fredag 2 september 2011

Jag langar

Man kan ju inte säga att man blir direkt fet på en lärarlön (beroende på matval i och för sig då), inte så att man äter oxfilé var och varannan dag. Inte ens champagne varje fredag som alla andra vanliga Svenssonfamiljer gör. För det gör de väl?
I alla fall. Jag har äntligen hittat ett extraknäck för att få in lite mer kosing att strö runt mig. Jag har ju tidigare skrivit om min förkärlek för nässpray. Denna gudomliga lilla flaska med himmelriket i ett enda sprutt. Maken däremot har verkligen varit anti hela tiden. Han har faktiskt aldrig använt nässpray och kan inte för sitt liv förstå hur man kan spruta upp vätska i näsan. Jag å andra sidan har bedyrat dess himmelska krafter och mirakelgörande vid varenda förkylning. Well, maken har åkt på en hejdundrande förkylning här i dagarna. Både jag och dottern har ju haft vår beskärda del så det var väl inte mer än rätt att maken också skulle ta en liten smäll. Och VEM kom krypande till korset i torsdags kväll, om inte maken!
- I am thinking about using that spray-thing you are using, säger maken helt ur tomma luften. Jag vänder mig blixtsnabbt om och frågar om jag ska hämta den på en gång. Bäst att smida medan järnet är varmt heter det väl. Maken är tveksam fortfarande och avvaktar fegt.
Efter en stund har maken i alla fall fattat mod och har bestämt sig. Ikväll ska det ske! Dock har han inte uppbringat tillräckligt av mod för att själv trycka på sprayen så jag får hjälpa till lite grann. Maken grimaserar lite, men håller ut. Jag frågar hur det känns och han svarar att det bränner lite.
- Just wait a bit and it will work, you will see, svarar jag.
Jag tar min bok och lägger mig på sängen för att läsa och maken försvinner ut ur rummet. Ett par minuter senare öppnar maken dörren lite på glänt och står i dörren och kikar in.
- Did it work? frågar jag med ett stort leende.
Maken nickar. Erkänner sig besegrad. Moi, jag, har lyckats få över honom till the dark side. Han stänger dörren och går ut till vardagsrummet. Jag ropar efter honom:
- And if you need more, you know where to come!

Ja, visserligen är det aningen svårt att tjäna pengar på att deala legala droger till sin egen make, men steget från nässpray till tyngre, mer dyrbara droger torde inte vara långt. Snart står jag i hörnet vid pizzerian (vilken som helst av de tolv som finns i stan) och langar alvedon och tigerbalsam. Var så säkra. 

11 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Det är dyrbara grejer det där :) Nässprayen är värd sin vikt i guld nu under hösten och vintern ;)

Rachel sa...

Vilken sööööt dotter ni har!!! =)

Monica sa...

Du kan blanda ihop lite vanligt salt med vatten, ungefär 2 tsk till en liter kokt avsvalnat vatten så har du fys som du kan sälja som undergörande medel och helt oskadligt är det, bara hälsosamt att spola näsan med:-), kanske du kan hälla i nån ört så det verkar mer dyrbart:-)

Min plats i solen sa...

Haha, du är helt underbar vännen! :) Tänk att du har lockat maken över till "the dark side". Inte illa jobbat! ;) Jag hoppas att han kryar på sig snart.

Klart att man ska ha kort på sin födelsedag! Roligt att du tyckte om det! :)

Tack för all din uppmuntran, stöd och fina ord. Det betyder så mycket och värmer gott i hjärtat. Vi har ju en fika att se fram emot på bokmässan så det är bara att skriva på inuti bubblan, eller hur? Heja oss! :)

Njut av helgen och sköt om dig!

Kram Lotta

Marina sa...

Va, dricker inte ni champagne till fredagsmyset???

Duktiga Tjejen sa...

Haha! Om jag är förkyld är nässpray viktigare än allt annat! Man ska dock passa sig för att bli beroende...

I USA i somras lånade Monki lite när han var sjuk, han har innan varit precis som din man, och jäklar vad besegrad han blev, haha!

Ps. Vi har god ekonomi men dricker algot champagne eller äter oxfilé. Ja, nu äter jag ju inte kött men ändå. Nog därför vi har bra med pengar, just för att vi inte slösar! :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Bra jobbat! Det är alltid lika kul när vi kvinnor överlistar männen ;)
Hoppas han kryar på sig snart.
Själv brukar jag använda barnnässprayen och kör därmed med den halvfega varianten :)

Johanna sa...

Hahaha, gud vad roligt. Känner igen mig på pricken! Älskar nässpray och jag skulle troligtvis avlida om jag blev förkyld och det inte fanns någon.

Min kille bara "nässpray.. hm?" och så fick jag LÄRA honom. Det är som ett gift, det där.

Trillingnöten sa...

Anneli: Ja, visst är den! Jag lovar, hade den varit lika dyr som guld under vintern hade jag köpt den i alla fall :)

Rachel: Kul att du kikade in vännen :) Och TACK!

Monica: Det var så enkelt att gör eget crack alltså? Detta kan man ju verkligen tappa på flaska och sen kränga i pizzeriahörnet! Tack!

Lotta: Jag har minsann klottrat ned vår träff vid bokmässan när tiden lider. Då du! :)

Marina: Asså, du vet. Lärarlönen...det är ju därför vi vill ha 10 000kr i löneökning du vet. Chockerande med champagnen, jag vet. Jag skäms :p

Duktiga: Hahahaha! Jag vet, jag skulle kunna slå ned nån för lite spray om jag inte hade. Har varit beroende och det var inte kul. Nu aktar jag mig! Det är helt rätt att inte slösa sina tillgångar! Då får man mycket roligare i längden :)

Husfrun: Ja, jag märker då ingen skillnad på barn och vuxen tror jag...brukar ha båda. Du vet, jag testar ju runt lite! haha. Vi kvinnor regererar världen!

Johanna: Jag är precis likadan!! hahahaha...vad är det med killar och nässpray!?

Malin-Charlotta sa...

Hahaha! Jag äskar humorn som är inbakad i dina bokstäver! Jag har verkligen att lära där, då jag ibland ser lite för allvarligt på mina tankar.

Jag försöker få min man att börja läsa, då jag själv är helt förtrollad i den nya kunskapen som böckerna ger mig. Men det går segt. Kanske lite humor kan putta in honom på bokens magiska värld... ;-)

Önskar er en kärleksfull lördag!

Trillingnöten sa...

Malin.Charlotta: Där var din kommentar! Jag glömde av att den hade hamnat på del ställe :) Du vet, med ålder kommer också en viss glömska ;)Min make är heller inte så förtjust i att läsa...Hur ska man gå tillväga? :) Humor är alltid en bra väg tycker jag, precis som du!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...