanske inte alla läser/har läst.


* Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Jag har precis börjat intressera mig för klassiker. Nyss fick jag "Moment 22" och "To kill a mockingbird" som jag ska läsa. För ett år sen läste jag "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" av Haruki Murakami och jag skulle gärna läsa andra böcker av honom. Jag är nyfiken på de flesta författare faktiskt!


* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Jag började läsa förra årets Nobelpristagare Vargas Llosa och aldrig mer. Fruktansvärt trist. 


* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt? 
Jag samlar inte alls. Jag har läst massor, men behåller sällan böckerna utan ger vidare.  Har flyttat en hel del så just nu är det svårt att spara på böcker.


* Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
Nej, tyvärr. Det finns en lista som är påbörjad i juni i år. Den listan är endast får 2011. Jag läste ju lite innan det också ;)
* Annat litterärt, värt att veta..?


Jag ogillar att läsa samma böcker två gånger, om den inte är riktigt bra. Min favoritbok Siddharta kan jag läsa om och om igen. 
Om ätbart:
* Vad äter du för godis?
Frågan borde vara "Vilket godis är du INTE"....jag gillar allt godis. Lösgodis, gärna lakrits och sötsur sådan (inte så mycket sånt där fluff som sockerbitar. Gillar inte, men gärna segare sort och choklad). Jag äter gärna mjölkchoklad och gillar att testa nya sorter. Mörk choklad är också en favorit, men bara Lindts. 


* Naturgodis - ätbart eller inte..? 
Absolut. Gillar naturgodis väldigt mycket!


* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Jag dricker massor av te och gillar att testa nytt där också. Inte så mycket fruktiga teer som smakar tvål. Rena smaker ska det vara. Har hakat upp mig på chaiteer just nu, men dricker det mesta!


Annat:
* Hobby? 
Finns det andra hobbies än att läsa? Ja, träning så klart. Tränar en hel del. Yoga, styrketräning, löpning, Bodyrock och annat roligt. 


* Favoritfilm? 
Little miss sunshine, Love Actuallt, Forrest Gump och Så som i himmelen. 


* Favoritmusik?
Just nu är det mycket Adele, Robyn och Coldplay som gäller. Gillar också Norah Jones och James Blunt. 


* Stjärntecken? Favoritfärg? 
Jag är jungfru. Gillar blått (inte ljusblått/babyblått) och mörkt grön.


* Samlar du på något?
Nej, det kan jag väl inte säga. Jag samlar på erfarenheter :) och lästa böcker (mentalt alltså, inte fysiska böcker). Jo, jag kanske kan säga att jag samlar på recept? Jo, jag säger nog det. Älskar att klippa ut recept från tidningar och stoppa in i min receptbok. Gärna efterrätter av det annorlunda slaget eller mat med mycket smak!


Det var väl en liten hjälp kanske? Jag hoppas det.


Idag mår jag i alla fall bättre än igår och det är jag evigt tacksam för. Vi hade en hektisk men väldigt trevlig dag. Gymmet skippade jag. Jag pallade helt enkelt inte. Idag tar jag nya tag och tränar istället. Ibland måste man prioritera. Jag hade nog ändå inte gjort så bra ifrån mig om jag tränat igår. 
Ha en fin måndag och tack för alla peppande kommentarer! De är guld värda!



16 kommentarer:

Husfrun sa...

Intressant och roligt med bokbytardag. Spännande.
Den där listan tror jag minsann att jag snor från dig, bara jag kommer ihåg :)

Duktiga Tjejen sa...

Skoj! Men hur ska man göra så att det inte blir en bok man redan har läst?

Jag löste ut en bo av Vargas Llosa igår, jag gillade den skitmycket. Älskar Sydamerikanska författare very much, fast mest Garcia Marquez.

Trillingnöten sa...

