tisdag 27 september 2011

Staden som slutade andas

När jag går i bibliotek eller i en bokhandel fascineras jag av böckernas titlar. De är oerhört viktiga för mig. Mycket viktigare än omslaget och ibland till och med viktigare än texten på baksidan. Häromveckan gick jag på mitt bibliotek i stan och fann en bok med det mystiska namnet "Staden som slutade andas". Jag tyckte att titeln lät så fantastiskt poetisk. Den kan ju handla om allt möjligt. En vacker saga, en skräckhistoria eller en deckare. Varför inte en bok med dikter? Jag lånade den. Helt utan att läsa minsta lilla på baksidan. Ibland kan jag vara lite wild and crazy faktiskt. Utmanar ödet i den gråtrista vardagen emellanåt.
Nu har jag nästan läst ut den och lite besviken är jag faktiskt. Innehållet är inte alls så vackert och poetiskt som bokens titel. Storyn är inte fullt så engagerande som jag räknat med. Nu kan det ju ändras under de sista kapitlen, men jag tvivlar på det. Man kan ju inte ha tur jämt!

Just nu har jag så många böcker jag vill läsa att listan är flera sidor lång. På varenda blogg jag går in finns massor av superbra boktips och listan blir bara längre och längre. Jag funderar starkt på att säga upp mig från jobbet för att hinna läsa alla dessa böcker. Det skulle väl vara fantastiskt! Ta tjänstledigt för att läsa ett år. Inte nog med det, det kommer också nya böcker hela tiden. nya författare. Listan är oändlig. Så många böcker och så lite tid. Något som är irriterande dock är att jag har stått i kö för den sista boken i Hungerspelen-serien av Suzanne Collins väldigt länge. Nu är jag först i kö och biblioteket har tre kopior. Och ALLA tre är försenade. Snacka om ruttet. Jag hoppas de tre blir avstängda från biblioteket for life. Det kanske inte funkar så? Well, en saftig förseningsräkning då? Jag vill ju läsa slutet. Nu. Igår. För en månad sedan. Människor är så omoraliska nuförtiden. Dagens ungdom säger jag bara. Ja, kanske dagens äldre också. 

I väntan på "Revolt" (boken av Suzanne Collins alltså) får jag läsa "Moment 22". Det är inte heller helt fel!
Ha en fin onsdag mina vänner!/ Kram från en biblioteksbitter Trillingnöt

14 kommentarer:

Katarina sa...

Åh, jag älskar att gå till ett biblotek, jag gör det alltid dä ajg är hemma i Sverige, då och då besöker ajg någon stor bok shop och roar mig med att läsa bok titlar, precis som du!

Emmas Bokhylla sa...

Prova "Staden som försvann"av Stephen King istallet, dar har du en akta skrackis!

...och nej, sa manga bocker, sa lite tid.... :-)

Duktiga Tjejen sa...

Håller helt med om detta med att vilja ta ledigt ett år för att bara läsa läsa läsa...

Staden som slutade andas är onekligen vackert, mycket bra titel. Undrar vad du kommer tycka om min, avslöjar den inte förrän jag fått nej från sista förlagen och går vidare med egenutgivning... Tänk om alla tycker att den är dålig/mesig? Ursh.

Jojjo sa...

Haha verkligen wild and crazy, man ska uppskatta det lilla i vardagen!

Villa Frejas bokblogg sa...

Ibland önskar jag att jag jobbade med böcker. Att få läsa och recensera dem. Visst hade det varit fantastiskt?! För att inte tala om att på heltid få skriva dem :)

Johanna sa...

Håller med, tiden räcker inte till på långa vägar för att läsa alla böcker man vill!

Stef sa...

Åh tänk att få läsa lite skönlitteratur, du vet ju hur det blir när man pluggar, det blir bara studielitteratur! Jag längtar till nästa sommar då jag kan läsa lite vanliga spännande böcker, få tillbaka suget för att läsa! kramar

Unknown sa...

Ja att läsa är fantastiskt. Alla dessa världar man får hälsa på och lära känna människor i. Jag har oftast inte ro att läsa böcker längre men när jag väl läser så njuter jag.

kram kram

Marina sa...

Ska jag berätta något? Det ä r underbart att vara ledig och kunna läsa hur mycket man vill när man vill - jag vet :)

Malin-Charlotta sa...

Läs: Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma.

Saltistjejen sa...

Åååå jag köpte ju alla tre som eböcker på Barnes and Nobles här. Haha så bra när man läst en och vill köpa nästa som ebok för då har man ju tillgång till den på typ 2 minuter! och jag läste ut första och andra boken ganska sena kvällar men MÅSTE ha fortsättningen så loggade in och köpte den då. Vet inte om jag ev kan skicka den till dig via email? Men du läser kanske inga böcker elektroniskt??
Säg till så kan jag försöka se om det är möjligt.
Hela trilogin är såååå BRA! :-)
KRAM!!!

Anneli Stålberg sa...

Det finns så många bra böcker som jag vill läsa. Tyvärr så är jag så trött på kvällarna, det är då jag läser, så det blir bara ett kapitel läst per kväll :)

Camilla sa...

En del har ju motionstimme på arbetstid. Kan man inte få en lästimme....per dag?

Kul att läsa din blogg. På dom bara, dom där biblioteksmissbrukarna!!

Trillingnöten sa...

Katarina: Bibliotek är fantastiska!! Jag blir glad av dem :)

Emma: Noterad! Den måste jag läsa!

Duktiga: Jag tror nog att din titel är jättebra! Det ska bli så kul att få läsa boken så småningom :)

Jojjo: Jag menar det! :)

Husfrun: Dröm!!! Vill!! :)

Johanna: Nej, verkligen inte! Det borde vara ett måste att läsa några timmar per dag!

Stef: hahaha, livet som student är hårt! :)

Dorro: Just DET är ju så underbart...älskar att uppleva nya saker genom böckerna!

Marina: Meh! Vad underbart!! Lyckost! :)

Malin. C: Nu är jag på reservationslistan för den boken! :) Tack!

Saltis: Men jösses! Det vore fantastiskt om du ville försöka. Jag läser elektroniskt, men via datorn (har ju ingen Nook ännu) och lånar hem ibland. Nu kollade jag om Revolt fanns som ebok på biblioteket, men icke. Typiskt! Det vore guld värt att kunna få läsa den snart! :) Tack vännen!

Anneli: hahaha, samma här :)

Camilla: Men du, där ar du nåt! När jag bli chef ska jag införa det! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...