torsdag 15 september 2011

Jag blir så himla rörd denna torsdag


ag besöker en av mina favoritbloggar denna morgon och vad finner jag om inte en award tilldelad mig! Och inte bara det, utan också en fantastiskt vacker motivering till awarden som gör mig alldeles rörd och överväldigad. Tack så hemskt mycket till dig Lotta som skriver Min plats i solen (som ni andra för övrigt måste besöka!)

Det var ju kanske lite trist att eventuella nya besökare som klickade på länken Lotta tillhandahöll, åkte rätt in på gårdagens inlägg om kiss. De måste ha undrat vad sjutton jag var för en prick egentligen som är värd en vacker motivering och en award? Men så är det. Det ÄR ju jag. Inte kisset kanske, men det där mischmaschet av ämnen jag skriver om.

Med awarden kommer också ett uppdrag. Nämligen att besvara lite frågor och sedan skicka den vidare till fem andra bloggare. Så här kommer det:

1. Varför började du blogga?
För två år sen läste jag massor med bloggar, då som nu faktiskt. Det är roligt att följa vardagen hos vanliga människor mitt i livet. Maken undrade lite varför jag läste bloggar och kom sedan med följdfrågan om varför inte jag själv skrev nåt. Det var ju en bra fråga. Varför inte? Kan de, kan jag. Och jag älskar att skriva. Det är ju en win win här kan man säga. Jag får utlopp för min inre skrivarglöd samtidigt som jag också får ett fantastiskt utbyte med alla som läser bloggen och som delar med sig av sina åsikter och erfarenheter i kommentarerna!

2. Vad har du för mål med bloggen?
Jag har inget egentligt mål med bloggen. I framtiden, när vi flyttar tillbaka till New York, kommer bloggen att vara ett sätt att också kommunicera mer med familjen hemma i Sverige så att de får ta del av vårt vardagsliv, trots att det är stort hav mellan oss.

3. Vilka bloggar följer du?
Jag följer en hel del bloggar, de flesta ser ni på min lista till höger, och sen följer jag några på avstånd som jag har i favoriter på datorn. De brukar jag inte kommentera så mycket på, men gillar att läsa och följa. Ibland lägger jag till några bloggar "på prov" i ett par veckor och när jag känner att bloggen verkligen är för mig, lägger jag till på listan. Jag försöker att inte vara en sån som kommenterar en gång bara för att få läsare till min blogg. Börjar jag kommentera brukar jag fortsätta läsa den bloggen. Fair and square!

4. Favoritfärg.
Jag gillar blått som jag tycker är en lugn och härlig färg. Dessutom gillar jag jordigt grön. Kanske mest för att jag hört att den passar mig :)

5. Favoritfilm.
Jag hade ett helt inlägg om det tidigare så denna blir lätt. "Så som i himmelen" är en fantastisk film tycker jag. "Forrest Gump" en riktigt feelgoodfilm. "Little miss sunshine" som är tragisk, rolig och vacker på samma gång. "Love Actually" som bara är en sån där film man myser till från början till slut och som man aldrig tröttnar på.

6. Vilket land/länder drömmer du om att besöka och varför?
Hur lång tid har ni att läsa? Jag skulle gärna besöka jordens alla länder om jag hade tid, pengar och möjlighet. Jag tycker det är roligt att upptäcka och träffa människor från jordens alla hörn. Det berikar. Om jag måste välja, vilket jag antagligen måste, skulle jag gärna besöka Italien. England, där jag aldrig har varit hör och häpna. Japan skulle vara en dröm att få se och varför inte Kanada och nåt land i Sydamerika? Det finns så många vackra platser på vår jord.

Nu kommer den svåra biten i denna award, att välja ut endast FEM bloggar som ska få awarden. Herregud. Jag får blunda och dra faktiskt.

Duktiga Tjejen, en blogg som jag följt en ganska kort tid egentligen, men som jag verkligen fastnat för. Hon är en ärlig och rak person som skriver direkt och utan krusiduller. Hon är väldigt personlig och delar helt ärligt med sig av tankar och funderingar som rör sitt liv och vårt samhälle. Enormt stark och driven och det beundrar jag!

