torsdag 1 september 2011

Nystart

För många är våren och sommaren en slags nystart när naturen åter börjar blomma och växa till liv efter en lång hård vinter. Det kanske faller sig naturligt att det är så. Människan är ju en del av naturen och ofta känns det som att vi alla nästan går lite i ide på vintern. Man håller sig gärna inomhus och myser och är man väl ute är så man så påpackad med kläder, sjalar och mössor att man knappt kan se vem som döljer sig där bakom. Humöret hos människor växlar också. Å^vintern tittar man ned på marken där man går (kanske för att slippa snö i fejset eller frysa bort kinderna i kylan) och inga leenden möter man. I alla fall inte så ofta. Men när våren kommer, då går alla rakryggade och skuttar omkring som nyutsläppta kossor på grönbete.

För mig är dock hösten min nystart varje år. Kanske beror det på yrket jag har? Nya elever, eller ny klass (om man byter skola), en ny chans att bli en bättre lärare än förra året. Börja om, utvecklas. På hösten är rutinerna tillbaka efter semestern då man mest lallat runt lite hipp som happ. Man är tillbaka i ekorrhjulet och då kan man göra de förändringar man känner för. Byta träning, byta kost, läsa nån kurs på universitetet (som ju alla också börjar nytt på hösten), läsa de där böckerna man aldrig hann på semestern (man går ju ändå knappt ut på vintern)...Man påbörjar allt med ny energi eftersom man haft semester och har laddat upp batterierna. På våren känner jag istället en slags trötthet som lätt lägger sordin på stämningen. Och när sommaren väl kommer pustar jag ut som ett däck som fått punktering. Nästan så att jag bara vill ligga och flämta på marken en vecka och sen kravla mig upp igen. Hösten är en annan grej. Semestern gör gott, det finns en chans att börja om och göra rätt, få till rutiner som passar lagom till jul och sen är det nedförsbacke till sol och ledighet igen.
Kanske är jag en smula konstig? Inte första gången i så fall.
Idag säger jag därför helt officiellt eftersom det är första september: VÄLKOMMEN HÖST!

Nu ska jag montera ihop en tårta som jag ska ta med till jobbet. Jag är inte bara lärare utan bagerska också!

Kanada är tydligen the place to be om man vill ha en vacker höst!
Bild tyvärr lånad.

15 kommentarer:

Stef sa...

Åh jag håller med dig! Hösten är nystartstiden! Jag älskar hösten, när den är fin vill säga! haha ha en superfin dag! kramar

Beatatjata sa...

Håller också med, höst är mer nystart än nyår för mig. September är en underbar månad!

Jojjo sa...

Jag älskar verkligen hösten. När jag flyttade till USA hamnade jag först i Michigan, i slutet på augusti. Hösten där var det absolut vackraste jag någon sin sett. Trakterna där jag jobbar nu är snudd på lika vackra men det var något magiskt över Lansing, Michigan i höstskrud! Höstmarknad, pumpor, maple syrup, träd som sprakar och gnistrar i alla möjliga färger och en flodbåt sakta kom flytande på vattnet. Magiskt, som sagt!

Camilla sa...

Jag håller med om att hösten är nystart på många sätt, men våren är också lite nystart på andra sätt. På våren längtar jag ut i naturen igen efter att ha varit mer inne på vintern. Jag längtar efter att kunna ta en fika ute i trädgården, att börja pilla i trädgården eller att bara få sitta ute i solen.
Nu på hösten är det nystart med nutt läsår, nya aktiviteter och nya tag på jobbet (vilket snart känns lika dant som före sommaren i alla fall). Lite mysigt är det också att det blir mörkt på kvällarna så att man begriper att man ska gå och lägga sig.
Håller tummarna för att vi får en fin höst!

Duktiga Tjejen sa...

För mig är också hösten nystarten på året, inte vid själva nyår. Säkert för att man har pluggat så himla många år...

Kanada, grrr, där skulle vi ha varit nu om inte Monkis jobb strulat till det! :(

Saltistjejen sa...

Jag håller med. Jag tycker också att just hösten ofta känns som en nystart. Kanske är det "kvarlevor" från då jag gick i skolan, men på ngt vis tycker jag om hösten och känner ofta att det kan bli "början på ngt nytt".
Kram!

Marina sa...

Hösten ä r härlig - egentligen har alla årstider charm på sitt sätt. Det är väl något av det jag kan sakna här, årstidsväxlingarna!

Monica sa...

Hösten är en härlig tid och den får gärna vara länge, sisådär fram till julafton:-)

Unknown sa...

För min del är det nog nyår som är den mesta nystartstiden. Då funderar jag över året som gått och tänker på det kommande året. Men jag håller med: även hösten är nystart till viss del. Hösten handlar mer om att försöka gruppera mig för att klara den jobbiga delen av året och oftast fungerar min plan.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag är lite som du, kanske därför jag väljer läraryrket jag också ;) Men det är under höstterminen jag känner för nystarter, att dra igång med aktiviteter och hobbys. Allt det där. Samtidigt ogillar jag tröttheten och mörkret, kylan bekommer mig dock inte alls. Inte heller snön, den gillar jag. Nu när vardagen är igång välkomnar jag hösten jag också.

Steel City Anna sa...

Välkommen hösten, dags att julpynta ;)

Anneli Stålberg sa...

Jag håller med dig. Hösten är också min nystart. Då är man full av energi och inspiration efter en, förhoppningsvis, avkopplande sommar.

Trillingnöten sa...

Stef: Ja, hösten måste vara fin! Inte så mycket regn och sånt tråkigt!

Beata: Härligt med fler höstfrälsta!

Jojjo: Schaisse, jag blir sugen på att ta flyget bara för att uppleva allt det du skrev om!

Camill: Precis, alla årstider har sin egna charm och som du säger, efter en lång vinter vill man ut och fika och ta av sig kläderna! :)

Duktiga: Hahaha, jag tror nog att vi är skadade av alla studier...undrar hur länge det sitter ? Så himla typiskt med Monkis jobb! Gah!

Saltis: PRECIS så känner jag med :) Och skolan har säkert en hel del med det att göra!

Marina: Ibland tänker jag att jag gärna skulle bo på en varm plats resten av livet, men så tänker jag som du...jag skulle sakna övergångarna och förändringarna. Innerst inne...

Monica: Word. Jag tycker vi bestämmer det i år! :)

Dorro: Ja, nyår kan också symbolisera nystart...jag har försökt tänka så, men sen blir det liksom aldrig av. Men på hösten funkar det för mig :)

Husfrun: Haha, där är vi lika! Det är kylan och mörkret som kan ställa till det för mig. Snön tar jag gärna. Om du tar kylan! :)

Steel City: Snart så! Då smäller det! Vi får se vem av oss som blir först :)

Anneli: Just så! Det är så sant. Man har mer energi efter allt ljus och allt slappande...efter vinterm är jag helt slut :)

Camilla sa...

Oj, vad du är duktig på att svara alla personligt. Kul!
Det slarvar jag med, men jag tycker det är kul att läsa alla kommentarer.

Emmas Bokhylla sa...

Vet du, jag saknar faktiskt hosten. Jag saknar alla arstiderna, for alla har nagot speciellt. Forutom transportstrackorna November och Mars. De manaderna saknar jag inte alls.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...