söndag 4 september 2011

Det är inte bara jag som är galen och så en Måndagslista

Igår morse när jag knatade hem från gymmet blev jag lite nyfiken. Det var en äldre dam, en bit över 70 år skulle jag tippa på, som kom gående bakom en kiosk, vid en parkering. Bredvid parkeringen finns som ett litet "torg" med bänkar, öppen yta, blommor och lite buskar. Damen kom med lite fart, skjutandes sin rullator framför sig. Jag var på språng och kastade bara en snabb blick till höger åt hennes håll. Till en början. I ögonvrån ser jag sedan hur hon kommit fram till en buske och saktat in framför den. Jag vände på huvudet av en oklar anledning och får se hur hon hivar upp en ganska stor grå tygkatt. Det är inte många jag känner som bär runt på en sån ska jag erkänna. Det var dock inte det konstigaste. När damen fått fatt på tygkatten börjar hon dra i buskens grenar och när hon är nöjd placerar hon katten i busken och går därifrån. Jag var relativt övertygad om att damen skulle sätta sig på bänken mitt emot busken eller till och med ta kort på katten. Men när jag vänder mig om en sista gång för att få klarhet i saken ser jag bara damens ryggtavla halvvägs bort till centrum. Kvar i busken sitter katten. 
Klart jag blev nyfiken! Vad sjutton gjorde tanten med katten och varför i busken? Sitter den kvar ännu? Förslag?

Idag är det måndag och jag är glad för att:

  • helgen var riktigt fin och lugn. Det var en supermysig helg utan krav. Bara vara.
  • dottern inte blev sjuk i helgen som befarat i fredags. Hon är frisk, frisk!
  • jag vann en fin body scrub från Weleda av Slottsbloggen och fick hem den igår. Ja, det var då jag orkade pallra mig till utlämningsstället i alla fall...
  • mitt gråa hår inte växt ut så snabbt efter förra färgningen! Det är skönt!
  • jag har en pappa som kan fixa gamla skrothögar så jag slipper lämna in på verkstan stup i kvarten. Nu har jag ingen ljuddämpare på bilen. Erm. Låter för-----
  • jag får så himla bra boktips från alla bloggar. Jag har en diger lista med "att läsa böcker" nu och den kommer nog aldrig att minska!
  • jag känner mig så mycket mer organiserad som lärare denna termin. Jag har läget under kontroll, jag vet vad jag vill och för det mesta hur jag ska nå dit. Det känns tryggt.
  • Jag har en helt fantastisk familj som står ut med mig vareviga dag och som jag älskar mer än nåt annat!

Bild lånad.

18 kommentarer:

Sara sa...

Kan det vara så att hon hittat katten, tänkt att det var någon som tappat den och satte den i busken för att den skulle synas.
Fast det vore ju roligare om hon gjorde det helt utan anledning. :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tror nog tanten är lite förvirrad. I hennes värld kanske det är en riktig katt som ville sitta i busken... bara så där. Kroppsligt verkar ju tanten helt okej och det brukar ju oftast vara så. Pigg kropp, trött knopp. Pigg knopp, trött kropp. Orättvist, jag vet!

Stef sa...

Hmmm ingen aning om det där med katten, låter onekligen lite knasigt haha! kramar

Duktiga Tjejen sa...

Om du visste vilka konstiga människor det bor här, jag he typ slutat reagera ;)

min tekopp sa...

Ha, ha alltså kattdamen, så roligt. Jag tror helt enkelt att hon är ute och "rastar" sin tygkatt (det är ju långt ifrån alla som har alla hästar i stallet om man säger så). Du ska se att hon snart kommer och hämtar den igen, mitt förslag är att du tar span på henne, skulle ju vara underbart att få reda på hur det egentligen ligger till :-)

Listorna är helt underbara, både din och den lånade engelska varianten. Tack för det, det gav en fin start på min morgon.

Kram på dig!

Johanna sa...

Men GUD vad spännande. Hon kanske är knarkkurir och har lämnat lite knarkish där för någon att hämta upp? Eller så tror hon att det är en riktig katt som hon låter gå ute medan hon gör ärenden?

Finna många tänkbara scenarion här minsann.

Jojjo sa...

Haha, kul tant. Klart man blir nyfiken på varför hon gjorde det!

Och den där bilden tror jag att jag ska sätta upp på anslagstavlan eller nåt. Sånt man behöver bli påmind om ibland när dagen känns lite mindre bra!

Marina sa...

Sitter inte alla grå tygkatter i buskar?
Tack för en trevlig måndagslista :)

Mrs Clapper sa...

Haha! gå genast tillbaka och fota!!

Saltistjejen sa...

Tycker det låter skoj och spännande med tygkatten. Kanske skulle hon fixa ett "uppdrag" eller så för något "event". Ett barns födelsedag eller en möhippa eller så?? Tp någon ska komma och leta efter katten senare? Inför en kompis möhippa för länge sedan sprang jag runt på Hötorget i Stockholm och placerade ut saker och lappar med små uppdrag hos de olika torghandlarna för att den blivande bruden sedan skulle få gå runt och "leta sig fram" med hjälp av de här "ledtrådarna". Kanske är katten ngt liknande??? :-) Du skulle frågat kvinnan!!!!! ;-)
Kramar!

Therese sa...

Hej! Jag ville bara berätta att du har vunnit klassikertävlingen hos mig på Dantes bibliotek! Stort grattis! Nu skall jag försöka lista ut vilken din andra vinstbok blir.

Ha en fin dag!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Alltid lika härligt att läsa din måndagslista!

Anneli Stålberg sa...

Hon släpper äntligen alla sina gosedjur fria :)
Din måndagslista får mig att le.

Malin-Charlotta sa...

Hmmmm, det var en sällsam och fin historia, tycker jag...och lite sorgsen. Jag har dock inga Sherlock-ideer att bidra med, på vad hon hade kunnat tänka sig ha i åtanke....

Tack Trillis!

Monica sa...

Tror som Sara att hon hittat den och var så där jättesnäll som gamla tanter är och krånglade sig fram för att hänga upp den så den inte skulle bli skadad:-) annars är förstås alla andra förslag här mer spännande;-)

Steel City Anna sa...

Spännande, det här kanske kan bli ett uppslag till en bok :)

Emmas Bokhylla sa...

Jag ar overtygad om att hon ar med i ett gerillaforband som sprider ut tygkatter over hela landet - om en liten vecka kommer det sakert ett pressmeddelande som uppger att de forsoker forgosa varlden!

Emma sa...

Skriv en bok som börjar med damen med tygkatten vet jag! Det låter väldigst spännande i alla fall. Hmmm. Mycket har jag sett men aldrig damer som placerar tygkatter i träd.

F.ö gillade jag din rubrik "Det är inte bara jag som är galen" hehe ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...