Steel City Anna, som jag gett några andra awarder till tidigare. Jag tycker hon är värd varenda award. Hon bidrar med humor, vackra bilder, reflektioner över vardagen i ett annat land, men hon har även väckt ett intresse för poesi hos mig! Anna förstärker gärna sina åsikter och tankar med dikter i sin blogg och jag gillar det verkligen!

Ztorzillen är absolut värd ett besök. Hon skriver ärligt om sitt förhållande till mat och sin övervikt och sin vardag. Ztorzillen är en sådan människa som ibland offrar sin egen hälsa för andras, men försöker få en balans i livet. Hon inspirerar verkligen!

Husfrun som skriver om sin vardag mitt i livet med tre barn och som nybliven student. Husfrun bjuder på skratt och tänkvärda inlägg och har en fantastisk kreativitet! Stickar och syr och virkar och pluggar och är mamma. Jag har ingen aning om hur hon hinner med allt! Och ändå får jag en känsla av lugn när jag läser hennes inlägg. En sann inspiration. Och en underbar framtida lärarkollega!

Jojjo som skriver The Chronicles of a dreamer. Detta är en nyfunnen blogg för mig, men som jag började gilla med en gång. Jojjo skriver om sitt liv och sina drömmar med glimten i ögat, men med allvaret alltid närvarande i bakgrunden. Vackra inlägg blandas med roliga och tokiga och med bilder och tips. En perfekt kombination.

Min egentliga plan idag var att skriva om lycka. Lycka att ha fått en ny toalett på jobbet som kan spola så man slipper skämmas när man använt den. Det hade kanske varit att ta i lite för mycket eftersom jag skrev om kiss igår. Så tack och lov fick detta bli ett annat slags inlägg. 

Over and out för idag!

16 kommentarer:

Linnéa i Colorado sa...

Vi har precis likadan filmsmak!

Duktiga Tjejen sa...

Gulle du! Tack för dina ord, blir så glad över att läsa dem <3 Roligt att läsa allt om dig också! Och få lite fler bloggtips även om jag spanat in&läser alla utom Ztorzillen. Den bloggen måste jag ju också checka in!

Marina sa...

Grattis till dig!

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Kul att du fick en award!

min tekopp sa...

Så roligt att få läsa lite mer om dig. Min plats i solen är verkligen en fantastiskt blogg och en enorm inspirationskänsla, så jag håller verkligen med dig där. Ha en underbar Torsdag.

Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack goa, snälla du :)
Du är en underbar människa och det var roligt att läsa ännu mer om dig. Själv fick jag de här frågorna (fast på ett lite annorlunda sätt) för ett tag sen och förstod inte ens att det var en award då ;) Dessutom saknades en av frågorna... Därför tänker jag ta till mig awarden och din fina motivering och göra om frågorna lite inne hos mig. Den här gången ska jag också länka vidare till andra bloggar, något jag helt missade förra gången. Så går det med awarder, ungefär som den där gissningsleken då man sitter i ring. Allt blir helt omgjort på slutet ;)
Ha en fin dag.
Kram.

Johanna sa...

Vad kul, grattis!!

Monika Häägg sa...

Grattis till Award! Kul att läsa dina svar!

Saltistjejen sa...

Grattis! Och du haha jag tycker du måste skriva lite om den där självspolande toan en annan gång! ;-)
Kram!!!

Anneli Stålberg sa...

Grattis, du är så värd den!
Alltid lika kul att få veta mer om dig :)

Steel City Anna sa...

Intressant att läsa, jag gillar sånna här list-iga frågor :) Och så fick jag flera bra bloggtips också! Jag ska ta itu med awarden, tack för den :)

Amy sa...

Awarden är du värd! Fast du skriver om kiss.
;-)
Fasiken vad avis jag blir varje gång du skriver ngt om New York och flytt tillbaka. Kan du inte ta med mig också?? ;-)
Kram

Jojjo sa...

Men åh, nu är det jag som blir alldeles rörd, vilka fina ord! Kärlek till dig!

Monica sa...

Grattis till dig och bra du tipsade om lite fler bloggar som jag ska kika in hos:-)

ZtorZillen sa...

Tack, tack! Spännande..nu ska vi se..vad jag ska svara på detta då? Får jag skicka tillbaka en till dig? ;)

Min plats i solen sa...

Du är värd hur många awarder som helst vännen! Det var kul att läsa dina svar och "lära känna" dig lite ytterligare.

Tack för alla fina ord och för att du lyser upp min vardag!

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...