fredag 9 september 2011

Fruktigt

Något som maken förundras - och förfasas över - är hur mycket svenskar verkar älska frukt och bär. Nästan som att alla är hjärntvättade hela bunten. Han säger att vi kan baka en helt underbart god tårta eller kaka och sen ä det liksom som att vi funderar på hur vi kan göra den ÄNNU godare och då kommer på att "Men jisses, lite frukt eller bär skulle väl inte skada?" Först tänkte jag nog att maken var lite galen, för så mycket frukt och bär kan man väl inte använda. Sen har jag gjort egna efterforskningar och använt mig själv som försökskanin. På olika konditorier finns det ju som förväntat en hel del bakverk och många, många av dessa har nån slags frukt/bär-komponent. När jag själv bakar känner jag plötsligt den där fruktiga entusiasmen överväldiga mig och det enda jag kan komma på som  kan dekorera kakan, tårtan eller whatever jag bakar, är just lite bär. Nu ska ni inte tro att jag är på makens sida i denna fråga. Ni vet ju hur svensk jag är (får salig blick när jag hör folkmusik och allt). Jag tycker att frukten eller bären lättar upp smaken, tillför en syrlig brytning till allt det söta. Jag säger bara en riktigt tung chokladig kladdkaka med ett par jordgubbar. Det bevisar ju en gång för alla att frukt och kaka hör ihop. 

Här nedan följer bevis på svenskars besatthet av frukt och bär tagna från olika hemsidor:










Hörrni, ni har väl för tusan inte glömt att det är fredag? Jag har inte längtat så mycket till en fredag som denna vecka. Nu är det helg. Okej, klockan tre är det helg för mig! Ses på andra sidan!

15 kommentarer:

Jojjo sa...

Haha jag har inte ens tänkt på det, det faller sig så naturligt - som du säger, choklad och jordgubbar. Win win! Har heller inte tänkt på avsaknaden av det i USA men inser att det inte kom in särskilt mycket frukt i vårt hus när jag bodde där. Förutom det jag "smugglade" in ibland. Ja se dessa amerikaner ;)

Och ja! Fredag! Fantastiskt! Tycker denna vecka gått otroligt fort men ska ändå bli skönt med helg!!

Jojjo sa...

Alltså jag vet inte om min kommentar kom fram? Gör mkt konstiga saker idag, det är nog tur att det är fredag ändå...

Duktiga Tjejen sa...

Amerikaner är besatta av så lite frukt, bär och grönt som möjligt, och då mycket frityr, fett och socker som möjligt... Usch! Mycket bra att vi använder oss av en massa smarriga och vitaminrika frukter och bär! :)

Camilla sa...

Ja, äntligen fredag!! Det känns skönt även om jag haft en bra vecka. Kanske ska fira den med äppelpaj i kväll. Du fick mig att bli sugen på det.
Ha en bra helg!

my sa...

Har inte tänkt på det innan faktiskt... INtressant! Men visst, frukt och bär är ju bäst i världen. Haha.

Nu ska jag gå och ta en banan!

Anonym sa...

Så sant så!

Vi äter ju även med ögat och en kladdus kakus med jordgubbe eller hallon är ju mer aptitlig än om den bara ligger där ensam på tallriken.

Man ser nog de läckra bären/frukterna mer än själva onyttigheten så vi förtränger att vi äter syndagoda saker :)

Klart det är fredag! Själv är jag ledig så jag bara är och mår SÅ bra. Ha en bra helg!

Monica sa...

Lite kul det där med frukt och bär, igår åt vi den läckraste chokladbakelsen någonsin och jag satt och tänkte på att ett par hallon på toppen hade förhöjt den ytterligare:-)

Freedomtravel sa...

Jag har aldrig tänkt på att vi svenskar skulle gilla frukt mer än andra, men så kanske det är? Bär har vi kanske haft traditionellt gott om, så det kanske inte är så konstigt att vi gillar...? Trevlig helg!

Emmas Bokhylla sa...

Men, det SKA ju vara frukt mest over allt! Eller hur?
Eller bar da, om man vill ha lite variation! :-)

Unknown sa...

Haha, ja så är det faktiskt men det tycker jag är bra för det är ju så gott.

Ha en underbar helg!

Marina sa...

Sällar mig glatt till fruktmaffian - och här finns det ju så underbart mycket god frukt...:)

Saltistjejen sa...

Hahhaaa! Det stämmer nog! Men hellre besatthet av frukt och bär än som amerikanerna av icing och konstiga hushållsfärger på sina bakverk som enbart smakar socker och fett.....
Det är verkligen så att jag som svensk inte tycker om amerikanska traditionella tårtor för de saknar det där "syrliga" som våra bakverk ofta har i form av bär eller frukt eller åtminstone sylt! Här är allt socker, fett och mer socker. Äckligt tycker jag även om de flesta tårtor kan vara otroligt vackra att TITTA på!
Kram!!!

Beckis sa...

Vad skulle det vara för fel med att gilla frukt och bär då? Det är ju hur gott som helst! =)

iaz sa...

Skrev under uppropet idag, läraruppropet =) Lovade ju de ;)

Anneli Stålberg sa...

Själv är jag inte överdrivet förtjust i frukt i varken mat eller i bakverk utom i enstaka fall :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...