tisdag 20 september 2011

Man och maskin

Jag blev ju lite väl ivrig där när batteribytet på bilen blev ett sånt totalt fail och hade trott att det skulle ta veckor innan eländet var fixat och inte den timme som det faktiskt tog. Därför köpte jag ett rabattkort med tio resor på tåg och ytterligare ett för tio resor med stadsbussen i jobbstaden. Dessa måste åkas upp inom en månad, annars förlorar man alla pengar. Himla snålt. Så igår fick jag åka tåg till jobbet och hem igen (så klart, duh!). Stadsbussen på hemvägen var faktiskt i god tid igår och jag hoppade av ett par hållplatser tidigare för att få en trevlig promenad genom stan. Vid ån, ganska när där jag gick av, var det lite hallabaloo. Tydligen ska något hända just där eftersom området var lätt avspärrat och inom avspärrningen befann sig ett par arbetargubbar och en mindre lyftmaskinmojäng. Jag kom närmare och såg att de ganska nyligen fällt ett träd och sågat itu och nu flyttade resterna av trädet bort från platsen med hjälp av maskinen. Jag kryssade förbi en massa gubbar, män och pojkar i min jakt på stationen och slogs då plötsligt av en sak. Mitt huvud snurrade nästan 360 grader och hjärnan registrerade ett otroligt fenomen. Från kilometer (kanske lite överdrivet jag vet) drogs män i kostym, äldre gubbar i manchesterbyxor, unga pojkar med pappa i högsta hugg, tonårskillar med halva rumpan synlig, som flugor mot detta maskinevent. Jag noterade grupper av män som stod vid husknutar och kikade på vad som försegick, äldre män som var mer vågade som stod mitt framför spektaklet med gapande munnar, killar som i smyg kikade på maskinen när de låååååångsamt gick förbi...Jag hamnade motströms män som fortfarande var på väg mot händelsernas centrum. Jag har nog aldrig sett så många män samlade på samma plats på en helt vanlig tisdag.

Vad är det med män och maskiner egentligen? Visas den senaste traktorn på torget i stan kan man slå vad om att det kommer massor med män från all walks of life, för att titta. Det är ju inte som att de kommer att få köra runt i den menar jag? Man står och glor, förundras över att den är så stor, kanske knackar lite lattjo på däcken och sen är det inget mer med det. Brandbilar, lastbilar, monsterbilar, lyftkranar, you name it, männen är där. De kan inte låta bli. Det är som en magnet helt enkelt och deras gener drar dem mot maskinerna, de saknar vilja helt plötsligt. Ett otroligt fenomen egentligen det där. Och jag ställde givetvis maken mot väggen. Han gav upp utan fight och medgav att det ÄR så. Män kan INTE låta bli. Nu ser jag gärna att en forskare tar tag i detta...

Alla mäns våta dröm?

11 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaaa! Det börjar redan i unga år har vi sett. Ellas bästa kompis R är helt galen i alla fordon. Just nu är det framförallt stora "construction vehicles" som gäller. Lätt i en stad som denna. Hans föräldrar säger att om R blir less kan man bara gå en promenad m honom i kvarteret. Då kan han stå och kolla på grävmaskiner o cementblandare i timmar (om han själv fick välja... ;-))
Det är svårare att göra E lika glad haha. HON vill ju helst se Drakar eller dinosaurier... ;-)
Kram!!

Duktiga Tjejen sa...

Haha, Monki är faktiskt likadan...

Förövrigt bra att åka kommunalt ju! Miljövänligt och dessuto kan du LÄSA samtidigt. Jag åker i princip alltid kommunalt (det tar dock 70-90 min enkel väg när allt flyter på. Stockholm...).

my sa...

Haha, bra observation!! Har även jag en sån där maskinnörd här hemma. Förstår det inte...

Stef sa...

Haha bra fråga! Jag vet många som är himla teknikintresserade....alla män....ibland undrar jag hur man orkar prata om en tv kabel i flera timmar??? kramar

Jojjo sa...

Haha ja det måste ligga i generna, det där!

Marina sa...

Helt klart genetiskt!

Smaljeansen! sa...

Även små män gillar maskiner har jag märkt..

Monica sa...

Kul, ja liite korkat känns det också, tror det forskats något på området men inte tillräckligt;-), när jag läste neuroscience på KI så sa Martin Ingvar att alla män är något autistiska och mer eller mindre enkelspåriga, kvinnors hjärnor har större kapacitet, ja det har jag aldrig tvivlat på;-). Det är något på gång i din stad, tror jag läst eller drömt det:-), de ska väl inte förstöra nåt vid de fina dammarna med broar?

Villa Frejas bokblogg sa...

Den där fascinationen alltså... obegriplig ;) Min C vill dra iväg mig på nån lastbilsmässa! :)

Malin sa...

Kan ju bara säga att mina två tittar också gärna på grävskopor och liknande, leker helst med bilar, och skulle gärna ta körkort imorgon om de fick.

emma sa...

ja du, det där stämmer nog faktiskt. maskiner i sig brukar tråka ut mig-men ibland kan deras användningsområden locka även mig. som förra veckan då de rev två hus här i grannskapet, oj vad jag hade velat vara han som satt vid spakarna- i alla fall till en början. Nu ska he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...