Husfrun: Ja, det är superspännande! :)

Duktiga tjejen: Det är ju det som är kruxet! Man får hoppas att man har en uppmärksam bokvän som kan "läsa mellan raderna" lite :) Jag har varit med två gånger tidigare och faktiskt fått tre böcker och bara en som jag redan läst...Vilken vok läste du av Vargas? Kanske nån jag skulle tycka bättre om :)

Katarina sa...

Kul med bokbytar dag.

Jojjo sa...

Men vänta nu. Svårt att spara böcker pga flytt? GE BORT? Det gör ont i mitt hjärta! Alltså jag kanske behöver lära mig hur man ger bort böcker men jag kan inte. Älskar ju att ha böcker kvar, att fylla bokhyllorna. Jag lånar gärna ut och det kan gå ett par år innan de hittar hem igen. Men Måste. Äga. Böcker.

Stef sa...

Har inte läst din blogg i helgen då jag varit sjuk så jag missade helt att du varit dålig, skönt att höra att du är bättre idag! Så roligt och spännande att man inte vet vem som ska skicka till en, sånt där är alltid lite extra kul! kramar

Johanna sa...

Jag läste också just Den stygga flickans rackartyg och gillade den jättemycket! Slutade dock läsa Moment 22 efter halva..haha. Vad tyckte/tycker du om den?

Amy sa...

Jag älskar de här bokbytena! Man hittar nya bloggar att läsa och lär känna de man läser ännu bättre!

Jag säger som Jojje: ge bort böcker?!? Ont i själen, hjärtat...ja hela kroppen!! Men jag förstår varför du var/är tvungen att göra så....

Anonym sa...

Hej där min bokvän :) Tack för alla upplysningar om vad du gillar för böcker och annat "matnyttigt". Jag fortsätter att snoka runt lite här på din fina blogg och hoppas att jag får ihop en fin påse åt dig, lite nervös över boken är jag dock :)............

Trillingnöten sa...

Katarina: Eller hur! Lyser upp en höstdag :)

Jojjo: Jag var likadan förut! Men så det här med att flytta tre miljoner gånger och sån över Atlanten...du vet...men snart ska jag minsann ha ett eget bibliotek :)

Stef: Det är kul att gissa minsann :)

Johanna: Samma bok som jag läste, men jag gillade inte alls. Kanske ger den en andra chans...Moment 22 ska jag läsa alldeles strax. Jag återkommer! :)

Amy: Eller hur! Det finns så många bra bloggar att läsa :) Jag vet! Vill också spara böcker, men just nu går det inte. I framtiden, jag lovar!

Anonyma bokvän! Oj vad spännande det här är :) Du är välkommen och fråga gärna om du vill veta nåt :) Det där med just boken är så svårt tycker jag med!

Emmas Bokhylla sa...

Ah, nar jag flyttar hem, da skall jag vara med i Pocket och prassel! Verkar sa himla roligt - att fa ett paket pa posten med overraskningar, det ar ju bland det basta som finns!

Marina sa...

Håller absolut med om att det är kul att läsa lite olika genrer. Jag är definitivt allätare när det gäller böcker!!

Steel City Anna sa...

Jag fattade aldrig riktigt poängen med To Kill a Mockingbird, den är kanske för djup för mej :) Min man bara älskar den gamla svartvita-filmen och jag tänkte att den skulle liksom tala till mej mer än boken men det gjorde den inte. Spännande att höra vad du tycker!

ZtorZillen sa...

Va spännande det låter! Jag älskar å läsa!

Anneli Stålberg sa...

Det är alltid lika kul att få veta lite mer om dig :)

Trillingnöten sa...

Emma: Ja! Det är så kul! Klart du ska vara med då :) En anledning att flytta hem kanske?

Marina: Urbra! Gillar så mycket, kan ju inte välja!

Anna: Hahaha, är den för djup för dig så är jag väl ute på alldeles för djupt vatten. Ska meddela så snart jag läst ut den!

Ztorzillen: Du skulle vart med :) Håll utkik på hennes blogg. Det kommer upp ett par gånger om året!

Anneli: Goa du :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...